Pogacar start (met tegenzin) aan gele missie, maar Visma | LAB overvleugelt luxe-helpers: 'Verlies niet zomaar tijd' Wielrennen
Wielrennen

Pogacar start (met tegenzin) aan gele missie, maar Visma | LAB overvleugelt luxe-helpers: 'Verlies niet zomaar tijd'

Pogacar start (met tegenzin) aan gele missie, maar Visma | LAB overvleugelt luxe-helpers: 'Verlies niet zomaar tijd'

Misschien was hij wel een beetje teleurgesteld toen hij na zijn aanval in de tweede etappe van de Tour de France omkeek en Jonas Vingegaard zag zitten. De Deen van Visma | Lease a Bike kon de eerste aanval van Tadej Pogacar in deze ronde beantwoorden, waarmee de verhoudingen meteen weer duidelijk zijn. De Sloveen is zoals verwacht in uitstekende vorm en dus is het bij UAE-Team Emirates all-in voor de Sloveen. Ook als z'n ploeggenoten er straks, in de achtergrond, nog bij komen.

Pogacar verklaarde zijn aanval op de laatste keer San Luca als een soort test. 'Toen de vlucht ging, wisten we dat ze een goede kans om het te halen. Ik voelde me alleen goed op het finale-circuit. Het tempo van Visma | Lease a Bike lag in de eerste ronde al hoog, maar in de tweede nog hoger. Ik besloot echter toch aan te vallen, om mezelf ook wat te testen. Jonas zat heel snel op het wiel, maar dat is geen verrassing.'

Bij UAE-Team Emirates zeiden ze voor de Tour al dat ze een uitstekende Vingegaard verwachtten en tot dusverre lijkt dat het geval. Pogacar won geen tijd op z'n rivaal, en ook niet op de nog teruggekomen Remco Evenepoel en Richard Carapaz. 'Ik ben blij dat ik het wat liet explosideren, maar Jonas zat snel op m'n wiel. Er kwam ook nog een groepje bij, maar het was een goede etappe', klonk het tevreden. Toch biechtte hij op de rollers tegenover Evenepoel op, dat hij nog z'n best had gedaan om het geel te ontlopen. 'Ik heb nog een gaatje gelaten, maar heb toch geel', horen we hem zeggen.

Die gele trui - overgenomen van Romain Bardet - was alvast een tastbare trofee voor z'n aanvalslust. 'Goed om terug in het geel te zijn, dat is vorig jaar niet gelukt. Ik heb geen marge, maar het voelt goed. Dit bevestigt dat ik sterk ben', aldus Pogacar, die niet van plan lijkt om het geel, net als het roze in de Giro d'Italia, nu tot aan Nice vast te houden. 'Laten we zien, we houden ons aan het originele plan.'

Lees verder onder de video

Adam Yates gaf gas, maar wat met de andere schaduwkopmannen?

Dat Pogacar in orde is, is dus een understatement. De grote vraag is alleen: hoe zit het bij de rest van UAE-Team Emirates? Visma | Lease a Bike maakte verrassend genoeg twee keer tempo op de San Luca en alleen Adam Yates kwam er tussendoor om eens gas te geven. De Brit werd vorig jaar derde, maar toonde met z'n actie aan dat het klassement voor hem van secundair belang zal zijn. Dat is in principe ook voor de rest het geval, vertelde ploegleider Joxean Matxin bij de start aan In de Leiderstrui. 'We hebben maar één plan en dat is plan-Tadej.'

Met een sterke Vingegaard lijkt dat geen verkeerd plan, al nestelde Yates zich vorig jaar dus uiteindelijk als knecht van Pogacar wel op plek drie van het eindpodium. Eenzelfde prestatie kan ook zomaar zijn weggelegd voor João Almeida, of Juan Ayuso. 'Vorig jaar belandden we met twee op het podium, omdat de race dat toeliet. Maar we hebben ook nu maar één prioriteit', benadrukt Matxin nog eens.

Een scenario zoals Visma | Lease a Bike in de Vuelta van 2023, waarbij Sepp Kuss, Vingegaard en Primoz Roglic gezamenlijk op het podium eindigden? Matxin lacht. 'Wij zijn UAE-Team Emirates, geen Visma | Lease a Bike. We zullen eerst moeten zien wie de rivalen van Tadej zullen zijn, dus we sluiten ook niet uit dat onze anderen tijd gaan verliezen, of juist wel een goed klassement rijden. De wedstrijd zal het uitwijzen.'

Lees verder onder de foto

Pogacar start (met tegenzin) aan gele missie, maar Visma | LAB overvleugelt luxe-helpers: 'Verlies niet zomaar tijd'
Pogacar en Vingegaard maakten de verhoudingen meteen duidelijk

Wie moet er als eerst op kop voor Pogacar? Ayuso wil geen tijd verliezen

Mochten de neuzen bij UAE-Team Emirates inderdaad allemaal dezelfde kant opstaan, dan zullen naast Yates in principe ook Almeida en Ayuso nog wel een de bak moeten. Gas geven, met het risico om zelf tijd te verliezen. Matxin: 'We zullen voor iedere etappe een plan hebben en dat kan verschillen, afhankelijk van het parcours en de rol van Tadej. Voor de bergetappes zal de rangorde in het team anders zijn dan in vlakke etappes. We weten precies wat we met welke renner willen in iedere rit.'

Ayuso beaamt het plan, maar benadrukt tegenover deze website ook dat de mannen van UAE niet zomaar iemand uit het klassement gaan laten vallen. Niet voor niets staan de vier genoemde heren allemaal bij de eerste 23 besten. Ayuso, Almeida en Yates geven allemaal 21 seconden toe op hun leider. 'Misschien moet ik op een bepaald moment voor hem op kop rijden, Tadej is prioriteit', aldus Ayuso. 'Maar ik ga niet zomaar tijd verliezen om mezelf later in de race meer ruimte te verschaffen voor de aanval.'

De nummer drie van de Vuelta in 2022 en nummer vier van de Vuelta in 2023 weet zodoende wat hij wil, maar leek op dag één wel een beetje zwakte te tonen? Hij lacht, als we hem confronteren met het beeld dat UAE in etappe 1 op kop reed en hij achteraan bungelde. 'Ik was prima, het was alleen heet. Ik heb wat bidons gehaald en ben toen wat van achteren blijven rijden. Mensen moeten er dus niet meer achter zoeken dan dat het was. Het was één van de warmste races die ik ooit heb gedaan. Gelukkig ging alles goed, is er niemand gevallen en kunnen we spreken van een goede start. Hopelijk zet dat zich voort.'

Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws