Menno Huising wil meer na eerste tijdritkampioenschap en heeft daar bij Visma | Lease a Bike de handvaten voor Wielrennen
Wielrennen

Menno Huising wil meer na eerste tijdritkampioenschap en heeft daar bij Visma | Lease a Bike de handvaten voor

Menno Huising wil meer na eerste tijdritkampioenschap en heeft daar bij Visma | Lease a Bike de handvaten voor

Nederland kende maandag twee deelnemers bij het WK tijdrijden voor beloften: Wessel Mouris en Menno Huising. Die eerste wist een negende plaats uit het vuur te slepen, terwijl de tweede uiteindelijk op plek 24 terechtkwam bij zijn eerste tijdrit namens Nederland. Na afloop deed de vriendelijke Westlander - vanaf volgend jaar WorldTour-prof bij Visma | Lease a Bike - zijn verhaal bij In de Leiderstrui.

We beginnen cliché. Wat is je gevoel na deze tijdrit?

'Het is zwaar, maar het ging wel oké. Ik kwam hier voornamelijk om ervaring op te doen. Ik startte goed en reed een prima eerste deel, maar het laatste stuk rechtdoor was ik denk ik te voorzichtig. Daar ben ik toch een beetje ingekakt, of zo. Ik ben hier zonder verwachtingen heen gekomen, echt met het doel om te leren en een minimale voorbereiding.

Drie weken geleden wist ik dat ik ging rijden, maar de wegrit is altijd het hoofddoel geweest. Of ik er nu dus een conclusie uit kan trekken, weet ik niet. Het valt toch een beetje tegen, als je de tijd en snelheid zo ziet. Maar ja, het biedt op zich wel weer perspectief richting de toekomst. Dat er wat te halen is en dat het een discipline is die ik zou moeten kunnen al ik veel oefen. Daar ben ik heel blij mee, ook met de kans die ik heb gekregen vanuit de bond.

Ik had nog een beetje nadeel van de natte wegen, maar dat hadden de jongens om mij heen ook. Ook op een droge weg had ik geen minuten sneller gereden. Ik sta hier dus met mixed feelings. Stiekem had ik op meer gehoopt, ondanks dat ik geen verwachtingen had.'

Uit je tussentijden kunnen we volgens mij opmaken dat je de klimmetjes redelijk goed bent opgereden.

'Mijn vorm is heel goed, want die klimmetjes is ook waar ik vrijdag in wil uitblinken. En dan reed ik nu nog op een fiets en in een discipline waar ik nog helemaal geen ervaring in heb. Om dan al goede tijden te rijden, leert me wel dat mijn niveau ook goed is. Daar had ik ook wel vertrouwen in, maar het is ook extra zuur dat je het dan op de andere stukken laat liggen.

Maar dat was ook waarom ik hier was en wat ik hier leer. Ik ga er de komende uren teleurgesteld over zijn, maar daarna ben ik vooral blij met de kans die ik heb gekregen.'

Je zei dat je wat ingekakt was. Bedoel je dan dat je harder kon of dat de benen vol liepen?

'Achteraf denk ik dat ik harder had moeten starten. Ik was gewoon te voorzichtig. Ik had harder moeten starten en dan maar moeten zien hoe ik lang ik dat had overleefd. Ik heb de pijngrens niet goed genoeg opgezocht, en dat is iets wat ik alleen mijzelf kwalijk kan nemen.'

Is de tijdrit wel iets waar je de komende jaren meer op wil focussen?

'Het is sowieso iets waarin ik echt wil verbeteren. Wat ik nu de afgelopen weken heb gemerkt, is dat het past in een voorbereiding naar een wegrit toe. Eerst had ik altijd in mijn hoofd dat dat niet ging: als ik dan op een wegrit focuste, bleef ik alleen maar op die wegfiets rijden. Terwijl dat hartstikke onnodig was, want je kunt ook gewoon veel trainingen op je tijdritfiets doen. En dat is iets wat ik permanent wil veranderen in mijn trainingen en voorbereidingen naar wedstrijden toe. Dan zie ik wel waar dat naartoe gaat.

Dit is mijn eerste kampioenschap ooit op de tijdritfiets. Ik heb zelfs nog nooit een NK gereden, dus dan is het zeker iets waar heel veel winst te behalen is. En wat ook zeker moet, vind ik, als wielrenner. Als ik nu terugkijk waarom ik nooit die tijdrit mee gepakt heb...'

Waarom dan?

'Bij de jeugd weet ik het wel, want toen zat ik gewoon op de mountainbike. Maar daarna weet ik het eigenlijk niet, ik was altijd zo gefocust op die wegrit. Er was altijd wel iets. Maar nu denk ik: als je twee trainingen op een dag doet of een kortere training, dan kan dat prima op die tijdritfiets. Dat hoeft echt niet allemaal op die wegfiets.'

Welke handvaten krijg je daarvoor vanuit Visma | Lease a Bike?

'Daar is nog niet concreet over gesproken, maar bij de ploeg zijn er natuurlijk genoeg mogelijkheden. Ik snap goed dat ik niet dezelfde dingen krijg als een Wout of Jonas, maar het is wel iets waar ik in kan groeien. Als ik dan nu bij de bond kijk hoe een Daan Hoole of de junioren bezig zijn met tandwielen, verzetten, cranklengtes en gewaxte kettingen... dan vragen ze aan mij wat ik heb, maar dat weet ik niet eens.

Dat is wel het voordeel, dat ik kan vertrouwen op wat ik van de ploeg krijg. Ik reed hier met een dubbel blad, zonder gewaxte ketting enzovoort. Er is nog zat te halen, maar dat zijn dingen die je als extra procentjes doet. Dat wil ik absoluut niet als excuus gebruiken, maar het zijn wel dingen waarin ik kan groeien en waarin ik mogelijkheden kan krijgen. Het voordeel is ook wel dat er meer tijdritten gaan komen bij de profs, waarbij je de vrijheid hebt om all-out te gaan. Hoeveel pijn dat ook doet, die kansen ga ik wel elke keer aan moeten pakken. En dan zal ik waarschijnlijk elke keer zien dat het beter gaat.'

Lees verder onder de foto!

Menno Huising wil meer na eerste tijdritkampioenschap en heeft daar bij Visma | Lease a Bike de handvaten voor

Huising gaat vol voor topresultaat in wegrit op vrijdag

Wat heb je geleerd richting de wegrit van vrijdag?

'Er zit kracht op. Ik ben zelf een weekje alleen op trainingskamp in Stavelot geweest. Dat is iets wat ik normaal niet zomaar zou doen, maar ik mocht wel mijn eigen gang gaan. Toen merkte ik wel dat er heel veel kracht op zat. Ik moet niet kijken naar de gasten uit de WorldTour, wat ik sowieso nooit doe. Ik mag vertrouwen hebben en daar gaat deze inspanning ook nog goed aan doen.'

Wat zijn je ambities?

'Ik start altijd om te winnen. Of het reëel is, moet je afvragen. Ik heb nog geen koers gewonnen dit jaar, maar denk wel dat ik gewoon het niveau heb. Dat durf ik uit te spreken en dan gaan we wel zien hoe ver ik kom. Als er dan iemand sterker is, dan heb ik daar vrede mee. Ik zie mijzelf niet als topfavoriet en leg mijzelf ook niet de druk op dat het allemaal moet gebeuren, maar ik sta wel aan de start met het doel om als eerste over de finish te komen.'

Je hebt nog de hoogtestage met de Vuelta-mannen van Visma | Lease a Bike gedaan. De laatste hoogtestage van Robert Gesink, je lag bij Dylan van Baarle op de kamer... hoe was dat en wat heb je meegenomen?

'Het was mijn eerste hoogtestage. Ik moet zeggen dat ik heel goed aan het seizoen begon, maar ik reed nog geen uitslagen. Ik kon nog niet de stap zetten haar het afdwingen van resultaten, maar vanaf het moment dat ik terugkwam van hoogte was ik echt, echt heel goed. Ik heb daar een mooi stapje extra kunnen zetten en dat heeft bij mijzelf echt wel het vertrouwen teruggegeven.

Toen ik midden in het seizoen een evaluatie voor mijzelf ging opmaken, was ik gewoon niet tevreden. Ik reed echt goede wedstrijden, maar ik was gewoon niet tevreden hoe het ging. In het tweede deel heb ik ook nog geen uitslagen gereden, maar als ik zie hoe hard ik rijd, ben ik wel tevreden. Het mee- of tegenzitten moet je ook een beetje af kunnen dwingen en dat is het nog niet, maar je merkt wel dat zo'n hoogtestage werkt.

Ik heb geluk dat ik het mocht en kon doen. Ik heb heel veel ervaring opgedaan. Dat is niet iets wat je meeneemt in die eerste anderhalve maand, maar wel carrière-ervaring. Robert Gesink heeft evenveel profervaring als dat ik in heel mijn leven heb. Bij Dylan van Baarle, die in voorbereiding is op de Olympische Spelen, op de kamer liggen, helpt ook. Je ziet hoe ze 24/7 te werk gaan, ook wanneer ze ontspannen.

Daarna heb ik gewoon een heel hoog niveau gehaald. In de Tour de l'Avenir zat ik met mijn lengte bij de beste vijftien renners bergop, met mijn manier van koersen. Vanaf dag twee ben ik all-in gegaan, elke dag TSS-scores en alles gehaald. Ik dacht dat ik dat niet vol kon houden, maar ik heb het toch gedaan. Dat gaf zoveel vertrouwen. En ook in Friuli kwam ik bij de beste vijf, zes renners de zwaarste beklimmingen over. Dan weet je dat het goed zit, ook richting vrijdag.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws