Van de Jura door naar de Alpen: de organisatie van de Tour de France laat er voor het derde weekeinde geen gras over groeien. Aankomen doen we in etappe veertien in Morzine, na een rit met vijf beklimmingen. In de Leiderstrui gidst je erdoorheen!
Parcours etappe 14 Tour de France 2023
Staten doen we en masse in Annemasse, vlakbij het Meer van Genève. Luttele kilometers van de Zwitserse grens, wat in veel gevallen betekent: klimmen, klimmen en nog eens klimmen. Dat is voor deze veertiende etappe van de Tour, waarin er meer dan 4200 hoogtemeters overwonnen moeten worden, dan ook niet anders.
Vanuit Annemasse begint de weg eigenlijk direct vies omhoog te lopen. Officieel is de Col de Saxel na 14,5 kilometer (4,2 kilometer lang, 4,6 procent gemiddeld) het eerste obstakel, maar eigenlijk loopt de weg in de eerste pakweg twintig kilometer constant licht bergop. Hier zullen rittenkapers en satellietrenners hun voordeel uit willen halen, om op die manier in stelling gebracht te worden voor later in de rit.
Vanuit de top van de Saxel dalen we af richting Fessy, waar we direct beginnen aan de volgende beklimming: de Col de Cou is er één van eerste categorie, met zijn lengte van zeven kilometer en gemiddelde stijging van 7,4 procent. Met name het eerste gedeelte is lastig te noemen: de tweede kilometer gaat aan bijna elf procent de lucht in.
Vervolgens wacht er via een afdaling naar Orcier een nieuwe obstakel: de Col du Feu, eveneens een beklimming van eerste categorie. Met zijn 5,8 kilometer iets midner lang dan de Cou, maar met 7,8 procent wel iets steiler. Na een korte afdaling ligt de tussensprint op de Col de Jambaz (6,5 kilometer aan 3,8 procent), waarna we via een verdiende afdaling van zo'n vijftien kilometer doorgaan naar de volgende klim.
De Col de la Ramaz is beduidend langer dan zijn voorgangers, maar krijgt wel dezelfde categorie toegespeeld. 13,9 kilometer lang en 6,9 procent is wat de coureurs op die col voor de kiezen krijgen, al lopen de eerste 7,5 kilometer aan 8,1 procent gemiddeld de lucht in. Nadat we deze top hebben gerond en een afdaling van vijftien kilometer achter de rug hebben, krijgen we eigenlijk pas de eerste vlakke stroken van deze rit.
Tussen Taninges en Salmoëns, waar de voet van de Col de Joux Planne is, moeten namelijk tien kilometers overwonnen worden. Maar dan volgt de col die door Lance Armstrong in 2000 een fameuze inzinking kreeg en die nadien bestempelde als 'moordenaar': de Joux Plane, met vervolgens finish in Morzine na een listige, technische afdaling. 11,7 kilometer lang, 8,5 procent gemiddeld en geen strookje mogelijkheid tot herstel: het is ook echt een beest van een berg.
Rondom de technische afdaling van de Joux Plane was er de afgelopen weken wat reuring, maar CPA-voorzitter Adam Hansen heeft inmiddels groen licht gegeven na een video van zijn verkenning. 'Renners hebben mij slechte plekken getoond en de ASO heeft ernaar gekeken. Er zijn geen problemen met de weg, vanaf de top van de klim tot aan de finish. De video stopt op minder dan honderd meter van de finishlijn.'
Tijden
Start: 13.05 uur
Finish: ongeveer 17.20 uur
Weer etappe 14 Tour de France 2023
De renners krijgen zaterdag niet alleen te maken met zware beklimmingen, maar ook met de hitte. In startplaats Annemasse is het 34 graden Celsius, in de hoger gelegen aankomstplaats Morzine nog altijd 31 graden. De wind staat op de Joux Plane en de strook daar naartoe redelijk in de rug, dus dat leent zich mogelijk tot aanvallen.
Favorieten etappe 14 Tour de France 2023
De hamvraag voor elke bergrit: gaan de klassementsrenners voor de ritzege strijden of gunnen ze die mogelijkheid aan enkele rittenkapers? Voor deze etappe hinken we opnieuw op die gedachte, al geven we het lichte voordeel van de twijfel aan de grote namen: UAE-Team Emirates zal bloed ruiken na vrijdag, terwijl Jumbo-Visma hier stilaan op het terrein van de grote kopman terechtkomt.
Daarmee kunnen we u direct de grote favorieten meegeven: Tadej Pogacar en Jonas Vingegaard, who else? De Sloveen is inmiddels tot op negen seconden van de gele trui uit Denemarken genaderd en kan dus zaterdag het tricot overnemen. Met sterke knechten als Marc Soler, Felix Grossschartner, Rafal Majka en Adam Yates kan Pogacar alvast in zijn handjes klappen, al sluiten we niet uit dat hij die laatste zaterdag nog als troef wil gebruiken om de mannen van Jumbo-Visma uit te roken in de heuvelachtige openingsfase.
Dan Jumbo-Visma en Vingegaard, die Tiesj Benoot, Wilco Kelderman en Wout van Aert - deels bewust - wat vroeger af zagen haken. Bij de Nederlandse ploeg pretenderen ze hoe zwaarder, hoe beter: Vingegaard bot dus wat minder af op het moment dat het aantal hoogtemeters toeneemt, en laat deze rit met 4200 hoogtemeters nu net perfect in dat straatje passen. De zware Joux Plane zal ook spek naar de bek van de Deen zijn.
Jai Hindley (BORA-hangrohe) kon tot dusver het langste bij de andere twee blijven, terwijl we Tom Pidcock (INEOS Grenadiers) en Carlos Rodríguez alleen maar zien groeien in deze ronde. De Brit kan daarbij zijn dalende kwaliteiten aanspreken in de afzink van de Joux Plane. Simon Yates (Jayco AlUla) zit er daarnaast ook dag na dag goed bij, dus ook hem schrijven we op voor deze rit.
Vor de ontsnapping kunnen we al naar plek elf tot en met zestien kijken in het klassement. David Gaudu (Groupama-FDJ) en Pello Bilbao (Bahrain Victorious) krijgt vermoedelijk nog geen vrijheid, maar voor Thibaut Pinot (Groupama-FDJ), Romain Bardet (DSM-Firmenich), Louis Meintjes (Intermarché-Circus-Wanty), Felix Gall (AG2R Citroën Team), Guillaume Martin (Cofidis) en Mikel Landa (Bahrain Victorious) is dit een kans om twee vliegen in een klap te slaan.
Dan de mannen die al wat verder staan. Namen die dan direct boven komen drijven zijn Mattias Skjelmose en Giulio Ciccone van Lidl-Trek, al moeten we daarbij opmerken dat die tweede recent ten val kwam. Michael Woods (Israel-Premier Tech) zal na de Puy de Dome ook kansen zien in deze etappe, evenals Ion Izagirre, in 2016 al winnaar in Morzine en nu op een roze wolk na zijn eerdere zege namens Cofidis. Hetzelfde geldt voor de verrassende winnaar op de Grand Colombier, Michal Kwiatkowski van INEOS.
Door het bergachtige karakter lijkt het kransje potentiële winnaars beperkt, maar ook Matteo Jorgenson (Movistar), bergkoning Neilson Powless en zijn ploegmaat Esteban Chaves (EF Education-EasyPost), Ben O'Connor (AG2R Citroën), Warren Barguil (Arkéa Samsic), Tobias Halland Johannessen (Uno-X) en Wout Poels (Bahrain Victorious) zullen het op zijn minst willen proberen.
Favorieten etappe 14 Tour de France 2023, volgens In de Leiderstrui
Topfavorieten: Tadej Pogacar (UAE-Team Emirates) en Jonas Vingegaard (Jumbo-Visma)
Outsiders: Felix Gall (AG2R Citroën), Michael Woods (Israel-Premier Tech), Mattias Skjelmose (Lidl-Trek) en Louis Meintjes (Intermarché-Circus-Wanty)
Longshots: Tom Pidcock (INEOS Grenadiers), Jai Hindley (BORA-hansgrohe), Simon Yates (Jayco AlUla), Adam Yates (UAE-Team Emirates), Giulio Ciccone (Lidl-Trek), Thibaut Pinot (Groupama-FDJ) en Tobias Halland Johannessen (Uno-X)
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties