Interview | Contador en oogappel Fortunato met masterplan in Giro: ‘6,7 watt per kilo om met besten mee te kunnen’ Wielrennen
Wielrennen

Interview | Contador en oogappel Fortunato met masterplan in Giro: ‘6,7 watt per kilo om met besten mee te kunnen’

Interview | Contador en oogappel Fortunato met masterplan in Giro: ‘6,7 watt per kilo om met besten mee te kunnen’

Lorenzo Fortunato was de nummer één in het favorietenartikel voor het bergklassement op In de Leiderstrui en dat was niet zonder reden. De Italiaan van EOLO-Kometa leek voorafgaand aan de race beter dan ooit en dus ging deze website bij hem langs om uitgebreid te babbelen over zijn ambities. Met Alberto Contador als zijn teambaas en mentor hoopt Fortunato in deel twee van de Giro een prominente rol te spelen.

‘Voor mij is het eerste doel om een etappe te winnen’, zegt Fortunato in z’n beste Engels. De klimgeit slaagde daar in 2021 al eens in, toen hij tot ieders verrassing voorop bleef op de ultrasteile Monte Zoncolan. Het leverde hem alvast eeuwige roem op. ‘Mensen herinneren zich een etappezege meer en langer, dan wanneer je negende wordt in het klassement. Het klassement blijft desondanks belangrijk, maar het is sinds mijn ritzege op de Monte Zoncolan in ieder interview en bij iedere teampresentatie alleen maar gegaan over die dag. Ik zou graag weer de koninginnenrit winnen.’

Fortunato kijkt uit naar de bergen (maar niet naar de andere ritten)

Het zegt veel dat Fortunato het vertelt zonder enig cynisme of sarcasme. De Italiaan is bergop op papier één van de sterksten op de startlijst en daar gelooft hij zelf ook heilig in. ‘Ik ben niet bang voor de bergetappes, eerder voor de vlakke ritten, wind en stress. Ik ben niet zo sterk en heb geen ploeg die mij volledig omringt. Als ik op een slecht moment m’n fiets kapot rijd, kan ik zo tien minuten verliezen. Ik zal geluk moeten hebben en mijn momenten moeten pakken in de bergen.’

Want als het eenmaal bergop gaat, zijn er weinig renners die harder omhoog kunnen rijden dan Fortunato. ‘Mijn waardes zijn heel goed. In de Tour of the Alps en Vuelta a Asturias (die Fortunato won, red.) reed ik 6,5 á 6,7 watt per kilogram en dat is wat je nodig hebt om met de besten mee te kunnen. De cijfers zijn er, al zal ik er jongens als Pogacar niet mee kunnen volgen. Het zou wel gaaf zijn om een keer bij de besten te blijven. Als ik met Evenepoel, Roglic en bijvoorbeeld Almeida en Vlasov kan finishen, is dat goed voor mij.’

Toch is het wiel houden van de beste klassementsrenners niet het belangrijkste doel. Jagen op een etappezege is prioriteit, samen met twee andere doelen: ‘Ik hou van het klassement en top tien is mogelijk, denk ik. Dat zal alleen wel afhangen van de derde week. Als ik daar een keer tien minuten kan terugpakken vanuit de vlucht… In de eerste week zal ik namelijk veel tijd gaan verliezen met de tijdritten en ook in de vlakke etappes zal ik geen enkel risico nemen. Ik wil mijn lichaam zoveel mogelijk sparen, ook als dat betekent dat ik in een sprintrit een keer op een halve minuut binnen kom.’

Er is duidelijk goed over nagedacht. ‘Mijn ploeggenoten zullen zich in vlakke- en overgangsritten richten op de vlucht en op onze sprinter Vincenzo Albanese. Ik zal in negentig procent van de tijd helemaal alleen zitten, dus kun je beter van achteren zitten. Ik kan beter dertig seconden verliezen en geen risico’s nemen, dan dat ik ten koste van alles voorin probeer te blijven en val of energie verspil. Natuurlijk ga ik niet bewust tijd verliezen, maar het zou geen probleem zijn als het gebeurt.’

Tekst gaat verder onder de foto.

Lorenzo Fortunato
Lorenzo Fortunato

Na drie etappes kreeg Fortunato desondanks al enkele minuten aan de broek, vooral door z’n tijdrit. Het was vooraf al voorzien en voor dat andere, derde doel kan het ook nog weleens van pas komen. ‘Tijdens de Giro zal ik zien of het mogelijk is om voor het bergklassement te gaan. Dat wordt dan een project voor de tweede en derde week, die zijn fundamenteel voor dat klassement. Je kunt aan twee dagen in de vlucht in een stevige bergetappe al genoeg hebben om het blauw te pakken’, zo stelt Fortunato, die op voorhand niet wil kiezen tussen een klassement of de blauwe bergtrui. ‘Ik hoef in ieder geval niet nog een keer vijftiende te worden’, zo doelt hij op z’n eindklassering van vorig jaar.

Kortom: Fortunato kan aan de bak, zodra de wegen in week twee en drie meer en meer omhoog gaan lopen. Samen met zijn ploegbaas en mentor Contador werd er een masterplan bedacht om deel twee van de Giro optimaal bij de strot te grijpen. ‘Ik heb zeker één of twee keer per week contact met Alberto en dan geeft hij me adviezen. Ik kijk vaak naar beelden van hem, van toen hij nog renner was. En toen ik jonger was, volgde ik hem altijd. Voor deze Giro heeft hij me geadviseerd om rustig te blijven in de eerste tien dagen. Geen risico’s nemen, goed herstellen en niet te veel op de telefoon. Ik moet lekker gaan bellen met m’n vriendin en in de tweede en derde week moet ik toeslaan.’

Prachtige teksten, maar wie Fortunato hoort praten en als je de honger in zijn ogen ziet, weet je ook meteen dat hij nog zoveel meer wil. De grote vraag is: kan dat bij EOLO-Kometa? Hij blijft de Italiaanse ploeg nu al jaren trouw. ‘Pas als EOLO-Kometa doorgroeit als ploeg, of wanneer ik bij een ander team zal rijden, kan een klassement echt een hoofddoel worden. In de toekomst is dat wel een doel en ik hoop dat het team met mij mee kan groeien. Zo niet, dan moet ik misschien verder kijken’, zo zegt hij eerlijk. Want Fortunato wil zich straks ook op meer regelmatige basis gaan meten met types als Tadej Pogacar, Jonas Vingegaard en die andere klasbakken. ‘Zulke dingen motiveren mij, maar nu ik voor EOLO-Kometa rijd, zie ik de grootste jongens niet zo vaak.’

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws