In deel één bespraken we spurtkopman Arvid de Kleijn, maar geen enkele sprinter is zo goed zonder perfecte lead-out. Rick Pluimers (24) piloteert de Tudor-TGV al twee jaar door de meest gevaarlijke finales, met z'n oog voor positie en ongeremde drang naar resultaat. Als hij Maikel Zijlaard en De Kleijn afzet, is het belangrijkste werk soms al gedaan. En dan te bedenken dat er voor Pluimers ook kansen liggen om zelf te scoren. In de Leiderstrui sprak met hem over zijn rol in het Tudor- en sprintsucces.
Pluimers is zes jaar jonger dan De Kleijn en was nog maar 22 jaar toen hij in 2023 vanuit de Visma | Lease a Bike-opleidingsploeg werd opgevist door Tudor. Fabian Cancellara wilde met zijn Zwitserse ploeg naar de ProTour en had mannen nodig die De Kleijn aan sprintsucces konden helpen. 'Rick is van grote waarde, met de manier waarop hij koerst en wat hij verder in de ploeg brengt', zegt de Zwitserse ploegbaas, desgevraagd.
'Het is tof om te horen dat ze trots op ons zijn, dat stralen ze ook wel uit', zegt Pluimers, geconfronteerd met de woorden van de grote Cancellara. 'Ik heb drie jaar in de opleidingsploeg gezeten van Visma en in dat derde jaar kwamen ze al vrij snel met de mededeling dat er geen plek voor mij zou zijn in de WorldTour-ploeg. Daar hebben ze open en eerlijk over gecommuniceerd, dus zijn we met m'n management gaan kijken naar hoe nu verder. Al vrij snel kwam Tudor.'
Een nieuw project, maar. 'In de eerste gesprekken matchten de ambities van de ploeg meteen met het punt waarop ik was in mijn carrière. Ik had al ervaring met lead-outs, heb in m'n tweede en derde jaar bij Visma veel met Groenewegen en Teunissen gereden, en Kooij en de Van Dijke-broers. Ik zat niet zo laat in de lead-out als nu, maar je maakt wel het hele proces mee en er werd veel over gesproken. Daar leer je veel van, als je binnen zo'n ploeg in detail ziet hoe zo'n sprint gaat. Ik kwam dus met wel redelijk wat ervaring naar Tudor. De grote basis voor mijn huidige rol in de lead-out heb ik bij Visma gelegd.'
Lees verder onder de foto
Pluimers moet De Kleijn en Zijlaard lanceren bij Tudor
Toen De Kleijn, Pluimers, Zijlaard en de Deen Sebastian Kolze Changizi er in 2023 bij de eerste teammeeting aan begonnen, klikte het volgens Pluimers meteen. 'Ook buiten de trainingen om op persoonlijk vlak. Ik kende Maikel al wel, omdat ik één jaar onder hem reed, maar ook met de rest klikte het snel. Met z'n vieren zijn we altijd op zoek naar wat we beter kunnen doen, in besprekingen en ook buitenom met elkaar. Die passie hebben we.'
Toch was het een trainingskamp in Zwitserland, dat ervoor zorgde dat het in 2023 al na enkele weken ging lopen. 'We zouden eigenlijk naar Turkije gaan als eerste koers, maar dat werd geannuleerd door een aardbeving. Tudor heeft toen heel snel een trainingskamp opgezet en daar zijn we met de groep van Turkije naartoe gegaan. We hebben ons daar echt gefocust op de lead-out en een eerste basis gelegd. Maar dat we vervolgens na de UAE Tour meteen Milaan-Turijn wonnen, was best wel snel. We voerden ons plan precies uit zoals we bedoeld hadden en dat kwam door de goede klik.'
De trein was vertrokken, letterlijk en figuurlijk. Voor 2025 reiken de ambities ver, dat steekt Pluimers niet onder stoelen of banken. 'Naar mijn mening is Arvid één van de snelste sprinters, zeker in topsnelheid. Als er een sprint is, zal hij altijd meedoen om de overwinning. Hij heeft het op alle niveaus laten zien, ook in kleinere koersen waar wel alle grote sprinters aanwezig waren. Arvid hoort gewoon bij de beste sprinters, dus dan kan er veel als het een keer goed valt.'
Lees verder onder de foto
Pluimers legt zijn rol uit in Tudor-sprinttrein
Het is aan Kolze Changizi, vervolgens Pluimers en dan Zijlaard om De Kleijn in de positie te brengen om te winnen. 'Sprinten is veel meer dan alleen de vraag wie de snelste is. Het is een heel tactisch spel vooraf. Heel simpel: als wij op drie kilometer van de streep een enorme versnelling moeten doen, dan is Arvids sprint al niet goed meer. Dat is overigens met iedere sprinter, maar je moet er wel rekening mee houden. Als je je sprinter door en door kent, kun je op een makkelijkere en voor je sprinter betere manier bij de streep komen.'
En dat is precies hoe de vier van Tudor iedere spurt aanvliegen. 'Het lukte bij ons de eerste keer ook niet meteen, je wint vaker niet dan wel. Iedere keer als het niet lukt, moet je de vraag stellen wat er misging en hoe je dat de volgende keer anders gaat doen. Dat is een sterk punt van ons, dat we ook eerlijk kunnen uitspreken dat het niet goed was, als iemand het niet goed heeft gedaan. Dat wordt ook aangenomen. Het is een teamsport, zoals Arvid ook altijd uitspreekt dat hij het zonder ons niet zou kunnen. We doen het samen, en ik ga het voor mezelf ook niet doen in zo'n grote massasprint hè.'
'Ik zit altijd achter Sebastian en ik zie aan zijn stijl en manier van doen wel of hij nog 500 meter gaat, of dat het over 10 meter klaar is. Dat voel je gewoon en ik denk dat Maikel bij mij hetzelfde heeft', luidt de sprint-analyse. 'Verder weet ik precies wanneer Maikel mij wel en niet kan volgen door het peloton, zoals hij weet hoe ik door het peloton beweeg. Dat is heel belangrijk, dat dat zonder communicatie kan. De communicatie die er wel is, is vaak alleen een naam. Als ik “Maikel” roep en hij reageert niet, dan weet ik dat hij er niet meer zit. Dan hoef je niet om te kijken, dat zijn kleine dingen waarin je elkaar aanvoelt. Dat hebben we goed onder de knie.'
Lees verder onder de foto
Pluimers denkt naast sprinttrein ook aan eigen carrière
Wie denkt dat Pluimers op z'n 24e louter en alleen lead-outs gaat rijden? Nee, nee. Wie in 2024 tweede kan worden in de SUPER 8 Classic en mee kan doen in de Renewi Tour, is veel meer dan dat. 'Er komen in 2025 wel meer eigen kansen voor mij, daar zit wel persoonlijke groei in. Ik zal zeker lead-outs blijven doen met Arvid, maar ook iets meer de focus leggen op mezelf. Dat is fijn, al weet je dat wanneer je voor Arvid rijdt, je weet dat je voor de overwinning gaat. Daar ga je dan ook voor de volle honderd procent voor. Als dat dan lukt, voelt dat ook als een eigen overwinning.'
Toch wil Pluimers ook graag onderzoeken waar zijn eigen grenzen liggen. 'Ik heb er vertrouwen in dat ik in klassiekers ook zelf voor uitslagen kan gaan en de ploeg is het daar wel mee eens. Ik hoop die kansen in 2025 te krijgen en te pakken, dat is het pad dat ik moet bewandelen. Daar liggen mijn kwaliteiten; mijn werk doen in de lead-out, maar ook mijn eigen kansen pakken. Ik wil daar flinke stappen in zetten, want ook in de Ronde van Polen zat ik bij de laatste dertig of veertig, om onze klimmer te positioneren. Ik vind mezelf wel meer dan een lead-out-man en dat heb ik laten zien.'
Probleem is: als Pluimers straks goede lead-outs blijft rijden én presteert in het eendagswerk, blijven de vrienden van Tudor na hun contract tot en met 2026 ook bij elkaar? 'We hebben alle drie al vrij snel bijgetekend in 2023, dus van een vertrek is nog nooit echt sprake geweest. De komende twee jaar gaan we het zien. Ik blijf het liefst bij elkaar, maar daarin spelen zoveel factoren mee. Dat is in de toekomst kijken, misschien loopt het allemaal anders als Maikel of ik een superseizoen draaien.'
'Op dit moment ben ik hier heel tevreden en kijk ik uit naar de komende twee jaar. De stappen die ze hier bij Tudor in korte tijd zetten, dat is best wel bijzonder', benadrukt Pluimers, dat hij bij een ploeg zit, die straks misschien ook wel kan wedijveren met andere grote teams. 'Als je de ambities hoort, dan ben ik daar graag bij natuurlijk. Ik ben blij dat ik hier zit. Onze uitstraling naar buiten is met ons tenue en materiaal natuurlijk heel mooi, maar van binnen is het ook precies van dat.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties