Primoz Roglic maakt definitief de overstap naar BORA-hansgrohe, zo heeft ploegbaas Ralph Denk vrijdagochtend bekend gemaakt. In een online persconferentie voorafgaand aan de Ronde van Lombardije, waar In de Leiderstrui aanwezig was, presenteerde hij zijn nieuwe aanwinst. De gesprekken tussen BORA en Roglic liepen al vanaf de laatste week van de Vuelta a España.
Roglic werd in de laatste weken veelvuldig in verband gebracht met BORA-hansgrohe. De Sloveense rondespecialist had al aangekondigd definitief Jumbo-Visma te gaan verlaten. Hij wil bij een ploeg rijden waar hij de absolute kopman kan zijn in de Tour de France. Bijna elke ploeg kan en wil hem die rol bieden, maar Roglic heeft zijn definitieve keuze gemaakt. Hij rijdt 'voor meerdere jaren' bij BORA-hansgrohe. De concrete duur van het contract is niet gespecificeerd door Denk.
'De geruchten deden de laatste week al de ronde, maar Primoz komt inderdaad naar ons project voor de komende jaren', aldus de Duitse ploegbaas van BORA. 'Na het vertrek van Peter Sagan is dit een nieuwe mijlpaal voor ons, Roglic is één van de beste renners ter wereld. Hij won bijna iedere wedstrijd in 2023 en we kijken ernaar uit om met hem te gaan werken. We zijn trots dat Primoz voor ons heeft gekozen.'
Lees verder onder de foto
BORA-hansgrohe zag ontevreden Roglic
Denk spreekt van 'een grote boost' voor de hele organisatie van BORA-hansgrohe. 'In alle gesprekken die ik met Primoz heb gehad, heeft hij me geïnspireerd op verschillende vlakken. Ik ben dan ook superblij dat ik jullie dit nieuws kan vertellen. Toen we acht jaar geleden in een biergarten in Salzburg spraken, hebben we hem ook een aanbieding gedaan. Dat aanbod heb ik gister in m'n kantoor gevonden, de aanbieding is nu veel groter', lacht Denk, terugdenkend aan de tijd dat Roglic in 2015 nog een onbekende renner van Adria Mobil was. Rogla koos destijds voor Jumbo-Visma.
Dat BORA-hansgrohe en Roglic in de laatste week van de Vuelta aan de praat raakten, kwam volgens Denk door de houding van z'n nieuwe kopman. 'Toen ik hoorde van de mogelijke fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step en ik keek in detail naar de interviews van Primoz, dan zag ik dat hij niet blij meer was. Het is logisch dat Jumbo-Visma naar het kopmanschap van Jonas Vingegaard kijkt. Hij is jonger en tweevoudig Tourwinnaar, maar Roglic was niet blij met hoe dingen zijn gegaan in de Vuelta. Hij stond open voor het gesprek en vanuit daar ging het vrij snel.'
Trainer Lamberts heeft nog geen contract
De lengte van het contract van Roglic, is niet gespecificeerd door Denk. 'Dat is namelijk vertrouwelijke informatie. We kunnen dus niet openbaar maken voor welke duur Primoz bij ons komt rijden.' Wel had Denk het over een overeenkomst van 'meerdere jaren'. Verder is er nog geen contract getekend met trainer Marc Lamberts. Volgens de geruchtenmolen gaat hij mee met Roglic naar BORA. Wat in ieder geval zeker is, is dat Lamberts Jumbo-Visma gaat verlaten.
Denk heeft in ieder geval grote doelen met Roglic. 'Het is een persoonlijke wens van mij om met ons project de Tour de France te winnen en met Primoz hebben we zeker een van de kanshebbers aan de start. Daar moet wel bij gezegd worden dat hij niet de topfavoriet is, hij is één van de favorieten voor de zege. We hebben een geweldige prestatie van hem en van de ploeg nodig om dit doel te verwezenlijken. Hopelijk geeft het de rest van de ploeg net wat extra motivatie om dat laatste stapje te zetten richting Tourwinst.'
Uijtdebroeks en co. hoeven zich niet volledig om te scholen tot knecht
Roglic had in ieder geval geen concrete wensen om extra knechten mee te nemen naar zijn nieuwe ploeg, verzekert Denk. 'Dat was absoluut geen harde eis van Primoz. Wij hebben natuurlijk ook al een hele goede ploeg, met renners waar Primoz ook al veel vertrouwen in heeft.'
Met Jai Hindley, Aleskandr Vlasov, Cian Uijtdebroeks en Daniel Martinez aan boord, heeft BORA-hansgrohe veel potentiële luxeknechten. Met hen is nog niet besproken wat voor rollen zij zullen hebben in 2024. 'Zolang we de parcoursen van de grote rondes nog niet weten, kunnen we ook geen heldere plannen maken. Pas wanneer die bekend zijn, kunnen we met alle renners spreken om een helder plan te maken. Wat we niet moeten vergeten is dat er heel veel koersen op de kalender staan. Ik denk dat we een goed plan kunnen maken om individuele doelstellingen te respecteren, naast de grote wens van het team richting de Tour de France.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties