Tadej Pogacar waagt in 2024 een sprong in het duister. De 25-jarige Sloveen rijdt volgend seizoen voor de eerste keer de Giro en koppelt daar ook de Ronde van Frankrijk aan vast. 'De dubbel' is volgens gerenommeerd wieleranalist Michel Wuyts een zeer doordachte keuze.
'Dat hij naar de Giro trekt uit liefde voor het land, het Italiaanse journaille smolt ter plekke', begint de Belg bij HLN.be zijn relaas. 'Dat de nabijheid van Slovenië een toffe prikkel is, charmant dat promozinnetje. Dat hij van Giro-baas Vegni een toemaatje met zes nullen krijgt, geen woord daarover. Pogacar wil immers een gooi doen naar de dubbel. Spreekt voor zich dat een project Giro-Tour bewondering wekt. Alleen doenbaar voor ’s werelds nummer één. Is dit moed of eerder overmoed? Of heeft Pogacar oordeelkundig nagedacht? Doe maar dat laatste.'
De laatste twee jaar werd de Sloveen van UAE Team Emirates in de Tour twee maal geklopt door Jumbo-Visma. Eerst gaven Primoz Roglic en Jonas Vingegaard hem in 2022 rake klappen in de rit naar de Granon, vorig jaar volgde een inzinking op de Col de la Loze. 'Zijn weerbaarheid was ophitsend, maar in kritieke ritten ging hij kansloos ten onder. Uit het wiel op de Granon en Hautacam, murw op de Col de la Loze. Aandoenlijk. En dan was er die onthutsende nederlaag in de tijdrit in Combloux. In slechts 22 kilometer 1:38 prijsgeven op je enige concurrent, je zou van minder duizelen. Nu mag die hyperprestatie van Vingegaard met de grenzen van het aanvaardbare geflirt hebben, je trekt daar als concurrent wel conclusies uit. Als tijdrijder is Pogacar bij Vingegaard mijlenver achtergebleven. Dat zet je in windtunnels niet recht. En laat nu de Tour van 2024 twee pittige tijdritten bevatten.'
Wuyts schat winstkansen Pogacar in de Giro in op 85 procent
Tijdens de zevende rit is er een golvende tijdrit van 25 kilometer tussen Nuits-Saint-Georges en Gevrey-Chambertin, de slottijdrit van Monaco naar Nice van 35 kilometer is nog langer en lastiger. Wuyts schat het vermoedelijke tijdverlies van Pogacar in op anderhalve minuut. 'Waar vult Pogacar dat verschil tegen de gelijkwaardige klimmer Vingegaard op? Ja, Pogacar is avontuurlijk, maar ook pienter genoeg om voor een alternatief te kiezen. Noem het de vlucht vooruit.' Die 'vlucht vooruit' is dus de Giro geworden, waarin de concurrenten Geraint Thomas, Nairo Quintana, Simon Yates en Cian Uijtdebroeks zijn. De meeste namen zijn al op hun retour, de jonge Belg heeft er net een woelige transfer naar Visma | Lease a Bike op zitten.
Wuyts acht de kans dus groot dat Pogacar de Italiaanse wielerronde met overmacht naar zijn hand zet. 'De Sloveen trekt naar de Giro om daar met een zekerheid van quasi 85 percent de eindwinst mee te pikken. Met de Giro op zak wordt het bloeden in de Tour minder pijnlijk. In de Laars heten de concurrenten Thomas, Quintana, Simon Yates en – ik tast al diep – Ciccone. Er rest deze mindere rakkers alleen de hoop op wat Sloveens erbarmen. in de Giro kan Pogacar bergop economisch voorsprong uitbouwen, maar als Vingegaard en zijn Yellow Bees niets overkomt, zijn de dromen hoe dan ook bedrog.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties