Onbegrip over actie Pogacar in rit naar Napels: 'Dat was totaal overbodig, was het payback time?'

| door Huub Mol

De dominantie van UAE Team Emirates en kopman Tadej Pogacar is deze Giro vooralsnog immens. De Sloveense kopman sleepte de eerste twee aankomsten bergop binnen én won de tijdrit. Met name de proactieve koershouding van de ploeg valt op. Al kan dat ook nadelen hebben voor in de toekomst, denkt Jan Bakelants in Het Laatste Nieuws. 'Hij heeft geen vrienden nodig, maar dit kan hem bondgenoten kosten, mocht hij wel eens in de verdrukking komen.'

Bakelants gaf Pogacar nog een tip mee wat betreft week twee én het sparen van energie richting de Tour. 'Als ik ploegleider was bij UAE-Emirates, dan had ik deze week een duidelijke opdracht voor Pogacar: alles kapot rijden zodat hij zondagavond zes of zeven minuten voorsprong heeft. Het parcours van de komende dagen is in zijn voordeel: dit is niet de zwaarste week. Vandaag is de perfecte rit om nog een keer toe te slaan: maar 142 kilometer lang, met op het einde een klim waar hij niemand moet vrezen.' De beslissing zou dan in de Mortirolo-rit moeten vallen, alvorens Pogacar kan gaan sparen.

Bakelants zag UAE opvallend hard achter Narváez aan rijden

De dominantie van Pogacar kan volgens Bakelants ook nadelen hebben. In dat opzicht kan de Sloveen het nog wat slimmer aanpakken, denkt de analist. 'Zondag heeft hij me verbaasd in de finale. Waarom moest hij die streep trekken om Narvaez terug te pakken? Dat was totaal overbodig. Was het ‘payback time’ omdat Narvaez de eerste rit won? Dat lijkt me straf, want Pogacar heeft ondertussen al drie ritten gewonnen. Op deze manier lijkt dit toch een middelvinger naar INEOS Grenadiers.'

'Pogacar heeft geen vrienden nodig, hij is sterk genoeg, maar door dit soort acties gaat hij weinig bondgenoten overhouden op het moment dat hij een keer in de verdrukking zit', concludeert Bakelants, die denkt dat de roze truidrager in geval van pech door dit koersgedrag minder snel op coulance van andere ploegen kan rekenen.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen