Pogacar had meer spelletjes moeten spelen met Van der Poel, stelt Zonneveld: 'Dit was een wanhoopspoging' Wielrennen
Wielrennen

Pogacar had meer spelletjes moeten spelen met Van der Poel, stelt Zonneveld: 'Dit was een wanhoopspoging'

Pogacar had meer spelletjes moeten spelen met Van der Poel, stelt Zonneveld: 'Dit was een wanhoopspoging'

De aanval van Tadej Pogacar op de Cipressa was een primeur te noemen: het is zelden voorgekomen dat de topfavoriet daar al zijn duivels ontbond. Met brute kracht probeerde hij het verschil te maken, maar de wereldkampioen slaagde er niet in. Het wordt tijd voor een grondige analyse bij UAE Team Emirates - XRG, maar Thijs Zonneveld was hen al voor in zijn podcast In het Wiel.

Van tevoren zat UAE Team Emirates al in een lastig parket. In Milaan-Sanremo zijn er maar heel weinig momenten waar het verschil gemaakt kan worden. 'Ik snap dat ze moeten kiezen. Ze moeten of op de Cipressa aanvallen, of op de Poggio. Meer plekken zijn er niet', ziet Zonneveld ook. Uiteindelijk werd het een demarrage op de Cipressa, de langste en op papier lastigste klim van de dag. 'De logica erachter snap ik wel: hoe langer de klim duurt, hoe meer het naar hem toe gaat vallen.'

Van der Poel kon echter volgen op de voorlaatste helling. De Sportief Directeur van BEAT Cycling denkt dat de Nederlander momenteel niet te kloppen is als de klimmetjes kort zijn: rijdt men in 2 minuten, 4 minuten of 8 minuten naar boven, dan zal hij er, zeker gezien de lage stijgingspercentages, er gewoon bij zitten. 'Maar als de klim 20 minuten duurt, is Pogacar beter. Dus ergens kruist die lijn, en is er een punt waar Pogacar beter is.'

Lees verder onder de video!

'Zoals het nu ging op de Cipressa, moet Pogacar te vroeg'

Naast de lengte zijn de heuvels in La Primavera gewoon niet steil genoeg. 'Ze reden 37,6 gemiddeld over de Cipressa. Dan is het voordeel van in het wiel zitten gewoon echt heel groot. Dan moet Pogacar echt wel aanmerkelijk veel beter zijn dan Van der Poel om hem uit het wiel te rijden. Dat kan maar op één manier: dat is dat het tempo zo lang zo hard is, dat iedereen op de limiet zit. En dán moet Pogacar nog een keer gaan. Zoals het nu ging op de Cipressa, moet Pogacar te vroeg.'

Dat is voor UAE Team Emirates een leermomentje, stelt de 44-jarige ex-renner. Op de helft van de Cipressa stond hun kopman er alleen voor. 'Wat ze zouden willen, in een ideaal scenario, is dat Del Toro daarna nog een hele goede beurt doet, en dat Pogacar, in plaats van na vijf minuten, na zeven minuten gaat. Dan zit hij dichter bij het moment dat hij Van der Poel eraf kan rijden.'

Lees verder onder de foto!

tadej pogacar filippo ganna

'Een tactische stap vooruit van UAE, die ik niet achter ze had gezocht'

De kracht van Van der Poel op de Poggio de voorgaande jaren was dusdanig beangstigend, dat ze bij het kamp van Pogacar een nieuw scenario moesten bedenken. Want Van der Poel kloppen over vijfeneenhalve minuut, dat is onmogelijk. 'Dat gaat hem gewoon niet lukken. Dus dit is ook wel ergens een wanhoopspoging. Een prachtige wanhoopspoging, omdat ze vorig jaar hebben gezien dat het alleen op de Poggio niet lukt. Ik vind het wel een tactische stap vooruit van UAE, die ik niet achter ze had gezocht.'

De slimheid van de Emiratenploeg was dus een pluspunt volgens Zonneveld, maar Pogacar zelf liet daar wel wat liggen. Hij vertrouwde vooral op zijn brute kracht, en liet daardoor tactisch wat te wensen over. 'Dat was ook eigenlijk niet heel slim van Pogacar. Hij had beter de anderen het gevoel kunnen geven dat hij zelf ook een beetje kapot zat. Maar dit soort dingen hoeft hij natuurlijk nooit te doen in finales. Dus hij ging gewoon alleen maar blijven aanvallen, blijven aanvallen, blijven aanvallen.'

Lees verder onder de foto!

mathieu van der poel

Druistigheid Pogacar kost hem veel

Op de Cipressa kon Pogacar het verschil niet maken, en dus ging hij, samen met Van der Poel en Filippo Ganna, door naar de Poggio. 'En dan is het eerste wat hij doet, op het moment dat hij een meter ziet, meteen weer aanvallen. Wat ook heerlijk is, en puur fysiek te begrijpen is. Want hij wil er gewoon zo'n lang mogelijke inspanning van maken. Alleen is dat eerste deel niet super geschikt voor aanvallen, omdat er twee, drie hard terugdraaiende bochten inzitten.'

De brute kracht was niet genoeg, en de geslepenheid van Van der Poel was Pogi uiteindelijk te veel. 'Daar zie je toch wel een verschil tussen die twee: dat Van der Poel gewend is om andere finale te rijden. Pogacar rijdt zijn finales in zware wedstrijden waar hij bijna altijd de sterkste is, waarbij hij de anderen uit het wiel kan blazen. Hij is niet gewend om van jongs af aan koersjes, op hoog en laag niveau, te winnen op andere manieren. Van der Poel doet dat al zijn hele leven, en die is hier zó verschrikkelijk goed in.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws