Voormalig sportief directeur van Soudal Quick-Step Brian Holm verwacht dat Patrick Lefevere akkoord zal gaan met een fusering tussen zijn team en Jumbo-Visma. Holm geeft aan dat de huidige teambaas van het Belgische team minder werk wil doen aangezien hij binnenkort ook met pensioen zal gaan.
Holm kent Lefevere goed van hun gezamenlijke tijd bij de Belgische formatie. Toch geeft de Deen wel aan volledig in het duister te tasten met zijn uitspraken bij het Amerikaanse Cyclingnews. 'Wat er uiteindelijk uitkomt, weet ik niet, maar er is geen twijfel mogelijk dat er op dit moment enkele teams met elkaar praten. Het zijn niet alleen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step. Ook INEOS Grenadiers en Movistar hebben het gedaan, dat weet ik.'
De 68-jarige Belg gaf nog geen commentaar nadat het nieuws bekend werd. Wel heeft de teambaas een brief geschreven aan zijn ploeg waarin hij de speculaties probeert te temperen. 'In tegenstelling tot berichten zijn er op dit moment geen concrete projecten en plannen', was onder andere te lezen in deze brief.
Lefevere bekend met fusies tussen ploegen
Lefevere is geen vreemde van fusies tussen wielerploegen. Zijn rol bij Soudal Quick-Step aan het einde van de jaren negentig ontstond uit het samenvoegen van verschillende teams. Holm voegt eraan toe hoe dichtbij dit opnieuw stond te gebeuren toen hij in 2012 bij het team kwam. Dit versterkt alleen maar het gevoel van de Deen dat Lefevere een fusering wel ziet zitten. 'Toen ik zelf bij Soudal Quick-Step kwam, zou het team samengevoegd moeten worden met HTC-highroad, waar ik vandaan kwam. Ik herinner me dat Patrick tevreden was met de details van die overeenkomst, want hij wilde eigenlijk met pensioen gaan. Het is nu al meer dan tien jaar geleden, maar hij had er geen probleem mee om geen team eigenaar te zijn.'
De Deen denkt zelf dat een samensmelting van beide teams een slecht idee is. 'Er staan momenteel vijftig renners onder contract voor 2024 tussen Jumbo-Visma en Soudal Quick-Step, wat uiteraard niet overeenkomt met de limiet van dertig renners in een team. Dat zou betekenen dat een volledige selectie van renners risico zou lopen zonder garantie op WorldTour-races als de fusie plaatsvindt. Dan ben ik nog niet eens begonnen over al het personeel dat niet bij het gefuseerde team terechtkomt.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties