Vertraagde vlucht geschenk voor Vollering, die na Zwitserland-NK nog twee dagen olympisch aan de bak moet Vrouwenwielrennen
Vrouwenwielrennen

Voor Demi Vollering zijn deze juni-weken druk, drukker, drukst. De Nederlandse van SD Worx-Protime reisde vanuit de Ronde van Zwitserland direct door naar het NK tijdrijden, maar heeft ook donderdag en vrijdag de agenda alweer volgepland met een pre-olympische meeting op Papendal. In de Leiderstrui sprak haar in Zwitserland en Steenbergen.

Zondag 16 juni, 13.00 uur: Vollering wint voor tweede dag op rij in Villars-sur-Ollon

Het Zwitserse bergdorpje Villars-sur-Ollon had dit jaar de eer om de eerste twee etappes van de Ronde van Zwitserland voor vrouwen te huisvesten. Op zaterdag was er een openingsetappe in lijn, die de Nederlandse kopvrouw van SD Worx-Protime direct naar haar hand wist te zetten. Eén dag nadien volgde er een klimtijdrit op deels hetzelfde parcours, opnieuw gewonnen door Vollering.

Na haar overwinning, huldiging en persconferentie sprak ze toen al over haar drukke agenda in de kalenderweek die volgde. Ook vorig jaar maakte ze vanuit Zwitserland nog de oversteek naar Nederland voor het NK tijdrijden. 'Toen zijn we met de camper gereden, want het was toen een heel stuk naar het vliegveld in zowel Zwitserland als Nederland. Dat schoot niet echt op.'

'Nu finishen we vrij dicht bij het vliegveld van Genève. Ik vlieg die avond al met Mischa Bredewold naar Schiphol, waarvandaan het ook niet zó ver is naar de plek van de tijdrit. Halverwege wonen mijn ouders, dus dan kan ik daar mooi een nachtje slapen. Maar, ik moet zeggen: ik ben ook nog niet helemaal zeker of ik het doe', vertelde Vollering op zondag nog.

demi vollering

Uiteindelijk was ze er dus wel. Veel en goed fietsen, dat is namelijk nu eenmaal de aard van het beestje. 'Dat is wel een beetje mijn stijl. Sinds ik prof ben geworden, ben ik heel constant geweest in mijn resultaten. Daar heb ik wel wat geluk mee, want daardoor ben ik niet zo wisselvallig en heb ik ook geen enorme offdays. In de wedstrijden gaat het op een of andere manier altijd wel goed', stelde ze toch wel tevreden vast.

Dinsdag 18 juni, 17.15 uur: Vollering moet haasten naar vliegveld na eindzege in Zwitserland

De vierdaagse WorldTour-koers in haar thuisland - Vollering woont in Zwitserland - is zojuist gefinisht en Vollering weet dat ze niet lang heeft tot haar vervoersmiddel richting haar geboorteland binnen afzienbare tijd opstijgt. Zodoende was er al bij de organisatie van de Ronde van Zwitserland op aangedrongen om geen persconferentie te geven, waar men gehoor aan gaf.

Wel moest Vollering - zichtbaar gehaast - nog enkele interviews afwerken in de mixed zone. 'Als ik m'n vlucht maar haal zo meteen!', lachte ze, om bij de volgende vraag - 'wat is je volgende doel?' - haar kans schoon te zien. 'Het NK tijdrijden morgen, dus ik moet gaan.'

vollering2

Woensdag 19 juni, 18.30 uur: Derde op het NK tijdrijden

We troffen Vollering woensdag na de podiumceremonie van het NK tijdrijden, waar ze zojuist als derde was geworden. De logistieke puzzel was dus gelegd. 'We finishten na vijf uur en de vlucht was om zeven uur, en het was ook nog een uur rijden. Gekkenwerk natuurlijk, zo snel na de Ronde van Zwitserland mijn vlucht halen', kon Vollering erom lachen. 'Ik had veel geluk dat mijn vlucht vertraagd was, want anders had ik hier niet gestaan. Ik heb het toch gehaald en het was een kort nachtje slapen, maar uiteindelijk ben ik wel blij.'

Ook haar conculega's probeerden nog in te spelen op de haast van de leidster van de Ronde van Zwitserland. 'Het was wel grappig: een aantal meiden in het peloton wisten het, want ik had de dag ervoor al voor de grap verteld dat we zondag door moesten rijden omdat ik mijn vlucht moest halen. Tijdens de laatste dag zei bijvoorbeeld Elise Chabbey op de momenten dat het stilviel: 'Demi, you're gonna miss the flight', haha. Daar is dus wel een beetje over gegrapt, maar gelukkig heb ik het uiteindelijk op één of andere manier gehaald.'

'Ik kon rechtdoor het vliegtuig inlopen en het was gelukkig niet druk bij de security, want anders had ik het niet gehaald', blikte ze terug op haar reis. 'Dan had ik het NK ook niet gereden, want dan was het zo'n raar reisplan geworden. Dan had ik bijvoorbeeld met de mecaniciens mee moeten rijden en onderweg ergens een paar uurtjes moeten slapen, dus dat was een dolle boel geweest. Maar uiteindelijk was ik om half elf thuis, dus het was nog wel een oké nacht.'

markus vollering

Donderdag en vrijdag door naar Papendal, zondag het NK op de weg

Het NK tijdrijden was geen doel op zich, zo vertelde Vollering. 'Sowieso is een tijdrit wel goed om mee te pakken, omdat je het nooit zo kunt trainen. Nu hebben we donderdag en vrijdag twee dagen op Papendal op de olympische selectie, dus dat wordt na de Ronde van Zwitserland nog best allemaal wel pittig. Alleen zaterdag heb ik rust deze week, meer zit er niet in.'

'Ik heb voor het eerst met bondscoach Loes Gunnewijk achter me in de auto gereden, dus dat was ook wel prettig om dat een keertje te oefenen', vervolgde ze haar beargumentatie om toch te rijden op de nationale titelstrijd tegen de klok. 'In de Spelen zit zij er ook achter, dus ik heb het meer als een training en goede oefening richting de Spelen gezien.'

En een derde plek is dan nog niet eens zo slecht, concludeerde ze terecht. 'Dat ik het podium meepak, is nog wel lekker. Dan heb je niet al die moeite voor niets gedaan, om het zo te zeggen. Ik had er ook op gehoopt, net zoals vorig jaar. Maar ik had geen idee, omdat de Ronde van Zwitserland ook wel echt een stuk zwaarder was dit jaar.'

Komende zondag volgt er ook nog het NK op de weg, waar Vollering haar titel verdedigt. 'Ik heb heel veel zin in de wegkoers, al moet ik bekennen dat ik er nog niet heel veel mee bezig ben geweest. Met de ploeg gaan we er sowieso voor om dat truitje te verdedigen, ik heb hem in ieder geval al met heel veel trots een jaartje mogen dragen.'

Wat wordt dan het plan de campagne voor zondag in Arnhem? 'We hebben een groot en sterk team, met onder meer Lorena Wiebes en ook Mischa Bredewold in eigen regio. En dan nog Femke Markus, Femke Gerritse, Chantal Van den Broek-Blaak en Lonneke Uneken: allemaal kaarten die we uit kunnen spelen. We staan er goed voor.' En na die koers? Een beetje rust, mogen we hopen. De Spelen en Tour zijn er namelijk voordat ze er erg in heeft.