Wat een apotheose! Primoz Roglic slaat dubbelslag in ware thriller en klopt Geraint Thomas in strijd om roze trui Wielrennen
Wielrennen

Wat een apotheose! Primoz Roglic slaat dubbelslag in ware thriller en klopt Geraint Thomas in strijd om roze trui

Wat een apotheose! Primoz Roglic slaat dubbelslag in ware thriller en klopt Geraint Thomas in strijd om roze trui

Primoz Roglic heeft de allesbeslissende klimtijdrit in de Giro d'Italia op zijn naam geschreven. De kopman van Jumbo-Visma sloeg bovendien een heuse dubbelslag, daar hij ook - zelfs met materiaalpech - de eindzege op zijn naam heeft geschreven. Geraint Thomas verloor bergop veel tijd en moest zowel in de daguitslag als het algemeen klassement genoegen nemen met een tweede plaats.

Over de loodzware slotweek werd de voorbije dagen al enorm veel geschreven en gezegd. Vooral de 18 kilometer lange tijdrit kon rekenen op een goed gevulde bak met aandacht. Op de voorlaatste Giro-dag stond het peloton in de vorm van de Monte Lussari immers een loeizwaar onding te wachten. Na de start in Tarvisio, een stadje in het noordoosten van Italië in de autonome regio Friuli-Venezia Giuli, volgden tien vlakke kilometers. Daarna was het klimmen geblazen: de Monte Lussari wordt door menig wielerrecreant of -prof gevreesd. En dat is niet zo gek, getuige de stijgingspercentages van de klim die alom als 'monster' wordt gedefinieerd. De weg loopt zeven kilometer lang aan gemiddeld 12 procent omhoog, waarbij de eerste vijf kilometer zelfs aan gemiddeld vijftien procent stijgt.

Knechten en sprinters doen het rustig aan, Rex laat 'Saganesque wheelies' zien

De weg naar boven was bovendien bijzonder smal, wat erin resulteerde dat de organisatie een aantal speciale maatregelen c.q. regels in werking had gesteld. Zo konden de volgauto's niet mee naar boven en waren de renners in het geval van materiaalpech aangewezen op motards van de organisatie. Omdat er te weinig motoren beschikbaar waren, werd er ook in drie verschillende blokken gestart. Dit gaf de dienstdoende motormannen de tijd en ruimte om weer naar beneden te trekken en de volgende lading met starters naar boven te begeleiden. Tevens had de organisatie besloten dat een fietswissel verplicht was. Ten slotte moesten de renners die geen plaatsnamen in de zogeheten hot seat - dat was dus het overgrote merendeel van de coureurs - middels een skiliftje weer terug naar beneden.

Zoals gebruikelijk bij een tijdrit werd er gestart op basis van de rangschikking van het algemeen klassement, waarbij uiteraard de rode lantaarn - in dit geval Team Corratec-sprinter Nicolas Dalla Valle - als eerste van het podium mocht rollen. In het eerste starterblok bevonden zich logischerwijs de dienstdoende knechten en sprinters, die opvallend genoeg bijna allemaal rustig naar boven reden en probeerden het publiek te entertainen, temeer omdat de tijdslimiet voorafgaand aan de individuele race tegen de klok (lees: kruistocht) versoepeld was. Onder anderen Mark Cavendish, Jonathan Milan en Laurenz Rex lieten op eender welke wijze zien dat zij aan de toegestroomde fans, die 22 euro per persoon hadden betaald om op de Lussari naar hun sporthelden te kijken, hadden gedacht. Zo stelde Rex zijn wheeliekunsten meermaals tentoon.

Verslag loopt verder onder tweet.

Riccitello baart opzien met scherpe eindtijd, UAE-boys Vine en McNulty verslaan hem als eersten

In het tweede blok met starters bevonden zich met name de rittenkapers en meesterknechten van dienst. In het begin van de etappe was het met name Filippo Fiorelli (Bardiani) die lange tijd de hot seat mocht 'warmhouden', waarna hij werd afgelost door Thibault Guernalec (Arkéa Samsic). Guernalec werd alweer vlug overrompeld door zijn landgenoot en rasaanvaller Thomas Champion (Cofidis), die op zijn beurt weer overvleugeld werd door een bijzonder scherpe eindtijd van de Amerikaan Matthew Riccitello (Israel-Premier Tech). De 21-jarige klimmer was met zijn tijd van 44.19 maar liefst twee minuten sneller dan de Fransman.

Het begon stilaan door te dringen dat Riccitello een dusdanig goede tijd had neergezet, dat ook menig klassementsrenner die niet specifiek uitblonk in het tijdrijden hier moeite mee ging hebben. Het waren pas UAE Team Emirates-mannen Jay Vine en Brandon McNulty, die allebei véél later van start gingen dan Riccitello, die de poulain van Sylvan Adams passeerden. Vine kon niet lang genieten van zijn plaats in de hot seat (46.16), want McNulty verpulverde zijn tijd ruimschoots (45.30). Toen vervolgens de klok van vijf uur langzaam maar zeker dichterbij kwam, kon menig wielervolger- en liefhebber zich opmaken voor de strijd der titanen, ofwel de strijd tussen Roglic en Thomas.

Verslag gaat verder onder tweet.

Roglic is goed onderweg, Thomas wisselt zowel van fiets als helm

Roglic begon om 17.11 uur onder luid applaus van een flinke schare Sloveense fans aan zijn chrono. Tarvisio en de Monte Lussari liggen immers vlakbij de grens met Slovenië, wat de Jumbo-Visma-kopman sowieso een flinke boost zal hebben gegeven. Drie minuten later begon roze trui Thomas aan zijn race tegen de klok, die hem - mits hij de missie met succes zou volbrengen - de oudste Giro-winnaar ooit zou kunnen maken. Niet lang nadat beide tenoren, die elkaar vooraf nog een sportieve box gaven, waren gestart had Jumbo-Visma-meesterknecht Sepp Kuss de snelste eindtijd neergezet (45.28) en McNulty verdreven uit de hot seat.

Roglic was in ieder geval goed van start gegaan, daar hij bij meetpunt één de snelste tussentijd noteerde (hij was vier seconden sneller dan Almeida). Thomas baarde op een bepaalde manier opzien bij de fietswissel, die ogenschijnlijk rustig verliep. De Welshman wisselde bovendien ook nog eens van helm, terwijl Roglic zijn fietswissel er op het eerste gezicht megasnel uitzag. 'G' was echter dermate snel onderweg, dat hij bij het eerste meetpunt maar twee seconden moest toegeven op zijn Sloveense opponent.

Roglic krijgt te kampen met materiaalpech, maar schrijft na waar spektakelstuk tóch eindzege in Giro d'Italia op zijn naam

Een spannende strijd was hetgeen zich ontvouwde, vooral omdat Thomas - de betrouwbaarheid van Italiaanse tijdsmetingen in het achterhoofd houdend - bergop wat secondes aan het verliezen zou zijn. Thibaut Pinot had inmiddels Kuss afgelost in de hot seat, maar eigenlijk waren alle ogen gericht op Roglic en Thomas. Bij het tweede tussenpunt verpulverde Roglic de beste tijd van Kuss met een halve minuut, waarna de spanning omtrent het wachten op de doorkomst van Thomas ongekende hoogten aannam. De INEOS-routinier moest bij het punt zestien seconden prijsgeven. Precies op dat moment lieten de televisiebeelden zien dat Roglic te kampen kreeg met een schakelprobleem, waarbij hij zijn ketting eraf trapte. De mechanische hulp was daarbij niet van dien aard dat de ex-schansspringer weer snel op zijn fiets zat, waarmee zich een onwaarschijnlijk scenario voordeed.

Verslag loopt verder onder tweet.

Aan de finish bleek dat de materiaalpech Roglic niet de kop had gekost in de strijd om de eindzege. Het Jumbo-Visma-speerpunt was aan de meet veertig sneller dan Thomas, die op de beklimming volledig was ingestort. Roglic wint daarmee de Ronde van Italië, met veertien seconden voorsprong op Thomas.

Uitslag etappe 20 Giro d'Italia 2023

Results powered by FirstCycling.com

Lees hier het liveblog terug van etappe 20 Giro d'Italia 2023

Laadt de liveblog niet? Druk dan even op F5 of refresh je mobiele pagina of de app. Krijg je een foutmelding op de website? Leeg dan even je cookies en/of cache voor de beste ervaring!

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws