Cian Uijtdebroeks verloor bijna drie minuten op Tadej Pogacar in de 40,6 kilometer lange Giro-tijdrit op vrijdag, maar bij Visma | Lease a Bike keken ze na afloop tevreden terug op de dag. De 21-jarige Belg staat na zeven dagen op slechts 1.14 minuten van de tweede plaats van Daniel Felipe Martínez (BORA), en dan moet zijn terrein eigenlijk nog komen...
Uijtdebroeks finishte de tijdrit als twintigste en hoewel de achterstand in eerste instantie groot leek, was hij zelf eigenlijk wel opgewekt. 'Ik bekijk het wel positief, dit tijdverlies is zeker geen ramp. De tijdrit was een punt waar mijn zwakte lag en als ik hier niet te veel schade heb opgelopen, is dat heel positief. Er is sprake van progressie, ten opzichte van vorig jaar. Ik wilde zo hard mogelijk en dat hebben we gedaan, al was dit één van de zwaarste tijdritten die ik ooit heb gedaan. Het was met al dat op en af lastig pacen, maar ik denk dat we de dag wel een beetje gered hebben.'
40,6 kilometer tijdrijden, als je niet per se van tijdrijden houdt... We geven het je te doen. Uijtdebroeks en Visma | Lease a Bike stelden een helder plan op. 'Je mocht niet te veel verliezen in het eerste, vlakke deel, maar je moest ook nog fris zijn voor het laatste deel. Ik heb op het vlakke steeds 380 á 390 watt gereden en bergop gewoon vol. Op 't einde was het van bocht naar bocht, wat het wel explosief maakte. Ik moest het dus vooral op de rechte stukken doen.'
Met de snottebellen aan zijn neus was de pijn van z'n gezicht af te lezen, maar zelfs dan blijft Uijtdebroeks gewoon glimlachen. 'Iedereen voor het klassement is diep gegaan, dus dat maakt weinig verschil', zegt hij over de aankomst bergop op zaterdag, op Prati di Tivo. Ook het verliezen van de witte jongerentrui aan Luke Plapp bracht hem niet van z'n stuk. 'Plapp is heel sterk, maar voor de grote bergetappes houd ik toch rekening met anderen mannen. Misschien goed om even rust te hebben en even in het geel-zwart te rijden.'
Lees verder onder de foto!
Visma | Lease a Bike last rustdag in voor getroffenen (maar ziet Van Dijke vallen)
De tijdrit in de Giro was voor de andere zes renners van Visma | Lease a Bike (want Robert Gesink zit al thuis na dag één) een mooie kans om wat bij te komen. Christophe Laporte en Attila Valter reden na eerdere valpartijen ingepakt rond, maar haalden veilig de finish. Edoardo Affini (zeventiende) en Jan Tratnik (negentiende) reden zelfs nog bij de eerste twintig. Enige smetje was Tim van Dijke, die onderuit ging. 'Mijn voorwiel slipte weg op een rotonde', zei hij met gescheurde kleding aan de streep, tegenover In de Leiderstrui.
'Geen serieuze consequenties, nee. Het is alleen wel jammer dat ik val, omdat ik rustig naar de streep wilde rijden om energie te sparen', vervolgt Van Dijke. 'Dan zit je wel met een chagrijnig gezicht op de fiets, de rest van de tijdrit. Ik had het gevoel dat ik geen risico's nam. Ik nam de bochten snel, maar dat doe ik altijd. Misschien lag er iets, het was gewoon niet normaal glad op die rotonde. Gelukkig heb ik bijna geen schaafwonden.'
Een wond op zijn been en een ingepakte elleboog gaven blijk van de val van Valter op dag vijf. Op het gravel van dag zes ging het vervolgens nog prima, maar de Hongaar was in de tijdrit niet zichzelf. 'Donderdag voelde ik me - één dag na de crash - vrij goed, maar in de tijdrit had ik meer pijn in het lichaam. De tweede dag na een valpartij is altijd erger en de tijdrithouding hielp niet mee. Ik kon bijna geen warming-up doen, omdat het zo lang duurde om met mijn verwondingen in mijn tijdritpak te komen. Normaliter kost dat tien minuten, nu 25. Mijn fout, daar had ik over na moeten denken', lacht Valter hardop. 'Ik voelde me verder ook niet geweldig, maar ben blij dat ik veilig gefinisht ben. Mijn lichaam heeft wat rust nodig.'
Lees verder onder de foto!
Valter en Tratnik onder de indruk van Uijtdebroeks richting de bergen
'Ik hoop klaar te zijn voor het werk dat ik moet doen', zegt Valter over de etappes die nu komen. Op het gravel ging dat dus prima, maar op Prati di Tivo zal het niveau hoog moeten zijn. 'Ik had donderdag geweldige benen. Die hoop ik zaterdag ook te hebben en dan mik ik op deel twee van de Giro.'
Samen met Tratnik is Valter de enig overgebleven knecht om Uijtdebroeks bergop bij te staan. Dat weet ook Tratnik. 'Ik mag tevreden zijn met wat ik laat zien. Ik was er toen het moest in de eerste etappe en richting Oropa was ik de laatste knecht bij Cian. In de vlakke etappes moest ik de ploeg gangmaken en in de gravelrit probeerde ik mee in de vlucht te zitten. Zo heb ik iedere dag een andere taak en daar hou ik van. De benen zijn goed, dus ik kan met vertrouwen vooruit kijken', aldus de Sloveen, die doodleuk aangaf dat hij de tijdrit misschien wel iets te traag begon. 'Ik reed nog hoge vermogens op de klim.'
Dat belooft wat voor Uijtdebroeks, die er bij Valter en Tratnik goed opstaat na een week koersen. 'Cian is één van de hardste werkers die ik ken en hij heeft het tot dusverre heel goed gedaan, ook in zijn voorbereiding. In zijn hoofd wordt hij langzaam maar zeker een leider en daar helpen we hem in de ploeg bij. Hij mag trots zijn op zichzelf, want dat ben ik wel. Hij is een fijne gast en een fijne leider', aldus Valter. Tratnik beaamt dat: 'De eerste zes dagen waren voor hem het lastigste, met gravel en explosieve klimmetjes. Ik was verrast hoe hij donderdag reed, hoe hij luisterde en ons volgde. Hij heeft niets fout gedaan en dus ben ik ervan overtuigd dat hij hoog kan eindigen in deze Giro. Het is nog lang, maar de ploeg is gemotiveerd om hem te ondersteunen voor een goede Giro.'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties