Eigenlijk is de Tour de France een bokswedstrijd, verdeeld over 21 rondes. Daarbij kan het een strategie zijn om de tegenstander snel pijn te doen door snelle rake klappen uit te delen, of juist door het gevecht op uithoudingsvermogen te winnen. In dat opzicht is de Tour de France-selectie van Jumbo-Visma een zeer interessante samenstelling van renners.
Primoz Roglic, Jonas Vingegaard, Wout van Aert, Steven Kruijswijk, Christophe Laporte, Tiesj Benoot, Sepp Kuss en Nathan Van Hooydonck; dit achttal moet Jumbo-Visma de eerste Tourzege in het bestaan van de ploeg en haar voorgangers bezorgen. Rohan Dennis, Robert Gesink en Mike Teunissen haalden de selectie niet, waarbij met name de afwezigheid van die eerste opviel.
Chaotische eerste Tourweek in het verschiet
Zo gek is het echter niet dat de Nederlandse ploeg voor Van Hooydonck heeft gekozen, daar de eerste week van de Tour de belangrijkste gaat worden sinds 2015. Toen begon de Tour in Utrecht, om vervolgens via de Zeeuwse wind, de Muur van Hoei en de Noord-Franse kasseien het Franse binnenland in te trekken. Na zes dagen stond het volledige klassement al op zijn kop.
Chris Froome was destijds de enige klassementsrenner die stand hield, terwijl het verdict voor (schaduw)favorieten als Vincenzo Nibali, Bauke Mollema, Nairo Quintana, Alejandro Valverde, Joaquim Rodriguez (twee minuten), Romain Bardet (drie minuten), Jakob Fuglsang (vier minuten), Thibaut Pinot (zes minuten), Simon Yates (twaalf minuten) en Wilco Kelderman (27 minuten) al hard was.
Het is niet gek dat we deze Tour aanhalen als voorbeeld. Sterker nog: ASO-baas Christian Prudhomme heeft het parcours van de eerste week gebaseerd op die Tour met de Nederlandse wind. Dat vertelde de organisator van het Grand Départ in Denemarken, Alex Pedersen, in een interview met In de Leiderstrui dat donderdag online komt.
Jumbo-Visma kan Pogacar vroege stoot uitdelen
Met de keuze voor Van Hooydonck, Laporte, Benoot en ook Van Aert heeft Jumbo-Visma voldoende slagkracht om het Pogacar in de Deense en Noord-Franse wind lastig te maken. Ook in de kasseienrit zou de supermarktformatie de Sloveense rivaal onder druk kunnen zetten, daar Jumbo-Visma in die etappes numeriek gewoon een voordeel heeft ten opzichte van UAE-Team Emirates. Dat de ploeg dit uit kan spelen, bewees het al in Parijs-Nice dit voorjaar, met nagenoeg dezelfde ploeg.
Pogacar trekt - zoals het er nu naar uitziet - met klimmers als Brandon McNulty, Marc Soler, Rafal Majka en George Bennett naar de Tour, terwijl Vegard Stake Laengen, Matteo Trentin en Mikkel Bjerg voor de ondersteuning op het vlakke moeten zorgen. Goede renners, daar niet van, maar niet direct de mannen die je over de kasseien sleuren: zelfs Trentin, toch een gekend klassiekerspecialist, eindigde nog nooit hoger dan 36e in tien deelnames in Parijs-Roubaix.
In de mogelijke waaiers kan Jumbo-Visma teren op 2020, eigenlijk de enige keer dat Pogacar en zijn ploeg écht kwetsbaar waren. Destijds verloor Pogacar in de zevende rit anderhalve minuut in het waaiergeweld, in een door Van Aert gewonnen rit nar Lavaur. Het bleken de laatste scheurtjes die de Sloveen vertoonde in de daaropvolgende twee jaar.
Twee vs. één in de bergen
Ook het strijdplan voor de bergen lijkt na het Critérium du Dauphiné wel duidelijk bij de Nederlandse ploeg. Jonas Vingegaard en Primoz Roglic doen niets tot weinig voor elkaar onder en kunnen zo het spelletje spelen zoals ze dat deden in het Critérium du Dauphiné van dit jaar of de Ronde van het Baskenland van vorig jaar. Mocht iedereen fit en heel blijven uiteraard.
Pogacar? Die lijkt zich er allemaal niet druk om te maken, maar achter de schermen zullen ze ook bij UAE-Team Emirates op de nodige plannetjes broeden. Het gevecht wat zij aan willen gaan, man tegen man, gaat door Jumbo-Visma zoveel mogelijk ontweken of in ieder geval op geanticipeerd worden. En dat kan wel eens voer zijn voor een zeer, zeer interessante Tour de France, waarbij Jumbo-Visma in het schaakspel het voordeel heeft van twee koninginnen.
Tom van der Salm (Twitter: @TomvanderSalm) | e-mail: t.vandersalm@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties