Aero-positie cruciaal bij nieuwe tijdrithelm Visma | LAB: 'Maakt mij niet uit hoe belachelijk, voel me supersnel' Wielrennen
Wielrennen

Aero-positie cruciaal bij nieuwe tijdrithelm Visma | LAB: 'Maakt mij niet uit hoe belachelijk, voel me supersnel'

Aero-positie cruciaal bij nieuwe tijdrithelm Visma | LAB: 'Maakt mij niet uit hoe belachelijk, voel me supersnel'

Juan Ayuso won maandag de tijdrit in de Tirreno-Adriatico, maar er werd na afloop toch vooral gesproken over Visma | Lease a Bike. Niet per se omdat kopman Jonas Vingegaard tijd verloor op de winnaar, maar vooral vanwege de opvallende nieuwe helm die de renners droegen. In de Leiderstrui sprak renners en ploeg-wetenschapper Gerard Rietjens over het verhaal achter deze innovatie.

De Aerohead ll van maker Giro valt op door een enorme bolling aan de voorkant van de helm. 'Alles draait om aerodynamica en dat is ook het idee achter de helm. Het is een maximaal aerodynamische vorm', begint Rietjens, die als 'Embedded scientist' nauw betrokken was bij de ontwikkeling van de helm. 'Ruim een jaar geleden is het idee voor deze helm al ontstaan. We kijken altijd naar wat het beste werkt voor ons, daar zitten heel veel uren windtunnel, op de baan en computersimulaties in. We kijken naar wat bij onze renners past.'

Ervaringsdeskundige Cian Uijtdebroeks reed er maandag een 129e tijd mee, al kwam dat vooral omdat hij als één van de weinigen in de regen reed. De fiets van Cervélo ('Ik voelde me beter dan vorig jaar op de fiets') en de helm konden op goedkeuring rekenen van de jonge Belg. 'Het was de eerste keer dat we de helm buiten gebruikten, dat was wel even aanpassen. Ik moest even zien hoe ik 'm moest houden, maar al bij al was mijn houding wel oké. Het wordt nu vooral analyseren, want het verschilt natuurlijk per renner welke helm het beste bij je past. Dit was een testmoment, zeker richting de Giro d'Italia. We hebben wel gekeken hoe we de helm precies moesten houden, maar het is nu kijken of ik die houding kan vasthouden als ik voluit ga.'

Rietjens, geconfronteerd met de uitspraken van Uijtdebroeks, snapt wel dat het even wennen is, maar benadrukt dat de moeilijkheidsgraad van de helm niet enorm veel hoger ligt. 'Je moet vooral in je positie blijven, dat is belangrijk. Als je met zo'n uitgebalanceerde helm een andere positie aanneemt, is de winst voor een deel weg. Je moet erop focussen dat die positie goed moet zijn. Er zit niet per se heel veel gewicht vooraan, dat valt wel mee. Het is vooral de vorm, al is de helm wel zwaarder. Je zult 'm dus niet zoveel zien in tijdritten die veel bergop gaan. De helm is juist zo gemaakt dat hij door de wind heen snijdt, daar is goed over nagedacht.'

Lees verder onder de foto!

Aero-positie cruciaal bij nieuwe tijdrithelm Visma | LAB: 'Maakt mij niet uit hoe belachelijk, voel me supersnel'
Ben Tulett met de nieuwe helm

Renners Visma | Lease a Bike hoefden niet lang te wennen aan nieuwe helm

Dat beaamt ook 'Head of performance' Mathieu Heijboer in een persbericht van Visma | Lease a Bike. 'We hebben de helm afgelopen winter uitgebreid getest. Dat deden we aan de hand van prototypes en positiescans van verschillende renners, zoals onder andere Jonas Vingegaard en Wout van Aert. Deze helm is speciaal ontworpen om in de aeropositie te zitten. Het is dan ook niet toevallig dat we op dat vlak heel wat vooruitgang geboekt hebben. De renners keken toch even op toen ze de helm voor het eerst zagen, maar uiteindelijk heeft dat niet lang geduurd. Na enkele testen en het zien van de winsten was iedereen snel overtuigd.'

Attila Valter beaamt het verhaal van Heijboer. 'Hij ziet er grappig uit, maar innovatie is soms grappig. Ik ben heel trots dat ik in deze ploeg rijd en dat we deze helm nu al hebben. Ik ben er namelijk zeker van dat andere teams ook zoiets gaan doen', aldus de Hongaar stellig. 'Zeg me welke tijdrithelm er wel goed uitziet? Als je wielrennen niet volgt, zien alle tijdrithelmen er belachelijk uit. Het maakt mij niet uit hoe belachelijk dat dan is, het gaat erom hoe snel de helm is.'

In de openingstijdrit van de Tirreno-Adriatico ondervond Valter voor het eerst in de buitenlucht dat de helm heel snel is. 'Als ik op de fiets zit, voel ik me supersnel. Het klinkt alsof je in de windtunnel zit. Hij voelt ook veiliger, omdat ik meer zie met het grotere glas. De helm ligt meer op je hoofd, waardoor je verder kunt kijken. Ik ben er heel blij mee, ook al heeft de ploeg aangegeven dat je het oude model mag gebruiken, als een tijdrit niet belangrijk is. Maar dat zal ik nooit doen. Als een helm sneller is, zal ik 'm gebruiken.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws