La Maglia Ciclamino, oftewel de paarse trui, is dé beloning voor de renner die bovenaan staat in het puntenklassement van de Giro d’Italia. De afgelopen zeven jaar stond er altijd een échte sprinter op het eindpodium met de trui, maar dat is dit jaar door het gebrek aan vlakke etappes mogelijk een ander verhaal. In de Leiderstrui blikt vooruit!
Het duurde even voordat de organisatie van de Giro een puntenklassement introduceerde. Dat gebeurde pas in 1966 (eerste Giro). Toen was het nog zonder trui. Het jaar daarop was dat alweer anders toen de organisatie de winnaar beloonde met een rode trui. Dat gold ook voor 1968, maar vanaf 1969 stapten ze in Italië over op het paars en dat bleef zo tot 2009. In dat jaar koos de Giro weer voor een rode trui, maar dat zou niet zo blijven, want in 2017 stapte de Italiaanse grote ronde weer over naar het gebruikelijke paars, wat tot op de dag van vandaag nog steeds zo is.
Puntentelling paarse trui Giro d'Italia
De puntenverdeling voor het puntenklassement in de Giro verschilt per soort etappe. In de vlakke etappes zijn de meeste punten te behalen, waardoor sprinters een voorsprong kunnen opbouwen richting de zwaardere ritten. Vervolgens komt de categorie 'heuvelachtige etappes' en de categorie met de minste punten is die van bergetappes en tijdritten.
Vlakke etappes: 50, 40, 34, 28, 25, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Heuveletappes: 25, 22, 20, 18, 16, 14, 12, 10, 8, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Bergetappes / tijdritten: 15, 12, 9, 7, 6, 5, 4, 3, 2 en 1 punt
Naast de punten aan de finish zijn er onderweg in de tussensprints ook punten voor de paarse trui te verdienen. Ook voor het aantal punten bij de tussensprints gelden de drie verschillende categorieën. Zo vallen er in vlakke etappes maximaal twintig punten onderweg te sprokkelen, in heuvelachtige ritten tien en in bergritten (geen tijdritten) slechts acht.
Tussensprints vlakke etappes: 20, 16, 12, 9, 7, 6, 4, 3, 2 en 1 punt
Tussensprints heuveletappes: 10, 6, 3, 2 en 1 punt
Tussensprints bergetappes: 8, 4 en 1 punt
Bekijk ook:
Voorbeschouwing Giro d'Italia
Favorieten witte trui
Favorieten blauwe trui
Favorieten roze trui
Tips voor je Giro d'Italia-poules
Nederlanders in de Giro d'Italia
Laatste winnaars puntenklassement Giro d'Italia
2019 Pascal Ackermann
2018 Elia Viviani
2017 Fernando Gaviria
2016 Giacomo Nizzolo
2015 Giacomo Nizzolo
2014 Nacer Bouhanni
2013 Mark Cavendish
2012 Joaquim Rodríguez
2011 Alberto Contador
2010 Cadel Evans
Favorieten puntentrui Giro d'Italia 2020
10. Andrea Vendrame (AG2R)
De 26-jarige Andrea Vendrame is zo'n typische puncheur, die bij AG2R alle ruimte zal krijgen om voor zijn kans te gaan in lastige aankomsten heuvel- of bergop. De Italiaan kwam voor dit seizoen over van Androni, waarvoor hij vorig jaar nog tweede werd in een zware bergetappe in de Giro. Vendrame is dan ook geen echte sprinter, maar met het parcours van de Giro is het ook de vraag of de echte spurters voldoende punten kunnen sprokkelen op het vlakke, om de beter klimmende sprinters in de bergen af te houden.
Vendrame zal, als hij mee wil dingen voor het paars, wel in de vlakke etappes mee moeten sprinten en de vraag is of hij dat van plan is. Zo ja, dan kan hij in de vele overgangsetappes, in al die tussensprints en met enkele fijne aankomsten voor puncheurs uitpakken. De benen zal alvast vrij aardig, met vierde plaatsen bij het Italiaanse kampioenschap op de weg en Paris-Camembert. Daarnaast reed hij vele ereplaatsen bijeen in de Ronde van Wallonië, Tour Poitou en de Tirreno.
9. Simon Yates (Mitchelton-Scott)
Simon Yates werd in de Giro d'Italia van 2018 al eens vijfde in het puntenklassement. Het was de Giro waarin hij lang aan de leiding stond, tot die beruchte etappe waarin Chris Froome iedereen op een hoop reed. Yates verloor uiteindelijk meer dan 38 minuten, maar won diezelfde Giro ook drie ritten. In aanloop naar de Giro toonde hij al zijn goede vorm in de Tirreno-Adriatico. Daar won hij een etappe en het eindklassement. Er zijn dit jaar weinig kansen voor de echte sprinters en waarschijnlijk gaat de puntentrui naar een sprinter met inhoud. De Brit zal zeker niet de focus op deze trui hebben, maar wanneer hij net als in 2018 veel overwinningen en ereplaatsen bij elkaar fietst, kan hij zomaar hoog eindigen.
De vraag is in hoeverre Yates zich in punch- en heuveletappes vooraan gaat melden. In deze etappes lijken deze Giro een groot aantal punten te liggen die weg te kapen zijn voor de echte sprinters. Kansen zijn er genoeg, alleen zijn er voor die etappes ook concurrenten genoeg. Hij zal moeten zorgen dat renners als Matthews en Sagan er bij de finish al zijn afgereden. Een kleine kans dat hij mee gaat doen voor de eindoverwinning van de paarse trui, maar met de vorm van 2018 kan hij wederom een hoop punten sprokkelen.
8. Elia Viviani (Cofidis)
Elia Viviani en Cofidis is dit jaar nog geen gelukkig huwelijk gebleken. Waar de Franse ploeg hoopte te scoren met de Italiaanse topsprinter in de Tour de France, bleef succes volledig uit. Dat had echter wel een oorzaak. Viviani kampte met een cyste in zijn voet, wat hem er van verhinderde om optimaal te presteren. Aan het einde van de Tour ging het wel beter met Viviani en kon hij naar een vijfde plek snellen op de Champs-Élysées. Wanneer de Italiaan volledig hersteld is van zijn kwaal, is er geen reden waarom hij in de massasprints niet mee kan doen om de winst. Het is alleen wel het enige wapen dat hij heeft in de strijd om de puntentrui, want heuveletappes, ook de wat makkelijkere, zijn al snel te lastig voor Viviani.
De druk voor Viviani zal in de Giro net als de Tour de weer hoog zijn. Hij is namelijk weer de kopman en de meest realistische optie voor Cofidis om ritsucces te behalen. Na een mislukte Tour de France van Viviani zullen de verwachtingen van de Franse ploeg steeds hoger komen te liggen. Kan de Italiaan hiermee omgaan? Zijn successen uit het verleden tonen van wel. Het zal echter zaak zijn om snel te scoren, want hoe langer een zege uitblijft, hoe meer de onzekerheid aan het zelfvertrouwen van de sprinter gaat knagen.
7. Davide Cimolai (Israel Start-up Nation)
Davide Cimolai is op voorhand nooit de naam die je noemt als grote kanshebber om een massasprint in een grote ronde te winnen, maar vlak achter de toppers staat hij bijna altijd wel in de top-10 van de daguitslag. Zo reed de renner van Israel Start-Up Nation in de Giro van vorig jaar naar zes top-10 plaatsen en eindigde hij als zesde in het puntenklassement. In de recente Tirreno-Adriatico liet Cimolai met twee top-10 plekken al zien dat hij weer over zijn gebruikelijke snelle benen beschikt. Hij zal alvast wederom ver kunnen komen in het puntenklassement, maar de winst is normaal gesproken niet haalbaar.
Het blijf echter wel de vraag of Cimolai als eerste sprinter door Israel-Start-Up Nation zal worden uitgespeeld. Op de voorlopige deelnemerslijst prijkt namelijk ook de naam van de Fransman Hugo Hofstetter. De gedrongen sprinter is vergelijkbaar qua snelheid met Cimolai en spurtte in de recente Tour de France naar een knappe vierde plek in de vierde etappe naar Sisteron. Het is dus goed mogelijk dat de twee sprinters in de eerste massasprint eerst een gevecht tegen elkaar moeten uitvechten, voordat de verhoudingen tussen de twee duidelijk zijn.
6. Diego Ulissi (UAE Team Emirates)
Diego Ulissi is op papier een interessante renner voor het puntenklassement. In de puncheuretappes kan hij toeslaan en zelfs in etappes met het zwaardere klimwerk kan hij lang overleven en punten pakken, door een uitslag te rijden of tussensprints te winnen. Tot twee keer toe kwam Ulissi al tot een top-10 klassering in het puntenklassement van zijn thuisronde. In 2016 noteerde hij met een vierde plek zijn beste resultaat. De Italiaan van UAE Team Emirates is sinds de hervatting van het wielerseizoen sterk op dreef. Zo werd hij onder andere tweede in de Gran Piemonte, derde in de Giro dell'Emilia en won hij recent zowel twee etappes als het eindklassement in de Ronde van Luxemburg. De vorm om wat etappes te winnen in de Giro en daarmee een rol te spelen in het puntenklassement lijkt er dus volop te zijn.
Ulissi zal waarschijnlijk ook van UAE Team Emirates veel kansen krijgen om zijn eigen ambities waar te maken. De ploeg beschikt niet over een uitgesproken klassementsrenner, dus in de zwaardere etappes lijkt een vrije rol gegarandeerd. Wel is er met Fernando Gaviria een sprinter van wereldniveau. Hij is zeker een speerpunt van de ploeg en zal in vlakke ritten worden uitgespeeld. Dat houdt in dat Ulissi in vlakke etappes mogelijk geen enkel punt kan pakken, maar dat was zonder Gaviria waarschijnlijk ook het geval geweest.
5. Davide Ballerini (Deceuninck-Quick-Step)
Davide Ballerini ontwikkelt zich dit jaar steeds meer tot een pure sprinter. Waar hij de afgelopen jaren bij Astana meer een rappe renner was voor lastig aankomsten, hebben ze bij Deceuninck-Quick-Step zijn sprintsnelheid verder opgeschroefd. Zo won de Italiaan een massasprint in de Ronde van Polen door Pascal Ackermann te verslaan. Eerder werd hij in een rit ook al derde. Daarnaast spurtte Ballerini ook naar tweede plaats in de Brussels Cycling Classic , achter Tim Merlier, maar wederom voor Ackermann. Verder staat de Italiaan zijn mannetje in lastige aankomsten, dus heeft Ballerini het voordeel dat hij in etappes waar de pure sprinters afhaken hij wel waardevolle punten voor de paarse trui kan binnenslepen. Houd hem dus goed in de gaten.
Balllerini zal dit jaar samen met Álvaro Hodeg het snelle duo bij Deceuninck-Quick-Step vormen. Aanvankelijk was het de bedoeling dat de Italiaan als lead-out zou fungeren voor sprintkopman Fabio Jakobsen, maar na diens verschrikkelijk valpartij in de Ronde van Polen is dat vanzelfsprekend anders. Nu is Ballerini een mogelijk speerpunt van de Belgische ploeg om etappes te winnen. Hodeg is misschien meer de pure sprinter, maar is nog niet helemaal op zijn topniveau. Daarnaast zijn er weinig vlakke etappes en veel ritten die te zwaar zijn voor renner als Hodeg, waar Ballerini juist wel kan meespelen. De Italiaan is daardoor een gevaarlijke outsider voor de puntentrui. En dat zullen ze bij Deceuninck maar al te goed weten...
4. Fernando Gaviria (UAE Team Emirates)
Fernando Gaviria is naast Ulissi de tweede renner van UAE Team Emirates die de paarse trui kan winnen. De Colombiaanse sprinter behoort tot de wereldtop van het sprinten en zal vooral in de vlakke etappes veel punten pakken. Het probleem voor Gaviria is echter dat er gedurende de Giro van dit jaar weinig vlakke etappes zijn. Hij zal dus in lastigere ritten ook moeten scoren. En dat is niet onmogelijk. De Colombiaan won namelijk de tweede etappe van de Tour du Limousin met een explosieve aanval op een korte helling voor de finish. Korte heuvels zijn dus geen probleem voor Gaviria, maar wanneer het langer en steiler wordt, is hij waarschijnlijk kansloos.
De rol van Gaviria bij UAE Team Emirates mag duidelijk zijn, dat is de rol van sprintkopman. Ze zullen er bij de ploeg alvast alles aan doen om hem in goede positie aan de laatste kilometer te laten beginnen in de vlakke etappes. Met zijn landgenoot Juan Sebastián Molano en de Argentijn Maximiliano Richeze heeft Gaviria twee ijzersterke lead-outs tot zijn beschikking. Verder zal ook Oliviero Troia hem bijstaan.
3. Peter Sagan (BORA-hansgrohe)
Peter Sagan begint 3 oktober aan zijn eerste Giro d’Italia. Jarenlang draaide het voor de Slowaak om de Tour de France, niet gek gezien zijn zeven groene truien. Nu Sagan wat verder is in zijn carrière wil hij echter ook wat nieuwe ervaringen opdoen om de motivatie hoog te houden. Het prestatieniveau van Sagan is echter minder dan in zijn topjaren. Hij kwam dit jaar tot een vierde plek in Milaan-Sanremo en in de Tour de France verloor hij de strijd om de groene trui, die ging naar Sam Bennett. Sagan deed er desondanks alles aan en werd gedurende de Tour steeds sterker. Dat leverde hem nog een derde plek op in de slotetappe naar de Champs-Élysées.
De vraag zal zijn of Sagan de topvorm weet aan te tikken voor de Giro, want dan is hij misschien wel de grootste favoriet voor het puntenklassement. Bovendien zal Sagan wederom een speerpunt zijn van BORA-hansgrohe, dat verder zal mikken op een goed eindklassement met Rafal Majka. Sagan heeft echter geen trein nodig en zal zich altijd weten te plaatsen. Verder speelt het gebrek aan pure sprintetappes in zijn kaart en is de Slowaak capabel om ook in bergetappes mee te glippen en de tussensprints te winnen. Voegt Sagan een paarse trui toe aan zijn veelal met groene truien gevulde kledingkast?
2. Arnaud Démare (Groupama-FDJ)
Arnaud Démare is misschien wel bezig met het beste deel van zijn carrière. Sinds de hervatting van het wielerseizoen stapelt de Fransman overwinning op overwinning. Momenteel voert hij de ranglijst van meeste zeges (10) dan ook aan. De meest in het oog springende overwinningen waren Milaan-Turijn en het Frans kampioenschap. Vooral die laatste zege is ten aanzien van Démare zijn kansen in het puntenklassement belangrijk. Op een lastig parcours wist hij namelijk samen met Bryan Coquard de ontsnapte Julian Alaphilippe te achterhalen om vervolgens de sprint te winnen. Démare lijkt dus een nieuwe stap te hebben gezet en ook in de wat lastigere etappes zijn woordje mee te kunnen spreken, wat gezien het parcours van de Giro erg belangrijk zal zijn.
Waar Groupama-FDJ alles in de Tour de France zette op Thibaut Pinot, geldt dat in de Giro d’Italia voor Démare. Het hele team is op hem afgestemd en met Ramon Sinkeldam en Jacopo Guarnieri krijgt hij twee ervaren en sterke sprintvoorbereiders mee. De volledige steun van de ploeg is een groot voordeel voor Démare ten opzichte van zijn concurrenten, die maar op een deel van hun ploeg kunnen rekenen. Het zal dan ook geen gek beeld zijn als we in de sprintvoorbereiding nagenoeg de hele ploeg van Groupama-FDJ de dienst uit zullen zien maken. En beschikt Démare over zijn topbenen, dan zijn er momenteel weinig die hem in de sprint kunnen kloppen. De Franse sprinter zal echter ook op zijn minder favoriete terrein moeten scoren, zij het met uitslagen of met het winnen van tussensprints, wil hij paars naar Milaan brengen.
1. Michael Matthews (Team Sunweb)
Michael Matthews baalde verschrikkelijk toen zijn ploeg, Team Sunweb, aan hem communiceerde dat hij niet naar de Tour de France zou gaan, maar naar de Giro. De ploeg achtte hem daar kansrijker en dat is gezien het parcours met veel lastige etappes helemaal niet zo vreemd. Zelf zette Matthews de teleurstelling snel van zich af met mooie en sterke prestaties. Hij werd namelijk derde in Milaan -Sanremo en rondde berenwerk van zijn jonge ploeggenoot Nils Eekhoff af met de zege in de Bretagne Classic. Vervolgens nam Matthews nog deel aan de Tirreno-Adriatico. Daar kwam hij door verschillende omstandigheden niet tot uitslagen, maar zijn vorm was goed, getuige zijn tiende plaats in de afsluitende tijdrit.
In de Giro zal Matthews door Sunweb worden uitgespeeld in de sprints en dan vooral op de dagen dat er nog wat steile klimmetjes in de finale zitten, waar de pure sprinters moeten lossen. In de Giro van dit jaar zijn dat soort etappes ruim vertegenwoordigd en de Australiër zal daar dus moeten toeslaan voor het puntenklassement. In de pure massasprints zal Matthews daarentegen tekortschieten en vooral de schade moeten beperken. Gelukkig voor Matthews zijn de vlakke etappes op één hand te tellen. Kortom, de omstandigheden lijken ideaal voor hem om zijn laatste jaar bij Sunweb af te sluiten met de paarse puntentrui. (Hoofdfoto: Sirotti)
Doe NU mee aan onze Giro d'Italia-pool bij Poules.com en win mooie prijzen!
Wilbert van der Velde (w.vandervelde@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties