In het wielrennen worden heel wat duels uitgevochten, zonder dat we ons daar altijd van bewust zijn. In de Leiderstrui legt wekelijks de meest boeiende strijd onder de loep. Ditmaal richten wij onze blik op de Tirreno-Adriatico, waar Primoz Roglic en Tom Dumoulin wederom tegenover elkaar staan.
Ze stonden al tegenover elkaar in de UAE Tour, zijn elkaars rivalen in de Giro d’Italia, gaan vervolgens beiden naar de Tour de France en zullen mogelijk ook elkaar uitdagen tijdens het WK tijdrijden. Ja, als we van twee klassementsmannen al weten dat ze dit jaar veel robbertjes met elkaar zullen uitvechten, dan zijn het Dumoulin en Roglic wel. De twee staan ook in Tirreno tegenover elkaar.
Het opwarmertje na de winter was een duidelijke prooi voor de Sloveen. De renner van Jumbo-Visma had duidelijk minder moeite om direct op topniveau te zijn dan Dumoulin. De Nederlandse topper kon zich alleen op de slotdag van zijn allerbeste kant laten zien. Hij leek zelfs even op weg naar de eerste Sunweb-zege van het seizoen, maar Roglic bleek nog net wat scherper. Toch toonde dat al aan wat voor mooie duels we met name aanstaande mei kunnen verwachten.
NB. Bij Beiden Top10 wordt er gekeken naar wie er beter eindigde in koersen dat beide renners in de Top10 finishten.
Dumoulin vs Roglic: Nieuwe ploeg, goede tijdrit
De twee ploegen hebben zich ook duidelijk versterkt met het oog op het grote rondewerk. Zo hebben beide kopmannen in Tirreno twee nieuwe ploeggenoten aan hun zijde. Roglic kan rekenen op tijdritbeul Tony Martin en de nu al niet meer weg te denken Laurens De Plus, terwijl Dumoulin de ervaren Nicholas Roche en de sterk ogende Robert Power aan zijn zijde heeft.
Toch deelde Jumbo met Roglic na de winst in de UAE Tour ook woensdag weer een tik uit. In de ploegentijdrit lijkt de Nederlandse formatie op dit moment sterker dan de Duitse, toch de wereldkampioen op dat onderdeel in 2017. Daarbij mag wel aangetekend worden dat krachtpatser Søren Kragh Andersen een week lang ziek was geweest in aanloop naar de Italiaanse rittenkoers.
Dumoulin explosiever dan Roglic?
Maar goed, de ploegen mogen even naar de achtergrond. Want tijdens de Tirreno zal het verder grotendeels aankomen op de individuele klasse van Dumoulin en Roglic. Te beginnen met de loodzware zaterdag-rit van 221 kilometer. De korte explosieve klimmetjes zouden doorgaans iets meer in het voordeel van Dumoulin moeten zijn, al won Roglic vorig jaar natuurlijk wel gewoon in Trevi. Wel kreeg hij daar waarschijnlijk iets meer ruimte dan normaal omdat zijn klassement op dat moment al naar de vaantjes was.
Toch denken we bij korte steile pukkeltjes iets meer aan Dumoulin en bijvoorbeeld zijn zege in de Vuelta op Alto de Puig Llorenca. Op zo’n imposante wijze heeft Roglic zich nog niet echt bewezen op het allerhoogste niveau. Zondag is overigens andermaal een dag voor de punchers – dit keer met aankomst heuvelop – Recanati. De etappe is dan weliswaar 40 kilometer korter, maar wel een voor de mannen met uithoudingsvermogen. In de laatste 76 kilometer zitten maar liefst acht grillige klimmetjes van een paar kilometer lang. Het leent zich dus voor een loodzware koers, waarna alleen de besten overblijven.
Toch is de kans groot dat er pas echt een beslissing valt in de afsluitende tijdrit (dinsdag). Een onderdeel waarop ze ook in de Giro veelvuldig met elkaar de strijd zullen gaan. Hoewel ze beiden wereldtop zijn, is Dumoulin toch vrijwel altijd de betere in races tegen de klok. De enige tijdrit dit Roglic ooit heeft gewonnen, terwijl Dumoulin aan het vertrek stond was die van de Giro van 2016. Een verregende, heuvelrijke tijdrit van ruim veertig kilometer, waarin Dumoulin matige prestatie leverde. Hij werd vijftiende op bijna twee minuten. Achter bijvoorbeeld Maarten Tjallingii en Peter Serry. Maar tijdens de recente grote afspraken heeft Dumoulin toch altijd de overhand gehad. En deze tijdrit in de Tirreno mogen we toch wel de eerste grote afspraak van 2019 noemen. (foto: screenshot Eurosport)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties