Na de individuele tijdrit in Kopenhagen, krijgt het Tourpeloton een verraderlijke tweede etappe voorgeschoteld. 199 kilometer koers van Roskilde naar Nyborg, een etappe die puur is ontworpen voor de waaiers. In de Leiderstrui stuurde Gabriël Melching naar Denemarken toe om deze etappe te verkennen. In deze video neemt hij je mee over de Grote Beltbrug, en is te zien hoe oud-prof Bo Hamburger (droeg de gele trui in 1998) hem aan gort rijdt op een korte heuvel.
Hamburger reed mee voor het eerste deel van de etappe, tussen Roskilde en Kalundborg. Deze voormalig profwielrenner van onder andere de TVM-ploeg (ja, ook hij gebruikte doping) deelde op camera zijn inzichten over het Deense wielrennen, waarom het land voor het eerst zoveel goede renners tegelijk heeft en of Jonas Vingegaard een potentiële Tourwinnaar is. Nadat hij de groep verliet, trok het peloton naar het zwaartepunt van de wedstrijd.
De brug waar waaiers bijna onvermijdelijk zijn
De Grote Beltbrug is een verbinding van achttien(!) kilometer lang tussen de eilanden Sjælland (Zeeland) en Fyn (Funen). Op de brug mag je normaal niet fietsen, vanwege de grote risico’s die dat met zich meebrengt door de vele wind. Op 2 juli fietst het Tourpeloton er wel, dit is specifiek uitgetekend door Christian Prudhomme, om waaiers te veroorzaken.
Beluister hier een deel van een gesprek tussen de journalisten op de persreis in Denemarken en Alex Pedersen. Pedersen is een van de mensen die de Tour de France naar Denemarken heeft gehaald. In dit korte audiofragment vertelt hij een anekdote waaruit duidelijk wordt hoe graag de directeur van de Tour de wielrenners over deze brug liet rijden.
Nederland en Quintana hebben voor deze etappe gezorgd
Deze ingeving kreeg Prudhomme in 2016, een jaar nadat de Tour de France was gestart in Utrecht en de tweede etappe een slagveld veroorzaakte richting Neeltje Jans. De kleine Colombiaanse klimmer Nairo Quintana verloor daar 1.28 minuten. Het verschil tussen hem en Chris Froome drie weken later in Parijs? 1.12 minuten. Je kunt dus zeggen dat Quintana de Tour heeft verloren in Nederland, en Prudhomme viel daar als een blok voor.
Geïnspireerd op de Nederlandse wind, werd het parcours tussen Roskilde en Nyborg ontworpen. Oorspronkelijk, zo vertelde Pedersen, wilde Prudhomme dat de etappe op de Grote Beltbrug zou finishen, maar omdat de brug zo belangrijk is voor het alledaagse verkeer was het was niet mogelijk om de brug voor een hele dag af te sluiten. Met het op- en afbouwen van de finishlocatie zou dat echter wel realistisch zijn. Dus zocht de Tourdirectie de dichtstbijzijnde stad op: Nyborg, op luttele kilometers van de brug.
De renners die bij de eerste groep weten te blijven, zullen vlak na de brug al op een bedrijventerrein in deze stad gaan sprinten om de zege. De Denen zullen ongetwijfeld hopen op een zege van Mads Pedersen, de etappe is op zijn lijf geschreven. In de video werd het al aangekaart en dat doen we hier opnieuw: ‘Als er ook maar een klein beetje wind staat, wordt dit complete chaos.’
Verkenning Tour de France bij In de Leiderstrui
De video is onderdeel van een drieluik. In mei is In de Leiderstrui meegegaan op een persreis richting Denemarken, waarin een tiental journalisten de kans kreeg om het parcours aldaar te verkennen. Uit die reis is deze videoserie ontstaan. Op 20 juni kwam de video waarin de eerste etappe verkend werd al online, en op 28 juni komt de video van etappe drie op de site. Die laatste etappe finisht zeer dichtbij de Duitse grens, ook al niet in een van de grootste steden van het land. Het verhaal daarachter, hoort en ziet u dan.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties