Vrijwel niemand twijfelt aan het 'feit' dat Lorena Wiebes de allerbeste sprintster in het huidige damespeloton is. De Nederlandse reed tussen 2020 en 2022 in het tricot van Team DSM en boekte talloze overwinningen. Per 1 januari 2023 vertegenwoordigt Wiebes de kleuren van haar nieuwe werkgever, zijnde de succesformatie Team SD Worx. In de Leiderstrui sprak in Antwerpen, tijdens de persdag van haar nieuwe ploeg, met de 23-jarige veelvraat.
Het merendeel van de mensen die ooit wel eens van werkgever is veranderd, geeft aan dat het bij de nieuwe broodheer in het begin wel eventjes wennen was. Die vlieger gaat echter niet op voor Wiebes, die aangeeft dat Team SD Worx voor haar direct als een warm bad aanvoelde. 'Vanaf het moment dat ik werd geïntroduceerd, was het direct heel gezellig. Ik had met iedereen een goede klik, eigenlijk al vanaf het moment dat we in november richting Amerika trokken voor een trainingskamp. We gingen daar bike-packen en dat was echt goede teambuilding. Ik voelde me gelijk welkom in de groep.'
Zeven van de zestien rensters die Team SD Worx in 2023 rijk is, spreken Nederlands. In dat opzicht is het interessant om te horen dat Wiebes in de eerste maanden bij de nieuwe ploeg toch het meest met de niet-Nederlandssprekende dames omging. 'Ik heb vooral veel met de Italiaanse meiden opgetrokken', stelt de geboren Mijdrechtse met een lach. 'Tot nu toe heb ik het meest met Barbara (Guarischi, red.) op de kamer gelegen. En in Amerika lag ik met Elena (Cecchini, red.) op de kamer. Maar ik moet zeggen dat ik met iedereen redelijk veel omga.'
Wiebes is er niet bang voor dat haar sprinttrein bij SD Worx slechter is dan bij DSM
2022 was voor Wiebes een bijzonder succesvol jaar, daar zij maar liefst 23 keer haar handen in de lucht mocht steken. Toch hoeft de rappe Nederlandse niet lang na te denken over haar antwoord op de vraag welke van die overwinningen het allermooiste was. 'Dat is de sprintzege op de Champs-Élysées, waar we in de eerste rit van de Tour finishten. Daar heb ik het meest naar toegewerkt. Vanaf het moment dat het parcours bekend werd gemaakt, heb ik dat als belangrijkste doel bestempeld.'
Toen in de zomer van 2022 bekend werd gemaakt dat Wiebes Team DSM per 1 januari 2023 zou inruilen voor Team SD Worx, vertelde de spurtbom dat de ploeg van teammanager Danny Stam haar een aanbod had gedaan met veel kansen. Een aanbod wat ze, zo bleek, niet kon afslaan. Desgevraagd gaat ze nader in op die specifieke kansen. 'Ik kan me hier verder ontwikkelen en ik krijg veel vrijheid. Ook het familiaire binnen de ploeg spreekt me enorm aan. Het voelt allemaal heel fijn nu ik eenmaal bij de ploeg ben', is de Nederlands kampioene van 2019 lovend.
Bij Team DSM had Wiebes beschikking over een flinke sprinttrein, die meer dan naar behoren presteerde. Dat heeft haar echter niet gemotiveerd om Team DSM langer trouw te blijven. Wiebes, die zich vorig jaar in München ook tot Europees kampioene wist te kronen, is ervan overtuigd dat zij bij haar nieuwe ploeg over een sprinttrein zal gaan beschikken die niet veel onder doet voor haar vorige. 'We hebben op trainingskamp al een paar lead-out-trainingen gedaan. Barbara (Guarischi, red.) speelde daar een heel belangrijke rol in. Bovendien zijn er ook genoeg andere meiden met een grote motor die het goed kunnen. Ik ben er niet bang voor dat mijn trein minder sterk gaat zijn dan bij DSM. De resultaten van de trainingen die we gedaan hebben, zagen er goed uit. Het is altijd even afwachten hoe het in de wedstrijd gaat, met al die chaos eromheen. Maar ik heb er zeker vertrouwen in.'
Tekst gaat verder onder de foto.
Na de UAE Tour trekt Wiebes via de voorjaarsklassiekers richting de Tour de France Femmes
Menig wielerliefhebber zou zich erover kunnen verbazen hoe de veelwinnares zich telkens weer weet op te laden voor een koers. Het zag er de afgelopen jaren immers zo gemakkelijk uit bij Wiebes, dat men zich zou kunnen afvragen waar zij altijd maar weer die motivatie vandaan haalt. 'Elke wedstrijd waar ik aan de start sta, wil ik winnen. Dat is voor mij al genoeg motivatie. Als het dan een dagje niet voor mij is, ben ik enorm gemotiveerd om de ploeg naar de overwinning te helpen', is Wiebes duidelijk.
Ze zal haar eerste wedstrijd in het tenue van Team SD Worx in de UAE Tour afwerken. 'Daar kunnen we de lead-out-trein gelijk testen en ook eventueel wat aanpassingen doen. Het is een hele mooie wedstrijd om de trein te testen en te kijken hoe alles gaat. Er staan daar veel ploegen aan de start die een sprint willen.' Over wat er na de UAE Tour op het programma staat, heerst nog enige onzekerheid. 'Ik ken mijn precieze programma nog niet, maar na de UAE Tour rijd ik sowieso een flink aantal voorjaarsklassiekers. Daarna is het nog even afwachten qua planning', aldus de winnares van de Simac Ladies Tour 2022, die nog meegeeft dat de kans groot is dat ze weer aan de start van de Tour de France Femmes zal verschijnen.
Danny Stam, teammanager bij de desbetreffende damesploeg, stelde eerder op de dag dat hij geen onderlinge problemen voorzag in grote rondes als het gaat om de belangentegenstellingen van Wiebes (sprintzeges en een lead-out-trein) en Demi Vollering (eindklassement). Ook Wiebes kent op dat gebied weinig twijfels. 'Afgelopen jaar hadden we bij Team DSM in de Tour ook een klassementsrenster mee, namelijk Juliette (Labous, red.). Ook toen hadden we meiden voor haar mee en was de ploeg dus voor de helft op het sprinten en voor de andere helft op het klassement gericht. Bij mijn tweede overwinning in de Tour, miste ik ook Charlotte (Kool, red.) in de sprinttrein. Maar het is wel gelukt, dus ik denk dat het dit jaar ook goed opgevangen gaat worden. En mocht het echt zover komen, dan kan ik altijd nog gebruik maken van sprinttreinen van andere ploegen', grapt ze.
Tekst gaat verder onder de foto.
Wiebes rijdt de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix vooral 'voor de ervaring'
Het zal voor Wiebes moeilijk worden om het bizar hoge aantal overwinningen van 2022 in 2023 te overtreffen of zelfs te evenaren, maar zeg nooit nooit. Qua voorbereiding in de winter blijkt er wel het nodige veranderd te zijn ten opzichte van voorgaande jaren. Ze legt uit: 'Ik werd vrijgelaten in het rijden van crosswedstrijden en het rijden op de baan. Dat was voor mij sowieso heel fijn. Bovendien heb ik eerder in de voorbereiding al wat meer intensief werk gedaan. Ik ben ook geswitcht van trainer. Bij Team DSM hadden we ook een trainer van de ploeg. De focus is nu vooral gelegd op het verbreden van mijn duurvermogen, maar daarbij wel de sprint nog steeds enorm hoog te houden. Ik had er zelf ook wel wat vrijheid in. Dat is allemaal wel soepel verlopen.'
Met het oog op 2023 hoopt Wiebes vooral in de zwaardere koersen wat meer over te hebben aan het einde. 'Ik zou graag in zwaardere koersen wat langer meekunnen en wat frisser te zijn in de finale. Maar in wedstrijden als de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix ga ik dit jaar meedoen voor de ervaring. Ik probeer de andere meiden daar te helpen, want daar word ik zelf ook weer sterker van. Ik probeer nu wel vooral de sprint op een hoog level te houden en dan stap voor stap beter te worden in zulke zwaardere koersen. Ik ben nog jong, dus dat zou moeten kunnen.'
Ook off-road- of baanwedstrijden gaan Wiebes aan het hart
Veldrijden, gravellen en baanwielrennen: het zijn drie 'extra' disciplines die bij Wiebes hoog in het vaandel staan, wat andermaal blijk geeft van het gegeven dat de nummer drie van het meest recente NK gravel (gewonnen door Marianne Vos) een manusje van alles is. 'Ik heb aan drie veldritten meegedaan dit seizoen: op 1 januari in Baal en daarvoor nog in Niel en in de Nacht van Woerden. Die laatste is echt mijn favoriete cross van allemaal. Ik denk wel dat de cross in Baal mijn laatste is geweest, want het is denk ik beter om nu even volledig op de weg te focussen. Volgende winter hoop ik wel weer wat meer crossen te rijden en dan ook echt zelf de crossen uit te kiezen die bij mij passen.'
Ook op het gravelrijden, een inmiddels razend populaire discipline, zou de spurtbom zich de komende jaren meer willen gaan toeleggen. 'Als ik dit jaar een gat in mijn programma heb, zou ik wel een aantal manches van de UCI Gravel World Series willen rijden. Maar dat moet ik zelf wel even met de ploeg overleggen. Even kijken of het überhaupt wel in het programma past', stelt ze lachend. 'Het zou in ieder geval wel mooi zijn om zoiets te rijden. Of een wereldkampioenschap, dat lijkt me ook wel gaaf. Ik denk zelf wel dat het in het wegprogramma past. Het is natuurlijk off-road, maar het zijn lange afstanden. Voor de duurtraining kan het naar mijn idee geen kwaad.'
Youri van den Berg
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties