Tijdlijn coronavirus Italië: Hoe het zwaar getroffen Italië opgelucht adem haalde Algemeen nieuws
Algemeen nieuws

Tijdlijn coronavirus Italië: Hoe het zwaar getroffen Italië opgelucht adem haalde

Tijdlijn coronavirus Italië: Hoe het zwaar getroffen Italië opgelucht adem haalde

Maart is traditioneel de maand van de Italiaanse voorjaarsklassiekers en het startschot van een prachtig Italiaans voorjaar. In 2020 verwoestte het coronavirus het wielergekke land echter volledig. Eén van de zwaarst getroffen landen in Europa zag de koersen één voor één verdwijnen. In de Leiderstrui hield de volledige periode een tijdlijn bij.

Italië snel in rouw, wieleragenda op dun ijs

Op 22 februari kwamen de eerste berichten in het nieuws dat het wielrennen weleens slachtoffer zou kunnen worden van het coronavirus in Italië. De Italiaanse regering nam al meerdere noodmaatregelen. Zo werden verschillende wedstrijden in de Serie A van het programma geschrapt en met het snel naderende Italiaanse voorjaar zou ook Milaan-Sanremo in het gedrang kunnen komen.

Nederlandse media meldden dat de noodmaatregelen werden afgekondigd voor de regio's Veneto en Lombardije. Hoofdstad van Lombardije is Milaan, wat ook de startplaats was van La Primavera. Buiten de startplaats, lag de rest van het parcours wel buiten het afgesloten gebied. Verder kwam de Strade Bianche in die opzet vooralsnog niet in het gedrang. Die wedstrijd speelt zich namelijk af in het zuidelijker gelegen Toscane.

Op het moment dat in de UAE Tour het peloton plots in de remmen kneep na enkele besmettingen, was in Italië al sprake van een bedrukte sfeer. Al op 24 februari sprak RCS Sport-baas Mauro Vegni de vrees uit dat het hele Italiaanse voorjaar weleens van de kaart kon worden geveegd. 'Het heeft geen zin om de start twintig of vijftig kilometer te verplaatsen. Ik hoop maar gewoon dat de piek afneemt', zo zei hij in gesprek met Corriere della Sera.

Lefevere krijgt ongelijk, Italië zwaar getroffen

Waar de meeste Italianen eind februari de bui al zagen hangen, daar bleef Patrick Lefevere op dat moment een stuk rustiger. Volgens de ploegbaas van Deceuninck-Quick-Step maakten Italianen zich altijd al snel zorgen. 'Het is eigenlijk niet om te lachen, maar David Bramati was daar ook en hij was helemaal paranoia. Supermarkten die lege rekken hebben. Italianen zijn nogal snel in paniek, ik weiger daaraan mee te doen. Er sterven veel meer mensen aan griep dan aan het coronavirus, daar wordt niet over gepiept. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat we niet voorbereid moeten zijn, maar ik hoop dat de storm binnenkort gaat liggen', aldus Lefevere tegenover Het Laatste Nieuws.

Het ongelijk van de Belgische ploegbaas werd al snel pijnlijk duidelijk. De eerste renners besloten hun programma om te gooien en Italië te mijden en hoewel de UCI nog niets van zich liet horen, was de corona-uitbraak in de UAE Tour het startsein voor actie in Italië. Het aantal besmette mensen in Italië liep eind februari met de dag sneller op en verspreidde zich ook al naar het midden en zuiden van het land. In Italiaanse media hield men naast de Strade Bianche en Milaan-Sanremo ook het hart vast voor de Giro d'Italia, die in mei zou starten.

Pas begin maart kwamen de eerste geluiden over het wel en wee van de Italiaanse wielerkalender naar buiten. Organisator RCS Sport wilde koste wat kost doorgaan en daarvan werden alle deelnemende ploegen op de hoogte gebracht. Probleem was echter: het is niet aan de organiserende partij om te beslissen of evenementen doorgang kunnen vinden. Die beslissing is voorbehouden aan de verschillende overheden in het land. Die voerden daarover overleg met de gezondheidsautoriteiten. Die overheid dreigde begin maart al met afgelasting van alle evenementen in het land.

Tijdlijn coronavirus Italië: Hoe het zwaar getroffen Italië opgelucht adem haalde

Ploegen haken af, Italië zoekt oplossingen

Terwijl de meeste ploegen meteen hun koffers begonnen te pakken, reageerde niet iedereen blij op de beslissing om de Italiaanse koersen gewoon door te laten gaan. Zo was Merijn Zeeman van Jumbo-Visma bezorgd om een lastminute-afgelasting in het Algemeen Dagblad. 'Ik hoop dat de RCS in contact is met de overheden en instanties, voordat ze ons zo'n bericht sturen. Want om dit als team te managen, is een enorme uitdaging. De fietsen in Italië kunnen niet naar Parijs-Nice komen als op het laatste moment dingen worden beslist.'

EF Education was de enige die dinsdagavond 3 maart stelling innam. Het Amerikaanse WSJ meldde dat de Amerikaanse ploeg in een brief aan de UCI had gevraagd om coulance. Het team wilde niet deelnemen aan de Italiaanse koersen, uit vrees voor het coronavirus. Omdat de wedstrijden de WorldTour-status hebben, was er echter wel startplicht. De UCI kan een boete opleggen als een ploeg niet komt opdagen. Ook de ploegartsen van de diverse ploegen kwamen in opstand. In Het Nieuwsblad luidden ze de noodklok. Volgens veertien ploegen moest er een streep door Strade Bianche, de Tirreno en Milaan-Sanremo. Deceuninck-Quick-Step van Lefevere was een opvallende naam die ontbrak in het protest.

Omdat de UCI stil bleef, namen meerdere ploegen op 4 maart het heft in eigen hand. Onder meer Jumbo-Visma en Mitchelton-Scott kondigden aan dat ze Italië zouden mijden in maart. Groupama-FDJ sloot zich daar later bij aan. Circus-Wanty Gobert reisde als één van de weinige ploegen al wel af naar Italië. 'Als het niet doorgaat wordt het een weekendje Italië zonder koers en met training', zo klonk het vanuit de ploeg. Vanuit de RCS Sport was het wachten op signalen van de regering. Baas Vegni liet in de media al wel weten dat hij bij afgelasting op zoek wil naar nieuwe data voor de Strade Bianche, de Tirreno en Milaan-Sanremo. Na de Giro of in september zijn volgens hem opties.

Italië in angst, maar beslissing blijft uit

In Italië had men zich op 5 maart nog niet neergelegd bij de afgelasting van de Italiaanse koersen in maart. Volgens La Gazzetta dello Sport werd er zelfs nagedacht over een Strade Bianche zonder publiek. Dat zou betekenen dat mensen langs het parcours weg moesten blijven en dat er op het plein in Siena, de Piazza del Campo, geen mensen welkom zouden zijn.

Op donderdag om 11.00 uur gingen de betrokken partijen met elkaar om tafel, met al na een uur als uitkomst dat de Strade Bianche in ieder geval niet door zou gaan op 8 maart. Over de Tirreno-Adriatico en Milaan-Sanremo zou later worden beslist. De verwachting was toen al dat door het besluit van de regering om tot 3 april alle sportevenementen zonder publiek te laten spelen, ook de Tirreno en Milaan-Sanremo moesten worden verplaatst.

Na de Strade Bianche kwam op 6 maart ook witte rook voor Milaan-Sanremo en de Tirreno: afgelast. Ook de Ronde van Sicilië en de Coppi e Bartali moesten op zoek naar een nieuwe datum. In die fase een grote dreun voor Italië, dat niet goed wist wanneer de wedstrijden dan zouden moeten worden ingehaald. 'We werken er hard aan en doen alles wat mogelijk is, tot het laatst aan toe', aldus Paolo Bellino, CEO van RCS Sport.

Tijdlijn coronavirus Italië: Hoe het zwaar getroffen Italië opgelucht adem haalde

Giro d'Italia wordt zenuwachtig, Nibali roept landgenoten op

Na de afgelasting van alle Italiaanse koersen in maart was het even rustig wat betreft het coronavirus op de wielerkalender, maar sinds het complete land op maandag 9 maart op slot werd gedaan door de premier Guiseppe Conte, maakte men zich weer serieuze zorgen over de Giro d'Italia. Op woensdag 11 maart werden er reeds duizenden besmettingen en honderden doden geteld in Italië. Zelfs recreatief fietsen was verboden. Vincenzo Nibali en Elia Viviani riepen op Twitter op om elkaar te respecteren, onder de noemer #DISTANTIMAUNITI (samen, maar met afstand). 'Ik kan alleen maar hopen dat de situatie zal verbeteren. Ik vraag iedereen om de richtlijnen van de autoriteiten te respecteren. Wees verantwoordelijk, tegenover jezelf en anderen', aldus Nibali.

De zenuwen voor de Giro d'Italia werden op 12 maart alleen maar vergroot door het nieuws dat in Hongarije de noodtoestand was afgeroepen. In Hongarije zou begin mei de Giro starten met drie etappes. Nog geen dag later ging er al een streep door de hele Giro. Samen zetten RCS Sport en Hongarije in op een andere startdatum. Wanneer dat zou zijn, was de vraag. Ook door de Tour of the Alps (normaal in april op de kalender) ging een streep. Italiaanse wielrenners moesten bovendien binnen blijven.

Nieuwe problemen stapelden zich op. Het Nieuwsblad meldde dat de UCI het niet zou toestaan om de Giro te laten overlappen met andere rondes als de Dauphiné of de Ronde van Zwitserland. Aangezien er geen lege plek van drie weken op de World-Tour-agenda stond, zou de Giro dus nergens ingepast kunnen worden. Er werd eind maart bijna dagelijks een nieuwe potentiële startdatum voor de Giro gepresenteerd in de media, maar niemand wist toen nog dat snel de hele wielerkalender overhoop zou worden gehaald. Plannen voor juni, juli of augustus bleken zodoende helemaal niet haalbaar.

Italianen na lijdensweg weer naar buiten, puzzel nog niet gelegd

Na enkele weken van hopen en binnen fietsen kwam er op 24 maart goed nieuws vanuit de overheid. Vanaf 4 mei mochten de fietsers weer de weg op, zij het alleen. Het nieuws kwam een dag na een smeekbede van de Italiaanse bondscoach Davide Cassani. 'We worden nu als honden aan de lijn gehouden, met de riem strak om de nek. We hebben geen ruimte en geen lucht. Ik was de eerste die stelde dat we de bevelen van bovenaf moesten respecteren. De drastische maatregelen waren noodzakelijk tijdens deze ramp. Maar het ergste is voorbij en ik vraag om bevestiging: mogen we naar buiten?', zo schreef hij op Facebook.

Met de renners vanaf 4 mei weer in de buitenlucht kon het puzzelen wat betreft de wielerkalender verdergaan. Die puzzel was midden mei zeker nog niet gelegd, maar de bouwstenen waren wel daar: een Italiaans 'voorjaar' in augustus en de Giro in oktober, dat moest het worden. Hongarije zou zich terugtrekken als startplaats van de Ronde van Italië. Sicilië werd begin juni als vervangende startplek genoemd. Hongarije is in 2021 aan de beurt.

Het hopen, puzzelen en wachten was midden juni dan eindelijk voorbij, met de presentatie van de UCI van een nieuwe wielerkalender. Er werd naderhand nog wel wat aan gesleuteld, maar de conclusies waren helder: Strade Bianche, Milaan-Sanremo en Lombardije in augustus, de Tirreno in september en de Giro inderdaad in oktober. Op 15 juni was de kogel definitief door de kerk en kon RCS Sport opgelucht ademhalen. Enige nadeel was de overlapping van de Giro met de Vlaamse klassiekers. Minister Renato Di Rocco dacht er in Il Messaggerohet zijne van. 'De Giro d'Italia en de klassiekers zijn andere wedstrijden en we moeten dus realistisch zijn. In België en Frankrijk zijn er ook koersen die overschaduwd worden. Gezien de omstandigheden mogen we blij zijn dat we weer mogen beginnen.'

Hoewel de kritiek bleef aanzwellen dat de Giro d'Italia op de nieuwe wielerkalender een ondergeschoven kindje leek te zijn, kon de organisatie wel door. De Giro zou in oktober volledig Italiaans worden en op 19 juni werd er zelfs alweer gedacht aan het toelaten van wat publiek bij de etappes. Wie had dat gedacht, toen in februari het coronavirus insloeg in de Laars van Europa... (Foto: Sirotti, 2019)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws