Bij Jumbo-Visma is men tevreden met het parcours voor de Tour de France van 2022. Kopman Primoz Roglic krijgt met zeven aankomsten bergop en 53 kilometer tijdrijden precies waar hij goed in is en ook Wout van Aert kan zijn ei wel kwijt in de ronde.
'Het is van alles wat. Het wordt waaierrijden, het worden kasseien en een paar mooie aankomsten bergop. En er zijn best goeie kilometers tijdrijden', zo analyseert ploegdirecteur Richard Plugge bij Het Nieuwsblad. Met een tijdrit van dertien kilometer in de eerste etappe in Kopenhagen ligt de gele trui voor het grijpen. Plugge weet dat dat met Roglic, Van Aert én Jonas Vingegaard een doel zal zijn. 'We moeten nog kijken wie we gaan opstellen, maar die zouden het daar wel kunnen doen.'
'Ik vind het ook heel mooi dat de Galibier er twee keer in zit tijdens zo’n klassieke bergrit en een aankomst op Alpe d'Huez. Daar liggen grote kansen', zo vervolgt Plugge, die iets minder blij is met de kasseien in de eerste week. De renners moeten in totaal elf kasseistroken overleven. 'Een ronderenner moet overal thuis in zijn, dus ook in over kasseien rijden. Onze mannen kunnen dat wel, denk ik. Maar goed, ook gravel hoeft er voor mij niet in. Fausto Coppi en Gino Bartali zouden maar wat blij zijn met asfalt. Nu hebben we de mogelijkheid en gaan we het gravel opzoeken. Dat is altijd een loterij, wie gaat er lek rijden?'
Van Aert voor de groene of voor de gele trui?
De Belgen hebben natuurlijk één prangende vraag: wat worden de kansen voor Van Aert? Plugge benadrukt dat het geel ook in 2022 de prioriteit zal hebben. 'We zijn nu plannen aan het maken, maar Wout is deel van ons sterkste team. Maar het gaat ook niet om het begin, het gaat om de laatste etappe. Het einde. Uiteindelijk draait het om de gele trui op de Champs Elysées en daar moeten we het beste strijdplan voor uitwerken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties