Franse ploegen luiden noodklok over leegloop toptalenten: 'Op 3 miljoen is het een beperkende factor' Wielrennen
Wielrennen

Franse ploegen luiden noodklok over leegloop toptalenten: 'Op 3 miljoen is het een beperkende factor'

Franse ploegen luiden noodklok over leegloop toptalenten: 'Op 3 miljoen is het een beperkende factor'

Het Franse wielrennen verkeert in zwaar weer, althans zo stellen de ploegbazen van WorldTour-teams Groupama-FDJ, Cofidis en Arkéa-B&B Hotels. Nationale arbeids- en belastingregels zouden zorgen voor een financiële strop om de nek van de teams. 'Het mes staat ons op de keel', luidt Marc Madiot (Groupama-FDJ) de noodklok.

Volgens de Franse wet moeten zowel renners als staf geregistreerd worden als werknemers van een bedrijf. Dit zou de Franse teams naar verluidt 40 procent extra kosten opleveren dan in het geval van tijdelijke contracten. De extra kosten maken het volgens de Franse ploegen onmogelijk om te concurreren met buitenlandse ploegen. Het vertrek van Lenny Martinez naar Bahrain Victorious, Valentin Paret-Peintre die naar Soudal Quick-Step gaat en de overgang van Axel Zingle naar Visma | Lease a Bike worden als voorbeelden genoemd. Het zou voor Franse renners simpelweg aantrekkelijker zijn om voor een buitenlandse ploeg te koersen.

Het is een opvallende ontwikkeling, daar de Franse coureurs erom bekend stonden dat ze het liefst voor een ploeg uit eigen land koersen, en niet stonden te springen om de stap naar een buitenlands team te maken. Succesvolle voorbeelden uit het verleden zijn er zeker. Denk maar aan ex-renner Sylvain Chavanel, die de stap maakte naar de ploeg van Patrick Lefevere, en zeker niet zonder succes. Dan is er natuurlijk nog Christophe Laporte. Hij ontpopte zich op wat latere leeftijd bij Visma | Lease a Bike tot een steunpilaar in het klassieke voorjaar, en won twee jaar terug ook een Touretappe.

Lees verder onder de foto.

vincenzo albanese
Arkéa-B&B Hotels moet Albanese laten gaan. 

'Als het om drie miljoen gaat is het een beperkende factor'

'Alles kost gewoon meer', vertelt ploegbaas van Groupama-FDJ Marc Madiot aan L'Equipe. Hij ziet dat de Franse teams niet kunnen opboksen tegen het miljoenengeweld uit het buitenland. 'De Franse teams zijn tegenwoordig niet in staat om met de beste ploegen te vechten op het gebied van werving. We kunnen niet blijven dromen.' Ploegbaas Emmanuel Hubert, de leider van Arkea-B&B kampt intussen met serieuze problemen en moest sterkhouders Vincenzo Albanese en Clement Champoussin laten gaan. 'Het is niet zo dat we grotere klootzakken zijn dan de andere teams (om voor te werken, red.). Het enige dat hier op het spel staat is geld', legt hij uit.

Ploegbaas Cedric Vasseur van Cofidis legt de impact van de Franse regelgeving uit. 'Als het veertig procent is op een jaarsalaris van 50.000 euro, is het geen enorm verschil. Als het om drie miljoen gaat, is het een beperkende factor. De echte zorg is dat toptalenten niet meer naar Franse ploegen komen omdat ze fiscaal gestraft worden.'

Een voorbeeld van een grote uitgaande transfer van een Franse renner is die van Martinez naar Bahrain Victorious. De jonge klimmer wordt alom beschouwd als een toekomstig groot coureur, en intussen heeft hij al wat fraaie staaltjes wielrennen vertoond. Madiot wilde hem graag behouden, maar keek vanaf het begin als kansloos toe vanaf de zijkant. 'Ik kon niet eens voor hem vechten. Het verschil voor Martínez is astronomisch. Dan heb je zaakwaarnemers die je vertellen dat je team geweldig is om renners op te leiden, maar zodra ze hun top behalen, is het tijd om verder te gaan!', klinkt het behoorlijk verbitterd.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws