Israel Cycling Academy maakte via een persbericht een opvallende statistiek bekend. Tijdens de Giro d'Italia had de ploeg geen enkele keer met een lekke band te kampen, Een jaloersmakend gegeven voor andere ploegen. De ploeg rijdt sinds 2019 op banden van het merk Maxxis Tires en de samenwerking is zo goed bevallen dat deze in 2020 zal worden voortgezet.
Zoals we weten kan een lekke band een aanzienlijke invloed hebben in wedstrijden. Zo weet ook Tom Dumoulin ook maar al te goed. Hij verloor in de Tour de France van 2018, in aanloop naar Mur de Bretagne, vijftig seconden op latere winnaar Geraint Thomas. Een ander voorbeeld is Alejandro Valverde, die in de Tour van 2013 een lekke band kreeg toen het peloton in waaiers uiteenspatte en tien minuten verloor.
Hoewel Israel Cycling Academy in de Giro d'Italia in de lekke banden wist te ontwijken, gelde dit uiteraard niet voor het gehele seizoen, maar ze hielden de schade erg beperkt. 'in meer dan 300 wedstrijddagen, met ongeveer zeven renners per dag, hadden we maar veertig lekke banden, aldus Jost Zevnik, operationeel manager van de ploeg. Een knappe statistiek voor een ProContinentale ploeg, één waar de meeste WorldTour-ploegen alleen van kunnen dromen. (Foto: Sirotti)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties