Het is bijna kerst, dat betekent dat 2024 zo goed als ten einde is. Daarmee komt ook een einde aan de wielercarrière van Rüdiger Selig. Na dertien jaar in het profwielrennen, waarin hij zijn waarde bewees in de schaduw van zijn sprinters, is het tijd voor de 35-jarige renner om zijn fiets aan de wilgen te hangen. In de Leiderstrui kijkt nog een laatste keer terug op de wielerjaren van deze grote, sterke Duitser.
Selig werd geboren op 19 februari 1989 in Zwenkau, een Duits plaatsje dichtbij Leipzig. Aan de Zwenkauer See ontwaakte zijn liefde voor de wielersport. In 2008 sloot hij zich aan bij het amateurteam Jenatec, en drie jaar later maakte hij de sprong naar het professionele wielrennen als stagiair bij Leopard-Trek. Hoewel hij zich aanvankelijk moest bewijzen, werd al snel duidelijk dat Selig een cruciale schakel in de sprinttrein kon zijn. Zijn grootste kracht? Een onvoorwaardelijke toewijding aan het team groeide hij uit tot een betrouwbare lead-out man voor enkele van de beste sprinters.
Tekst gaat door onder de video
Voor de kwaliteiten van Selig moet je verder kijken dan zij uitslagen
In 2012 zette Selig zijn handtekening onder een contract bij Katusha, waarmee hij officieel profwielrenner werd. Later reed hij nog voor Bora-Hansgrohe en Lotto Soudal. Bij deze ploegen groeide hij van een ambitieuze nieuwkomer uit tot een ervaren en gerespecteerde kracht. Hij was een vaste waarde in de sprinttrein en bracht onder andere Pascal Ackermann (187 wedstrijddagen) en Alexander Kristoff (109 wedstrijddagen) in stelling. Daarnaast fungeerde hij ook als lanceerplatform voor sprinters als Sam Bennett, Caleb Ewan en Peter Sagan.
Een veelwinnaar was de Duitser niet. Driemaal kon hij de handen in de lucht steken. Eén van die overwinningen behaalde hij op een wielerbaan, al was het niet de baan die meteen alle gedachten oproept, maar eentje in Slowakije. Selig was in 2018 de snelste tijdens de tweede etappe van de Ronde van Slowakije. Veiligheid stond destijds nog minder hoog op de agenda dan nu. Zo moesten de renners tweehonderd meter voor de finish de wielerbaan opdraaien, met op honderd meter van de streep nog een scherpe bocht. Selig nam als eerste de bocht en niemand kwam hem meer voorbij. Hij was simpelweg slimmer en sneller dan het Quick-Step-trio Zdeněk Štybar, Yves Lampaert en Julian Alaphilippe. Niet de minste namen om te verslaan.
Tekst gaat door onder de video
Voor zijn andere twee overwinningen moeten we terug naar 2011 en 2013, een tijd waarin Selig wellicht nog een potentiële klassiekersprinter leek te zijn. In 2011 won hij Binche-Chimay-Binche, destijds nog Mémorial Frank Vandenbroucke genoemd. In de groepssprint klopte hij Baden Cooke en Adrien Petit. Ook op Nederlandse bodem wist hij eenmaal te triomferen. De Volta Limburg Classic van 2013 viel ten prooi aan de Duitser. In Eijsden sprintte een groepje van zo’n twintig renners voor de overwinning. Selig won die sprint van Sonny Colbrelli en Paul Martens.
Die kwaliteiten om na een zware eendaagse koers te winnen, zette hij later echter niet door. Maar het is eigenlijk een voorbeeld van scorebordjournalistiek om Selig enkel te beoordelen op zijn overwinningen en ereplaatsen. Zijn werkelijke waarde als renner ging veel verder dan wat in statistieken is vast te leggen. Selig was de stille kracht achter het succes van zijn sprinters, altijd bereid om zichzelf volledig in dienst van het team te stellen. Hij kon zich als leadout uitstekend door het peloton manoeuvreren en zijn sprinter vooraan afzetten.
Tekst gaat door onder de foto
Selig wilde dolgraag doorgaan, maar dat was hem niet gegund
Met het vertrek van Caleb Ewan bij Lotto Dstny in 2023 kwam er ook een einde aan de samenwerking met Selig. In 2024 vond hij toch nog onderdak bij het Astana Qazaqstan Team, waar hij historie moest schrijven met Mark Cavendish. Hij reed echter niet mee in de Tour en richtte zich vooral op het begeleiden van de Duitse sprinter Max Kanter. Op 35-jarige leeftijd komt er nu echt een einde aan zijn carrière, die dertien jaar duurde. De show is afgelopen en het doek sluit zich.
‘Met verdriet moet ik vandaag het einde van mijn wielercarrière aankondigen', schrijft Selig op Instagram. ‘Sinds ik acht jaar oud ben, rijd ik al op mijn fiets. De realiteit is dat ik dolgraag was doorgegaan, maar zoals iedereen in de wielerbubbel weet, is 2026 een heel beslissend jaar voor veel wielrenners. Dertien jaar als sprinter/lead-out man stoppen ineens, maar ik kijk met een glimlach op mijn gezicht terug naar al die jaren. Veel herinneringen, kansen, reizen, mooie dagen, maar ook moeilijke momenten. Fietsen was niet alleen mijn werk, het was mijn levensstijl zolang ik me kan herinneren. Het heeft me levenslessen geleerd die ik nooit ergens anders had opgedaan. Ik wil iedereen bedanken die in mij geloofd heeft,’ sluit de Duitser af.
Tekst gaat door onder de video
Selig heeft het wielrennen voor zijn ogen zien veranderen
In gesprek met Wielerflits gaf hij nog wat meer duiding. ‘Als wielrenner denk je elk jaar dat het je laatste seizoen kan zijn. Dat speelt altijd in je hoofd, zeker als sprinter. Maar het moderne wielrennen is erg veranderd. De focus ligt nu meer op jonge renners, en ik ben niet jong meer, helaas. In het verleden was wielrennen nog aangenaam en leuk. Nu is het vooral high professional.’
Dat had zeker invloed op hoe hij de sport beleefde. Selig hoort bij de generatie renners die de grote veranderingen in de sport heeft meegemaakt. ‘In het verleden kon je nog een biertje drinken en van het leven genieten, maar nu draait alles alleen om wielrennen. Dat is 24/7 zo. Als oudere renner heb je beide fases meegemaakt, en voor mij was het lastig om alles om wielrennen te laten draaien.’
Wat Selig nu gaat doen, is de vraag. Gelukkig in de liefde is hij in ieder geval wel, want direct na zijn laatste koers stapte hij in het huwelijksbootje. De Belgische Julie is de gelukkige. Misschien vindt hij zijn weg in een sport met ook twee wielen: de motorsport. Selig wil namelijk graag eens een dagje ruilen met Valentino Rossi.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties