Waarom heeft Ganna meer dan zes fietsen nodig voor een tijdrit van 14 kilometer?

| door Jannick van der Hooft

Hoeveel reservefietsen heeft één renner nodig in een tijdrit van veertien kilometer? Een heleboel kennelijk! Wie naar de ploegleidersauto van Filippo Ganna in Tirreno-Adriatico keek, had het misschien al gezien: de hele wagen stond volgebouwd met tweewielers.

Het mag er dan misschien opmerkelijk uitzien, maar de reden achter dit tafereel is heel logisch. De ploeg van de tijdritkampioen verwacht waarschijnlijk niet dat Ganna in zo'n korte tijdrit al dat materiaal nodig heeft. De echte reden schuilt in aerodynamica. De fietsen op het dak van de auto zorgen, hoe klein de verschillen op het eerste oog ook mogen lijken, voor een betere windtoevoer naar de renner.

Bij Cyclingnews sprak men Richard Kelso, professor op het gebied van aerodynamica bij de Universiteit van Adelaide, over het tafereel. Volgens zijn berekeningen zou Ganna op dit parcours een seconde kunnen winnen met het verminderen van de luchtweerstand. In sommige gevallen genoeg om het verschil te maken, ware het niet dat de Italiaan maandag zeven teller sneller was dan zijn eerste concurrent Remco Evenepoel.

Lees ook

Ook bij Quick Step-Alpha Vinyl veelvoud aan fietsen

Het Engelstalige medium checkte tevens of andere ploegen ook op deze manier te werk gingen en jawel, ook bij Evenepoel en Kasper Asgreen stond er een veelvoud aan fietsen op het dak. Bij Tadej Pogacar en Alex Dowsett, respectievelijk vierde en vijfde in de tijdrit, stond er slechts één reservefiets op het dak. Ruimte voor verbetering dus.

Uit archiefbeelden bleek dat Ganna de switch naar meer fietsen op het dak van de ploegleidersauto gemaakt heeft sinds de Giro d'Italia van afgelopen jaar. Daarvoor had de wereldkampioen tijdrijden altijd maar één of twee fietsen met hem mee op pad.

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen