Richard Plugge: 'Er komt een moment dat ook de Tour niet meer van A naar B kan over 200 kilometer'

| door Tom van der Salm

Visma | Lease a Bike-ploegbaas Richard Plugge heeft in de BV Sport-uitzending bij AllSportsRadio nog eens uitgebreid stilgestaan bij het ONE Cycling-project, waarvan de Nederlander één van de grote kartrekkers is. Plugge legt uit waarom volgens hem verandering nodig is en waar het project inmiddels staat.

'We moeten kijken waar het wielrennen over tien jaar staat, hoe we die sport en het businessmodel beter kunnen maken', aldus Plugge, die meermaals benadrukt dat het wielrennen samen moet werken. 'ONE Cycling willen we met iedereen doen, dus ook met de Tour, de andere teams en de UCI: alles. Het wielrennen heeft zoveel meer potentie meer dan het geld dat er nu inzit. Dat is niet alleen voor mij, maar ook voor de organisatoren en de andere teams. En dat is geen Super League, maar juist met elkaar. UCI-voorzitter David Lappartient staat daarachter, hij wil het wielrennen ook ooit beter achterlaten als hij vertrekt.'

Wat is dan de huidige status van het project? 'Daar kijken we naar, met organisatoren en de UCI. Maar ik moet zeggen dat het nu stilligt, politiek gezien. We hebben dan best een tijdlang gesproken, maar vervolgens ligt het stil. Dat is vervelend. En qua investeerders zijn er meer die in willen stappen, dat zijn niet alleen de Saoedi's', aldus Plugge, die daarmee reageert op de hardnekkige geruchten dat een Saoedi-Arabisch investeringsfonds een belangrijke partner wordt.

Plugge benoemt voordelen van nieuwe manier van denken in wielrennen

Plugge stipt het logistieke aspect aan. 'Het wordt steeds ingewikkelder om een wedstrijd te organiseren, dat moeten we wel met elkaar realiseren en doen. Teams hebben wedstrijden nodig en wedstrijden teams. Logistiek wordt het moeilijker, maar waarom rijden we geen rondjes? Er komt een moment dat ook de Tour niet meer van A naar B kan over tweehonderd kilometer, maar dat ze besluiten om rondjes te houden. Nu moeten we door dorpjes met 60 kilometer per uur, terwijl je er 30 kilometer per uur mag.'

'De Ronde van Vlaanderen heeft het heel succesvol ingevoerd, en het WK is nog zo'n voorbeeld', doelt hij op de rondes die er in die koersen in de finale gereden worden. 'En dat levert nog geld op ook, want je kan er het publiek mee vermaken en je hospitality erop verkopen. Zo houden we het ook interessant voor komende generaties, want er is genoeg concurrentie van andere sporten voor de jongeren. Op die manier kunnen we er meer waarde uithalen dan dat er nu inzit.'

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen