De inmenging van Red Bull bij BORA-hansgrohe: het was afgelopen woensdag tijdens de persdag van BORA-hansgrohe op Mallorca één van de hot topics. Verantwoordelijken Ralph Denk en Rolf Aldag moesten op hun tong bijten om er niet té veel over los te laten, maar inmiddels komt er toch al wat meer naar buiten. De ploeg zou nog voor de Tour de nieuwe plannen willen presenteren en richt het vizier ook op enkele grote namen.
Denk, al jarenlang boegbeeld van de langzaam maar steady gegroeide formatie, doet als alles rondkomt 51 procent van de aandelen over aan Red Bull. Hiertegen kan nog tot 26 januari bezwaar worden ingediend bij de Oostenrijkse mededingingsautoriteiten, maar de algehele verwachting binnen de Duitse formatie is dat dat niet meer dan een formaliteit is.
De Oostenrijkse producent van energiedrankjes en sportsprookjes is al langer actief in de wielersport, onder meer als persoonlijke sponsor van Wout van Aert, Anton Palzer en Tom Pidcock, terwijl het ook al langer meewerkt aan de BORA-hansgrohe-opleiding. 'En daar heb ik heel goede herinneringen en ervaringen mee', aldus de ploegbaas.
'Het zou strategisch een heel goede zet kunnen zijn', bevestigde Denk, vanuit een 'businesstrip' in Californië aanwezig via video-verbinding, aan de pers op Mallorca. 'We kunnen op die manier verder groeien. De sport is de afgelopen jaar flink veranderd, met steeds hogere budgetten. We moeten daarop reageren, en ik wil een team runnen dat competitief is. Dat kan de volgende stap zijn voor ons en daar hoop ik op, maar daarvoor moeten we wachten tot de definitieve bevestiging.’
'Ik ken Red Bull al enkele jaren met mooie projecten en een goed partnership, en in het algemeen is het zo dat zij het verschil kunnen maken', aldus Denk, die zelf ook graag actief wil blijven bij het 'nieuwe strategische partnership' van zijn ploeg BORA-hansgrohe. Datzelfde geldt voor sportief directeur Aldag. 'Ik heb nog nooit iets minder zien geworden als Red Bull inspringt', vertelde de ex-renner, die - gezien het feit dat hij niet veel kón zeggen - nog uit de brand werd geholpen door de naast hem zittende aanwinst Primoz Roglic. 'Red Bull gives you wings, heh', lachte de Sloveen zijn tanden bloot.
Alle gekheid op een stokje, de boel lijkt immer serieus te zijn. Dat Denk in Californië was op het moment dat de ploeg zijn plannen voor 2024 presenteerde, is natuurlijk geen toeval. Fietssponsor Specialized heeft het hoofdkantoor daar en laat dat nu net een belangrijke partner moeten worden voor de komende jaren. 'Onze eerste overwinning voor 2024 hebben we al geboekt, door het verlengen van Specialized', gaf Roglic grappend, maar met dubbele betekenis, aan op het Balearen-eiland.
'BORA-hansgrohe gooit lijntjes uit naar Van Aert en Evenepoel'
De grote klapper kan natuurlijk gemaakt worden met de hulp van Red Bull, al werd daar - met de Oostenrijkse autoriteiten in het achterhoofd - nog wat geheimzinnig over gedaan. Het gerennomeerde Duitse persbureau DPA meldt nu dat de ploeg de Tour de France dit jaar, waar BORA-hansgrohe met Primoz Roglic heengaat met het absolute doel om te winnen, mogelijk aan gaat vatten om de nieuwe merknaam en tenues te presenteren. Logisch, wetende dat de Tour nog altijd mijlenver boven de rest uitsteekt qua aandacht. Ook in Duitsland.
En daar blijft het uiteraard niet bij, zo bevestigde Denk min of meer al met zijn claim dat hij 'moet reageren op de hogere budgetten'. Op dit moment heeft hij 29 renners onder contract, maar voor 2025 zijn dit er tien. Onder meer Jai Hindley, Aleksandr Vlasov, Jordi Meeus, Lennard Kämna, Maximilian Schachmann, Emanuel Buchmann en Sergio Higuita lopen uit hun contract, waarbij enkele van die coureurs ook op een kruispunt in hun loopbaan zijn uitgekomen.
BORA-hansgrohe en Red Bull zijn daarbij ook al actief bezig met externe aanwerving voor het rennersbestand: Denk en Aldag konden uiteraard niet met namen en rugnummers komen, maar volgens DPA zijn er al lijntjes uitgegooid naar Van Aert, die Red Bull als persoonlijke sponsor heeft, en Remco Evenepoel, die bij Soudal Quick-Step Specialized al vertegenwoordigt en één van de belangrijkste coureurs in de rennersstal van de fietsconstructeur is. Het is natuurlijk allemaal nog heel prematuur, maar de boodschap vanuit Duitsland en Oostenrijk moge duidelijk zijn: Red Bull is here to fly.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties