Remco Evenepoel was één van de smaakmakers in de veelbesproken graveletappe van de Tour de France. De Belgische klassementsrenner van Soudal Quick-Step toonde zich veelvuldig in de aanval, al werden de demarrages van hem en Tadej Pogacar vakkundig in de kiem gesmoord door Jonas Vingegaard, van wie Evenepoel wellicht toch iets meer agressie had verwacht...
Op een zeker moment besloot geletruidrager Pogacar te versnellen, wat leidde tot een reactie van Evenepoel. Het zorgde ervoor dat Vingegaard zelf uit de pijp moest komen om het gat te dichten, een missie waar hij uiteindelijk in slaagde. Dat resulteerde in een elitegroepje van drie, al wilden enkel Pogacar en Evenepoel ronddraaien. Vingegaard hield de boot dus af, tot ongenoegen van de Vlaming en de Sloveen.
Evenepoel begreep koerstactiek Vingegaard, maar vond het getuigen van weinig ballen
'Als we rondgedraaid hadden en bij de kopgroep waren aangesloten, had de koers daar gereden kunnen zijn', aldus de Aerokogel Van Schepdaal na afloop. 'Jammer genoeg gebeurde dat niet, al hoort dat nu ook eenmaal bij de tactiek van bepaalde ploegen. Dat moeten we accepteren. Tadej en ik waren er alleszins zeker niet blij mee. Ik had namelijk echt het gevoel dat het eindpodium van de Tour hier al bepaald kon worden. Dat moeten we helaas accepteren, al vind ik dat je soms ook gewoon ballen moet tonen in de race. Jammer genoeg had Jonas die niet. Het hoorde helaas bij hun plan. Gelukkig is er geen man overboord en is de Tour nog lang.'
Het zijn duidelijke teksten van Evenepoel, die dus ook wel enigszins begreep waarom de killer bees weigerden over te pakken. 'De redenen van het niet overnemen van Jonas begrijp ik uiteraard wel, uit ploegtactiek bezien. Toch baalden Tadej en ik ervan, daar we het allebei tof vinden om van grote afstand al aan te vallen. We wilden als groepje doorrijden, maar Jonas koerste defensief. Nogmaals: dat moeten we accepteren. Hij zal er alle redenen toe hebben.'
Toch was de 24-jarige Vlaming er zeker van overtuigd dat de Tour al in een soort van plooi gelegd kon worden, zo mogen we concluderen. 'Het gebeurde ook op een van de laatste écht moeilijke stroken. Er was een sterke rugwind, dus de strook was bijzonder snel. Uiteindelijk zie je ook dat we vrij snel een groot gat te pakken hadden. In een mum van tijd was het een seconde of dertig, veertig', zette hij zijn argumentatie kracht bij.
Pogacar had volgens Evenepoel iets té veel baat bij motoren
Dan was er ook nog een ander momentje, waarbij Evenepoel met een probleempje leek te zitten. En dat op het moment dat de heren van Visma | Lease a Bike eens flink de gashendel opendraaiden! 'Ik zei tegen mijn ploegmaats dat ze me naar de voorste plaatsen moesten brengen, maar daar slaagden ze niet in. Daar was ik niet zo blij mee, aangezien ik zelf het gat moest dichten. En dat juist op de plek waar ik eigenlijk wilde aanvallen. Gelukkig had ik er de benen voor', vertelde Evenepoel erover.
'Het is wel iets om te onthouden: aanvallend koersen, vooral in zulke etappes. Gewoon de ellebogen naar buiten en vechten!', concludeerde Evenepoel vol strijdlust, waarna hij ook nog even kort inging op één van de aanvallen van Pogacar, die hij toen niet kon pareren. 'Tadej had ook wel wat baat bij de motoren, die erg dicht voor hem uitreden. Dat nam dus veel tegenwind weg. Misschien moet de organisatie daar naar kijken. Al bij al mag ik niet klagen. Het was een goede dag voor ons. Op naar de rustdag, het was een mooie week!'
Youri van den Berg (Twitter: @YourivndnBerg)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties