Gediskwalificeerde Knox: 'Renners die na medische assistentie even de auto's gebruiken niet straffen' Wielrennen
Wielrennen

Gediskwalificeerde Knox: 'Renners die na medische assistentie even de auto's gebruiken niet straffen'

Gediskwalificeerde Knox: 'Renners die na medische assistentie even de auto's gebruiken niet straffen'

James Knox heeft in een statement uitgebreid gereageerd op zijn diskwalificatie in de Tour Down Under. De Brit van Soudal-Quick Step werd in de eerste etappe uit koers gehaald, omdat hij achter een auto zou hebben gehangen na een valpartij. Volgens Knox straalt de UCI daarmee een verkeerd signaal uit.

'Ik viel hard met nog 55 kilometer te gaan en had medische assistentie nodig van de teamdokter, om er zeker van te zijn dat ik niets gebroken had en belangrijker: dat ik geen hersenschudding had', zo begint Knox zijn statement via zijn officiële kanalen. 'Nadat ik weer wilde opstappen, besefte ik dat mijn stuur gebroken was, waardoor ik weer moest stoppen om van fiets te wisselen.'

Terwijl Knox in de achterhoede fietste, was het peloton na een tussensprint tot rust gekomen. Knox ging naar de UCI-commissaris en vroeg hem of hij voor enkele kilometers wat steun mocht van de auto om terug te keren. 'Dat weigerden ze, ik weet niet precies waarom. Mijn enige ambitie was om terug tussen de auto's te komen, of toch in ieder geval tot aan de andere gevallen renners. Op die manier kon ik in de wedstrijd blijven, waarvoor ik de halve wereld was overgevlogen en die nog vier dagen duurde.'

Knox vindt diskwalificatie na crash zwaar overdreven

Knox keek om zich heen en zag ondertussen dat andere gecrashte renners wel achter de auto's hingen. 'En zo hoort het ook. Ik moet verantwoordelijkheid nemen voor de fouten die ik vervolgens heb gemaakt. Zonder te weten wat de tijdsverschillen waren, heb ik enkele kilometers achter enkele auto's gestayerd. Dat werd gezien, waarop ik werd gediskwalificeerd.'

Volgens de regels? Misschien. Knox roept echter op tot een beetje meer medeleven voor gevallen renners. 'Als de wielersport serieuze stappen wil zetten in het welzijn van de renners, dan zouden commissarissen niet zulke zware straffen moeten uitdelen voor renners die na medische assistentie even de auto's gebruiken. De acties die ze nu hebben ondernomen, toont mij aan dat ik beter meteen weer op de fiets was gesprongen, zonder medisch te zijn getest. De regels voor het terugkeren tussen de auto's zijn tricky, maar dit was een duidelijk voorbeeld waarbij ik de auto's niet wilde gebruiken voor persoonlijk gewin.'

Knox krijgt bijval van andere renners

Kort na zijn statement kreeg Knox al veel bijval, vooral via social media. Tao Geoghegan Hart, sowieso al een voorvechter van een menselijke en eerlijke wielersport, is hard voor de UCI: 'Waarom brengt de UCI de veiligheid van renners actief in gevaar door ze na een crash niet de tijd te geven voor een medische evaluatie? Als je de auto's niet mag gebruiken, ben je gedwongen om verder te gaan, ook bij een mogelijke hersenschudding of andere blessures.'

Ook Luke Rowe, net als Geoghegan Hart renner van INEOS Grenadiers, kwam snel met een reactie: 'Wat de UCI hier zegt is heel gevaarlijk! Als je crasht, moet je direct terug op de fiets, anders lig je potentieel uit de wedstrijd. In plaats van goed gecheckt te worden volgens de protocollen is het belangrijker om snel terug te keren.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws