Mathieu van der Poel verschijnt zondag met een speciale versie van zijn Canyon aan de start van Parijs-Roubaix. De tweevoudig winnaar van de Hel van het Noorden doet dit op een uitvoering van de Canyon Aeroad CFR Tensor, waarop middels artwork wordt getoond waar de impact van de kasseien van Parijs-Roubaix op het frame terechtkomt.
Canyon ziet de Aeroad CFR als haar vlaggenschip van de aerodynamische fietsen, zo communiceert het. 'De al vijftien jaar durende ontwikkeling ervan is onlosmakelijk verbonden met Parijs-Roubaix. De fiets is voorzien van functies die Van der Poel rechtstreeks heeft aangevraagd met de race in zijn gedachten: meer vrijheid voor de banden met het oog op het comfort op de kasseien, een verstevigde voorvork en een hermetisch afgesloten balhoofd om de fiets zo proper mogelijk te houden.'
Engineers van Canyon gebruiken Parijs-Roubaix als het ultieme referentiepunt voor de fiets en bezoeken de wedstrijd ieder jaar om de frames van tevoren en na afloop te testen. 'Roubaix is dé testomgeving voor een fiets', duidt engineer Lukas Birr. 'Glad asfalt zorgt niet voor veel druk op de fiets, maar de kasseien zorgen voor de nodige spanning. Deze schokken gaan één voor één door het frame, waardoor er gedurende een koers ook dingen los kunnen raken.'
Lees verder onder de foto!

Canyon wil fiets voor Parijs-Roubaix aerodynamisch, licht én sterk maken
De natte najaarseditie van Parijs-Roubaix in 2021 - waarin Van der Poel na Sonny Colbrelli en Florian Vermeersch als derde eindigde - zorgde voor een nieuwe voorvork voor het Aeroad CFR-model. In die uitvoering van het Noord-Franse Monument werd het maximale geëist van al het materiaal, waarna bij Canyon besloten werd om een nieuwe voorvork te ontwerpen met hermetisch afgesloten balhoofd en een zadel met titaniumlagers.
Anno 2025 zal Van der Poel - die ook zijn vorige koersen al reed op dit model - aan de start verschijnen met de Aeroad CFR Tensor. De naam 'Tensor' is afkomstig van een simulatietest die Canyon gebruikte om de druk van de kasseien op het frame te meten. Met donkere kleuren op het frame worden die grotedruksgebieden getoond, terwijl tegelijkertijd ook het aerodynamische karakter van de fiets wordt behouden. 'We willen hem aerodynamisch, maar toch ook zo licht mogelijk houden. Op die manier is hij toch sterk en robuust om het koersen over de kasseien van Roubaix aan te kunnen.'
Lees verder onder de foto!

Aeroad CFR moet vlaggenschip voor Canyon, Alpecin-Deceuninck en Van der Poel blijven
Engineer Birr hoopt dat Alpecin-Deceuninck zondag wederom kan scoren met het model, nadat het de afgelopen twee jaar twee keer eerste én tweede werd met Van der Poel en Philipsen. 'CFR staat voor mij voor de mentaliteit om het best mogelijke product te ontwikkelen, waarmee de profs races kunnen winnen. Om dat te bereiken, moeten we nooit tevreden zijn en altijd ruimte voor verbetering zien. Het gaat erom extra testbanken te ontwikkelen, zelf de kasseien op te gaan en de fiets zelf te berijden, en ondertussen onze handen vuil te maken.'
De verkoopprijs van de fiets waar Van der Poel Parijs-Roubaix op gaat rijden wordt door Canyon zelf op €10.499,- geschat.
Plaats reactie
0 reacties
Laad meer reactiesJe bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties