George Bennett maakte deze winter de verrassende overstap van Jumbo-Visma naar UAE Team Emirates. Dat betekent niet alleen een overstap naar een andere grote ploeg, maar ook naar een andere grote kopman. Hij verruilde Primoz Roglic voor Tadej Pogacar en daar kijkt de Nieuw-Zeelander erg naar uit.
In de UAE Tour (20-26 februari) gaat de 31-jarige Bennett voor het eerst samen rijden met zijn nieuwe Sloveense kopman, nadat hij meerdere malen voor die andere Sloveen heeft moeten knechten. De laatste twee jaar bleek Pogacar regelmatig een maatje te groot voor de Nederlandse ploeg en Bennett kijkt er dan ook naar uit om met Pogacar samen te rijden. 'Ik heb nog niet met Tadej gereden, maar ik heb natuurlijk vaak tegen hem gereden. Ik kijk er naar uit om hem niet meer te moeten achtervolgen. Hij zal bij de UAE Tour zijn, dus ik zal hem daar beter leren kennen, in wat een belangrijke race voor ons is', zo geeft hij aan tegenover Rouleur. Onlangs werd bekend dat Pogacar recent een coronabesmetting achter de rug heeft, dus het is nog de vraag of hij daadwerkelijk start in de UAE Tour.
Bennett vervolgt zijn seizoen in de Ronde van Catalonië (21-27 maart), waarna snel de Ronde van het Baskenland (3-8 april) volgt. Daarna rijdt hij voor het eerst de Ardennenklassiekers, met de Amstel Gold Race, de Waalse Pijl en Luik-Bastenaken-Luik. Vervolgens rijdt hij het Critérium du Dauphiné (5-12 juni), als voorbereiding op de Tour de France (1-24 juli). In Frankrijk volgt de belangrijkste beproeving van het jaar en zal hij Pogacar bijstaan in diens poging voor een derde Tourzege op een rij. 'Het is een voorrecht om te wisselen tussen de twee beste rijders ter wereld als het gaat om het klassement. Let wel, het verschil tussen hen is vaak het verschil tussen de helpers, dus ik heb een belangrijke rol. Ik zou zeggen dat Jumbo-Visma nu een beetje zwakker is en UAE een beetje sterker.'
Bennett kent nieuwe trainingsmethode: 'Minder uren, hogere intensiteit'
Bij UAE Team Emirates kreeg Bennett eveneens te maken met een flink andere trainingswijze. De lange duurritten lijken geschrapt, terwijl er meer op intensiviteit wordt getraind. 'Er zijn tot nu toe twee duidelijke verschillen: minder uren en een hogere intensiteit. In dit stadium maakte ik vaak weken van dertig uur. Nu komt het niet eens in de buurt. Vorige week deed ik zeventien uur, de week ervoor twintig uur.'
Bennett vertelt dat hij zelf ook beter werd en jarenlang met plezier samenwerkte met zijn voormalig coach Mathieu Heijboer. Toch wilde hij nieuwe dingen proberen en kwam hij uit bij UAE Team Emirates. 'Bij Jumbo-Visma veranderde de stijl door de jaren heen. Tegen het einde reden we behoorlijk vaak twee minuten tempo en twee minuten rust, maar nog steeds een hoog volume. Het was een algemene benadering, dus met andere woorden: het werkte voor Primoz en het werkte voor Wout, dus het zal voor iedereen werken.'
Voor Bennett bleek de methode uiteindelijk niet meer geschikt om tot grootse resultaten te komen, waarna hij besloot naar een andere innovatieve ploeg in het wielrennen te gaan. Bij UAE Team Emirates krijgt Bennett te maken met andere methodes om waardes te meten. Zo wordt er minder gefocust op de VO2max en daar is hij blij mee. 'VO2 is overschat, omdat er een enorme mismatch is tussen VO2 en fietsprestaties. Uit de tests die ik met de ploeg heb uitgevoerd, kan ik zien waar ik fysiologisch niet in orde was. Het maakt niet uit wat je VO2 is, het is in welke vorm je aankomt bij de laatste klim.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties