Het was op zijn zachtst gezegd een turbulent seizoen voor de vrouwenwielrennerij. En het WK moet dan nog komen. Jarenlang was het vrij voorspelbaar hoe de grootste wedstrijden zouden verlopen, waarbij de Nederlandse toppers de dominante speelsters waren. Hoewel dat laatste nog niet per se voorbij is, mag 2024 op veel vlakken wel het jaar van de kentering genoemd worden. Een kentering, die veel goeds belooft voor de aantrekkingskracht van het vrouwenwielrennen.
Even terug naar 2023. Annemiek van Vleuten stopte ermee, SD Worx had bijna alles gewonnen wat er te winnen viel. Lotte Kopecky en Demi Vollering stonden samen vooraan bij het succes van de Nederlandse superploeg. Nóg beter dan in 2023? Dat kon haast niet. Maar de nivellering die verwacht werd, kwam er ook. Hoe veel er in een jaar tijd daadwerkelijk veranderde, had wellicht niemand kunnen denken. Bovendien zijn er interessante transfers aangekondigd, die het vrouwenpeloton onvoorspelbaarder dan ooit gaan maken in 2025.
Lees verder onder de foto
SD Worx-Protime-bastion op knappen, met vertrek Vollering als symbolisch verlies
Niets wees er aan het begin van 2024 nog op dat de wegen van Vollering en SD Worx gingen scheiden, tot de ploeg aankondigde dat Kopecky haar contract langdurig had verlengd. Vlak erna werd het duidelijk: de middelen waren er niet om ook Vollering langer vast te leggen. Tot nog toe weten we niet waar de Zuid-Hollandse zal tekenen. Maar de breuk, voorzien voor 2025, loopt ook als een rode draad door het huidige seizoen. Op meerdere momenten leek de spanning binnen de ploeg om te snijden, met de Nederlandse en de Belgische in de hoofdrol.
Het meest recente voorbeeld is de Ronde van Romandië, waar Kopecky de eindzege pakte, en Vollering beteuterd achterbleef, na een verhit sprintduel met haar ploeggenote. Het was een eerste signaal dat de scheiding dichterbij komt, dat de competitie binnen de ploeg aan de oppervlakte tot uiting leek te komen. 'Dan zullen ze wel voor haar gaan rijden', waren de veelzeggende woorden van Vollering. Niet minder belangrijk: ook in de Tour de France Femmes waren er momenten dat de blijvende krachten meer kansen voor zichzelf kregen, terwijl de binnenkort vertrekkende kopvrouw in de gele trui kritieke momenten kende na een val. Het kostte haar mede de eindzege.
Het vertrek van Vollering zal zich echter laten voelen in grote wedstrijden, terwijl een nog onbekende ploeg de beste renster van het peloton plots in de ploeg krijgt. Alleen al dat gegeven is een grote verandering voor het vrouwenwielrennen. En niet alleen de Vuelta-winnares verkast. Ook de veelbelovende klimster Niamh Fisher-Black vertrekt na 2024 bij SD worx, naar de grote concurrent Lidl-Trek. Het betekent dat de ploeg voor de klassementen nu op Kopecky zal moeten leunen en het is maar de vraag of de allroundster haar focus juist hier vol naar zal willen verleggen.
Lees verder onder de foto
Comebacks Van der Breggen en Ferrand-Prévot uitstekend nieuws voor intense klassementsstrijd
Of spreken we dan te snel? Anna van der Breggen keert namelijk terug in 2025! De Nederlandse alleskunner stopte na 2021 om, nog volop in de hoogtijdagen van haar loopbaan, achter het stuur van de ploegleiderswagen te kruipen. Ze miste de sport echter en voelde nog van waarde te kunnen zijn. Of was zij, met kromme tenen, zich misschien wel bewust van het gat dat Vollering achter zou laten? Wie het weet, mag het zeggen. Als Van der Breggen het niveau van weleer opnieuw kan aantikken, kan zij het vertrek van haar maatje wellicht verbloemen. Of dat op 35-jarige leeftijd nog zal lukken, is echter maar zeer de vraag.
Van der Breggen is niet de enige klassementsdame die haar terugkeer maakt op de weg. Pauline Ferrand-Prévot, de Franse publiekslievelinge, doet hetzelfde en heeft een niet mis te verstane ambitie. Ze wil de Tour de France winnen. Een boude uitspraak, en voor haar geldt hetzelfde als voor Van der Breggen. Het moet eerst maar lukken, dat niveau van weleer weer aantikken. Maar het vooruitzicht is mooi. De eenzijdigheid was de laatste jaren, onder het regime van met name Van Vleuten en Vollering, vaak niet uit de grote rondes weg te slaan. De breder wordende top bij de ronderensters zal het verloop van etappekoersen een stuk interessanter gaan maken.
Lees verder onder de foto
Veelzeggende successen: zij toonden aan dat de top bij de vrouwen structureel breder wordt
En die rondes werden al interessanter. Mede doordat Lidl-Trek een uitstekend 2024 kende, in vergelijking met het jaar ervoor. Elisa Longo Borghini greep de zege in de Giro d'Italia, vlak voor Kopecky. Ook klopte zij Vollering op waarde in de Brabantse Pijl. De zege in de Ronde van Vlaanderen was al helemaal indrukwekkend. Een mooi ploegenspel met Shirin van Anrooij zette SD Worx volledig buitenspel. Enkel Katarzyna Niewiadoma kon nog mee. De Duits-Amerikaanse ploeg behaalde een revanche om u tegen te zeggen dit jaar. Met de komst van Fisher-Black, maar ook Riejanne Markus, Emma Norsgaard en Anna Henderson hoopt de ploeg structureel aan de top te blijven, met een brede selectie om op te kunnen vertrouwen. Daar staat wel de nog altijd onzekere toekomst van Longo Borghini tegenover.
Niet alleen in de rondes en de klassiekers wordt de strijd spannender. Ook in de sprints zien we minder dominantie dan voorheen en wordt de top breder. Charlotte Kool was de koningin in de Tour afgelopen augustus. Haar groei gedurende het jaar betekent dat Lorena Wiebes niet meer als enige topfavoriete aan de grootste sprintkoersen verschijnt. Moet gezegd dat laatstgenoemde in 2024 ook de overwinningen weer aaneenreeg. De nederlagen in de Tour zullen bij Wiebes voor de getergde houding op het EK hebben gezorgd, waar ze de titel wel pakte.
Lees verder onder de foto
De grootste verrassing kregen we in de Tour de France te zien. Het moet gezegd dat Niewiadoma de gele trui wat gelukkig in de schoot geworpen kreeg. De manier waarop ze deze op verbeten wijze binnensleepte op Alpe d'Huez, was indrukwekkend. Het zal voor veel zelfvertrouwen hebben gezorgd bij de Poolse, die zelden een grote zege boekte en dus nog altijd verbetert. Zij zal voor komend seizoen haar ticket in de top van de klassementen willen behouden. Niewiadoma is het toonbeeld dat er vanuit de brede subtop grote uitschieters zullen blijven komen.
Het WK zal op het lastige terrein in Zürich het laatste echt grote koersdecor van 2024 worden bij de dames. Een laatste mogelijkheid om een uitroepteken achter een turbulent jaar te zetten. Daarna gaat de bladzijde om naar 2025. Dat wordt hoe dan ook een jaar van veel onzekerheden, nieuwigheden, met dames die zullen hopen op bevestiging, of juist een verlenging van het succes van dit jaar. De top is breder dan ooit en de kwaliteiten zijn verdeeld over meer teams dan ooit. Al die onzekerheden zullen ervoor zorgen dat het vrouwenwielrennen in 2025 weer grote stappen zal maken en aantrekkelijker wordt voor de neutrale volger.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties