De organisatie van de AlUla Tour dacht met het aanleggen van een doorgaande weg op Mountain Wirkah een nieuwe parel gevonden te hebben, maar zag de eerste aankomst op woensdag deels eindigen in een sof. Door de aanwezigheid van het nodige gravel in de afdaling voorafgaand aan de slotklim werd de koers geneutraliseerd en de laatste ronde geschrapt. En dat zorgde voor onduidelijkheid in het peloton, zo vertelden de betrokkenen na afloop aan In de Leiderstrui.
Toegegeven: de relatief steile afdaling het rondje dat drie keer verreden moest worden lag er inderdaad niet goed bij. Toch is het opvallend te noemen dat de uiteindelijke beslissing om dan maar een ronde te schrappen en een deel geneutraliseerd af te werken zo laat genomen werd, daar er op dat moment al talloze wagens van de organisatie gepasseerd waren op weg naar de slotklim. Om de veiligheid van de coureurs zo vroeg in het seizoen te waarborgen, werd er uiteindelijk toch gekozen voor plan B.
Frank van den Broek (Picnic PostNL) droeg de witte trui na het veroveren van een bonificatieseconde op maandag en was ook de voornaamste Nederlandse kanshebber op ritwinst, al moest hij uiteindelijk genoegen nemen met een dertiende plek. 'Wat er gebeurde? Wij hoorden dat ze die afdaling gingen neutraliseerden, maar op dat moment dachten we nog altijd dat we nog twee rondes moesten. Daarna kregen we plots te horen dat we nog maar één ronde deden.'
'Het was de juiste beslissing', klonk het bij het Q36.5 van winnaar Tom Pidcock in koor middels de Brit zelf, diens ploegmaat Frederik Frison en ploegleider Kurt Bogaerts. 'In de afdaling lag gravel en op dat moment zag ik Tim Merlier en Bert Van Lerberghe tussen de auto's rijden. Zelfs die hadden het moeilijk om de fiets onder controle te houden, dus dan weet je dat het een ravage kan worden in het peloton.'
Enter Pidcock. 'Er gebeurt van alles in deze koers, dus ik voel wel een beetje met de A.S.O. mee. Ze proberen het goed te organiseren, maar ik voel de frustratie', aldus de Brit, die net als de rest van de karavaan al meerdere uren vertraging opliep met het vliegtuig op de vlucht vanuit Parijs naar AlUla. 'De weg zou hier schoongemaakt worden, maar dat bleek dan niet gebeurd te zijn. En afdalen aan 70 km/u met wind schuin in de rug op gravel, is niet echt veilig', schetste hij de situatie.
Lees verder onder de tweet!
Q36.5 moest volle bak rijden om überhaupt voor dagzege te kunnen gaan
Op dat moment dat het nieuws van de nieuwe situatie rondging, reden twee koplopers nog altijd 2.30 minuut vooruit. En zo werd het plots penibel. 'De achtervolging werd ingezet en er was best wel sprake van stress in het peloton. We kregen eerst te horen dat we zouden worden stilgezet, maar dat was uiteindelijk niet zo', aldus Van den Broek. Bogaerts sprak dezelfde woorden. 'We hebben direct initiatief genomen toen we hoorden wat het plan van de organisatie was. Voor onze jongens was het: geef alles wat je hebt, maar dat gat moet zo klein mogelijk. We reden het daar naar dertig seconden, waardoor we het in eigen handen hadden.'
Frison beaamt dat. 'We kregen ineens te horen dat de plannen helemaal gewijzigd waren en dat we al in de laatste ronde zaten. Dat was wel een beetje paniek, maar we zijn op dat moment met zijn allen gaan rijden om het gat zo klein mogelijk te maken. Dat lukte dan relatief snel, waarna het op de klim uiteindelijk aan Pidcock was.' 'Het was een beetje Mickey Mouse: eerst vol gas op kop rijden, dan rustig afdalen en uiteindelijk vijf kilometer volle bak koersen.'
Van den Broek zat op dat moment achter de auto's, door pech in de gevreesde afdaling. 'Ik reed nog lek op die gravelstrook, dus dat was wel even balen. Ik moest snel van wiel wisselen en mezelf naar voren wringen. Daardoor was het eigenlijk, ook geneutraliseerd, niet veilig in die afdaling. Iedereen wil daar toch van voren komen, wetende dat het daarna nog vijf kilometer koers is. John Degenkolb hielp mij nog goed en vanaf dat moment was het all out tot de finish', vertelt de Nederlander, die wellicht meer baat had gehad bij een tactische koers over het circuit. 'Ik heb niet zo'n extreme W/kg voor vijf minuten, maar ik heb alles uit de tank gehaald. Vrijdag is er nog een leuke rit voor mij', is de Nederlander nog altijd gemotiveerd.
Lees verder onder de video!
Bahrain Victorious en Jayco AlUla over gekke situatie in Saoedi-Arabië
Ook bij Bahrain Victorious (nummer twee Rainer Kepplinger) en Jayco AlUla (derde en vierde met Alan Hatherly en Eddie Dunbar) spraken ze over de gekke situatie in AlUla. 'Ik was wel wat verrast toen we hoorden dat het laatste rondje van 27 kilometer geschrapt zou worden, maar veiligheid staat natuurlijk voorop. Ik denk dat de organisatie, gezien de omstandigheden van dat gedeelte van het parcours, de goede keuze heeft gemaakt. Wij moesten ons aanpassen, wat we dan goed gedaan hebben met Rainer', aldus Aart Vierhouten, ploegleider bij Bahrain.
Hatherly, net als Pidcock ook actief op de mountainbike, sprak van een 'gekke situatie' in Saoedi-Arabië. 'Vanwege veiligheid moesten ze het parcours wat aanpassen, maar daardoor kregen we wel een ontzettend vreemde finish met een neutralisatie tot vijf kilometer van het einde en dan een all out-inspanning tot de finish. Ik zat niet goed gepositioneerd en moest veel krachten gebruiken om terug naar voren te rijden, waardoor ik te kapot was om Tom te volgen. Al ben ik nog altijd blij, want we staan nog kort bij elkaar', aldus de Zuid-Afrikaan.
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties