Koen Pelgrim is de Nederlandse trainer van Remco Evenepoel, dé topfavoriet in de eerste tijdrit in de Tour de France. Pelgrim, die ooit zelf bij de Nederlandse juniorenploeg koerste, gaf donderdagochtend tegenover onder meer In de Leiderstrui tekst en uitleg omtrent de voorbereidingen, doelen én ambities van Evenepoel en Soudal Quick-Step in de chrono!
'Remco heeft de tijdrit twee keer verkend: één keer in december, één keer afgelopen juni. Hij kent het parcours dus goed', opende Pelgrim het gesprek. 'Dat geldt overigens ook voor de gravelrit (die wordt zondag verreden, red.). Ook daar is hij al twee keer geweest. Ik was zelf niet bij de verkenningen van de graveletappe, dus ken ik het alleen van de kaartjes. De tijdrit is voor mij net wat belangrijker, aangezien er meer naar voor te bereiden is: indeling, materiaalkeuze en dat soort dingen.'
Kan Evenepoel twee seconden per kilometer winnen op Pogacar of is dat wishful thinking?
Volledig vlak is de 25 kilometer lange chrono tussen Nuits-Saint-Georges en Gevrey-Chambertin - plaatsjes gelegen in Bourgondië - niet. Iets voor halverwege begint de weg lichtjes omhoog te lopen, niet al te lang daarna gevolgd door een afdaling aan laag percentage. 'In het begin is er nog een stuk vlak, vooraleer de weg omhoog begint te lopen. Het is dus zaak om goed te vertrekken, maar nog wel wat reserves over te houden voor op de klim', duidde Pelgrim het plan van The Wolfpack-leider. 'Daar moet je toch wat overschot hebben, om, zoals men dat noemt, een beetje te kunnen overpacen.'
Duidelijk moge zijn dat de individuele race tegen de klok een belangrijk onderdeel vormt binnen plan-Evenepoel, die hoopt in zijn eerste Tour de France een ritzege te boeken, met als eventuele bonus een topvijfnotering in het eindklassement. 'De tijdrit is natuurlijk een belangrijk doel voor ons. Niet alleen in het kader van het algemeen klassement, maar ook als rit op zich. Het is iets waar we naar uitkijken en waar we al maandenlang naartoe leven. Het parcours ligt hem in ieder geval erg goed. Er zijn veel stukken waar hij goed zijn krachten kwijt kan', sprak Pelgrim alvast zijn vertrouwen uit.
Menig wielervolger ziet naast Evenepoel ook geletruidrager Tadej Pogacar als grote favoriet in de strijd om de ritzege. Dat beaamt ook Pelgrim. 'Daarbij moeten we natuurlijk wel vermelden dat ze nog niet héél veel tijdritten tegen elkaar gereden hebben. Het was vooral op kampioenschappen dat ze elkaar tegenkwamen. Maar dan is de situatie volledig anders en komen vaak de pure specialisten bovendrijven. Er is dan bijvoorbeeld ook geen sprake van vermoeidheid uit vorige etappes, wat hier dus wel het geval is.'
Lees verder onder de foto!
Het verschil tussen de Aerokogel Van Schepdaal en Pogi is 45 seconden. Zou Evenepoel, mocht alles écht volledig volgens plan verlopen, eventueel de trui kunnen overnemen van de Sloveen? Het lijkt onrealistisch, zo weet ook Pelgrim. 'De gele trui is altijd een optie, maar het gaat héél moeilijk worden. 45 seconden op Tadej Pogacar goedmaken is geen makkelijke klus. Op een tijdrit van 25 kilometer, wat relatief kort is, is dat een vrij groot gat. En die Tadej is natuurlijk ook geen koekenbakker. Je hebt het dan over twee seconden per kilometer goedmaken. Dat is wel heel veel. Tegen iemand die geen specialist is, is dat mogelijk. Maar tegen een Pogacar niet.'
Bij Soudal Quick-Step houdt men naast Pogacar ook rekening met Vingegaard
'We hopen natuurlijk de ritzege te kunnen pakken. Dat is het doel. Dan zou je automatisch ook tijdswinst boeken op de concurrenten', ging de Hollander verder over het bredere Tourplaatje. 'Dat gaat hand in hand. Het enige wat wij simpel gesteld kunnen doen is zo snel als mogelijk van A naar B gaan met Remco. Dat is ook het enige wat in je eigen hand hebt. Wat de anderen doen, daar hebben wij geen invloed op. Ik denk niet dat deze tijdrit dusdanig doorslaggevend gaat zijn. Het is een TT waarin je verschillen kunt creëren, maar dat gaan niet de grootste verschillen van deze ronde worden, gok ik. Het is natuurlijk nooit één etappe waarin alles bepaald wordt. Niet vaak tenminste. Het is meestal een opeenstapeling van wat er in meerdere etappes gebeurt.'
De afgelopen dagen zagen we Evenepoel alvast regelmatig in de weer met zijn chronobike, veelal na afloop van de ritten-in-lijn. 'Na de etappe doet Remco de cooling down op een tijdritfiets. De houding die ze op zo’n fiets hebben is namelijk heel specifiek: de spieren zitten in een andere hoek, dus die moeten daaraan gewend blijven', legde Pelgrim uit. 'Het is dat je er specifiek op traint van te voren, maar je kunt het tijdens een grote ronde niet echt onderhouden. Daarom probeer je het op die manier een beetje te compenseren. De enige mogelijkheid die je daarvoor hebt, is met het losrijden.'
Is Pogacar dan ten slotte de enige rivaal met wie men rekening houdt als het gaat om de etappeoverwinning? Nee, zo blijkt. 'Pogacar is uiteraard een van de grootste opponenten in de chrono, temeer omdat hij in een erg goede vorm steekt. We hebben al vaker gezien dat als hij in vorm is, hij een heel goede tijdrijder is. Maar er zijn er meer. Neem Jonas Vingegaard en zijn tijdrit in de Tour van vorig jaar. Dat was echt uitzonderlijk sterk. Het is moeilijk om iets te zeggen over de editie van dit jaar, maar eenmaal in goeden doen, zal hij zich zeker mengen in de top.'
Youri van den Berg (Twitter: @YourivndnBerg)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties