'Er is een voor en een na Glasgow', aldus UCI-voorzitter David Lappartient in de Schotse stad voor de start van het 'super' WK wielrennen 2023. De Fransman ziet hiermee een langgekoesterde wens in vervulling gaan, maar beaamt in gesprek met In de Leiderstrui ook dat er nog wat dingen anders moeten en kunnen.
Lappartient werd in 2017 verkozen tot voorzitter van de mondiale wielerbond. 'Toen al had ik de visie om een multidisicipline evenement op te zetten en ik ben er ontzettend trots op dat mijn visie werkelijkheid is geworden', aldus de Fransman. 'We krijgen elf dagen non-stop actie in verschillende disciplines, iets wat we nog nooit meegemaakt hebben in onze sport.'
In 2027 moet het WK wielrennen zelfs nóg groter, zoals we eerder al publiceerden. Met eSports, pumptrack, enduro, polobike, gravel en de junioren op de baan komen er in Haute-Savoie nog zes disciplines bij, wat het totale aantal op negentien brengt. Dat WK wordt ook weer 'gewoon' eind september verreden, gezien de ongewone datum augustus in 2023. De reden daarvoor? In Schotland, waar Glasgow de 'wilde droom heeft om zich te ontwikkelen tot Amsterdam' bleek het niet mogelijk om het WK wielrennen te organiseren op het moment dat het ontzettend populaire WK rugby (in Frankrijk) ook bezig was.
Louter positieve dingen, als je de makkelijke prater Lappartient op zijn blauwe ogen mag geloven. Toch is het niet alleen maar hosanna. Zo waren er problemen met de verblijfsvergunningen van enkele renners uit Eritrea (waaronder Biniam Girmay, die uiteindelijk officieel vanwege de gevolgen van een val in Clasica San Sebastian niet van start gaat) en klonk er vanuit meerdere kanten kritiek op de (logistieke) puzzel die renners en begeleiding moeten leggen in Schotland.
Zo zijn er enkele grote renners die de wegrit van zondag - toch het hoogtepunt - moeten laten schieten om andere doelen te kunnen bewerkstelligen. De Italiaanse bondscoach Daniele Bennati zag met Filippo Ganna en Jonathan Milan twee schaduwfavorieten kiezen voor het baantoernooi, wat uiteraard voor wat frustratie zorgde. Ook qua mountainbiken hebben enkele coureurs keuzes moeten maken. Mathieu van der Poel en Peter Sagan zijn zondag wel op de weg te zien, de Britse favoriet Tom Pidcock dan weer niet.
Lappartient ziet combinatie van WK-disciplines als 'geweldig iets'
In de Leiderstrui was dus benieuwd naar de mening van Lappartient over de obstakels die daarmee gevormd worden voor enkele topfavorieten. De Fransman zag er voornamelijk het positieve van in. 'Ik zie het als een geweldig iets. Het feit dat Mathieu hier de wegrace en het mountainbiken kan combineren, was niet mogelijk geweest zonder zo'n super WK. Dat hij dat dan ook daadwerkelijk zal doen, vind ik heel inspirerend.'
'Het was ook iets waar we op moesten letten bij het maken van de planning', geeft de UCI-voorzitter toe. 'Om een clash te voorkomen tussen disciplines hebben we met veel precisie gekeken naar de agenda, en dat zullen we de volgende keer nóg beter doen. Op die manier kunnen we er de volgende keer voor zorgen dat meer coureurs twee of zelfs drie disciplines kunnen doen.'
'In 2027 zal er ook gravel zijn, een sport die ook door veel wegrenners gedaan wordt tegenwoordig', gaat hij verder. 'Dat zijn dus dingen waar we ook rekening mee moeten houden.' Het veldrijden - waar onder meer Van der Poel, Pidcock en Wout van Aert in excelleren - zal in Haute-Savoie niet van de partij zijn. 'Dat blijkt lastig te plannen, omdat het een wintersport is en ook zal blijven.'
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties