(16 augustus 2020) Voor Richard Plugge is de maat vol na enkele valpartijen van zijn renners in de vierde etappe van het Critérium du Dauphiné. Samen met andere ploegleiders heeft hij een plan ontwikkeld om de veiligheid van renners te waarborgen, zo vertelt hij tegenover de NOS.
'Het moet veiliger worden voor onze renners', stelt hij resoluut. 'Ik heb hier veel over gesproken met andere ploegleiders en we zeggen allemaal: we kunnen onze renners niet blijven blootstellen aan gevaren. Het is nu wel een keer klaar. We hebben geen vertrouwen in de controle die de UCI zelf doet.'
Tijdens de Dauphiné raakte Plugge Steven Kruijswijk en klassementsleider Primoz Roglic kwijt door de gevolgen van een val. Volgens Tom Dumoulin was de afdaling waarin gevallen werd 'levensgevaarlijk'. 'Het moet gewoon anders', stelt de ploegbaas van Jumbo-Visma. 'Onze helm wordt duizend keer getest, maar bij een parcours zegt de UCI al snel: het zal wel. Dat is niet oké.'
Plugge pleit voor controles van extern bedrijf
Hoe het dan anders moet? Volgens Plugge moet een extern bedrijf de veiligheid gaan controleren: 'Er moeten bijvoorbeeld voorwaarden zijn voor de laatste kilometer met een massasprint, maar ook hoe hekken langs het parcours moeten staan. We hopen dat het volgend seizoen al kan worden ingevoerd.'
Update - 16 augustus 2020 (19.45 uur): Bugno ergert zich aan veiligheidsplan Plugge
De voorzitter van rennersvakbond CPA, Gianni Bugno, heeft in een brief gereageerd op het plan van Richard Plugge om de veiligheid van parcoursen door een extern bedrijf te laten beoordelen. De Italiaan voelt zich door de uitspraken van Plugge aangevallen. Volgens Bugno heeft de CPA mensen in dienst om de parcoursen te controleren op veiligheid, maar krijgen zij niet de mogelijkheid om dit werk uit te voeren. 'Onze afgevaardigde is een vertegenwoordiger van de renners. In tegenstelling tot de ploegen krijgt hij echter geen inzage in de route vooraf.'
Bugno vervolgt: 'Onze afgevaardigden doen hun werk op semivrijwillige basis en ondanks alle beperkingen die ze ondervinden, in tegenstelling tot afgevaardigden van de ploegen, hebben ze vaak actie ondernomen als ze veiligheidsmaatregelen als ontoereikend beschouwden. Daarnaast heeft de CPA, anders dan de AIGCP (vereniging voor professionele wielerteams, red) , geen lid in de Road Commission van de UCI. In die commissie worden voorstellen voor veiligheidsvoorschriften aangedragen.' (Foto: Wesley van Bavel / In de Leiderstrui)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties