Er is nogal wat te doen omtrent de Wereldbeker veldrijden. Nadat UCI-baas David Lappartient zich kritisch uitte over het feit dat sommige veldrijders één of meerdere manches uit het regelmatigheidsklassement overslaan - en zich daarbij specifiek richtte tot de in Dendermonde afwezige Thibau Nys - kon de Fransman (en de UCI) rekenen op talloze reacties, vooral omdat hij het over eventuele WK-uitsluiting had. Ook veldritcoryfeeën Niels Albert en Bart Wellens hebben zich nu gemengd in de discussie, evenals Sporza-man Ruben Van Gucht.
'Ik denk zelf niet dat dit het juiste moment is om het machtswoord in de discussie te gebruiken. Naar mijn mening kunnen we als renners en ploegen beter met de UCI om tafel gaan en op die manier een open discussie organiseren. Volgens mij is dat de beste aanpak in de vraag hoe we de Wereldbeker in de toekomst gaan houden. Nogmaals: om nu het machtswoord te gebruiken, is niet de beste manier', zo vertelde Lars van der Haar na afloop van de Wereldbeker Dendermonde aan In de Leiderstrui, dat ook aan Sven Nys (Nys senior) vroeg om zijn opinie in het kader van de heisa. 'Ik denk dat renners het recht moeten hebben om eigen keuzes te maken. Zeker als het over jonge renners gaat, want hier wordt bijvoorbeeld ook mijn eigen zoon genoemd. Er gaat de komende weken nog veel over gezegd en geschreven worden, maar het is niet aan mij om direct met een tegenreactie te komen', aldus de man uit Bonheiden.
'Je kan er gif op innemen dat Wout van Aert, Mathieu van der Poel en Tom Pidcock zelfs geen volledige ingekorte Wereldbekerversie gaan rijden voor een WK-ticket'
Ex-veldrijder Niels Albert, tegenwoordig analist van Het Laatste Nieuws, kan zich allesbehalve vinden in de uitspraken van Lappartient. 'Renners verbieden om het WK te rijden omdat ze Wereldbekerwedstrijden hebben overgeslagen? Ik denk dat ze eens heel goed gelachen hebben in de cross dit weekend. Dit kan hij nooit hard maken. De UCI-voorzitter wilde zich even laten gelden, maar dit was niet de manier', steekt hij kritisch van wal. 'Renners moeten altijd hun eigen keuzes kunnen maken. 'Als ze mij dit zouden lappen, had ik snel een oplossing klaar: ziektebriefjes. De ene week voor diarree, de volgende voor een lichte depressie. En wat had de UCI dan gezegd?', vraagt hij zich vervolgens hardop af. 'Lappartient en de UCI hebben zelf om de miserie gevraagd. Ze wilden een mastodont van een klassement creëren en nu zitten ze in de problemen.'
'Ze hebben een overaanbod gecreëerd. Terwijl ze dachten dat elke topper de Wereldbeker zou willen rijden, krijgen ze nu het effect dat de Wereldbeker aan waarde verliest. Van hun prestigieuze project schiet niet veel over', besluit Albert, die op bijval kan rekenen van Wellens. Bij Sporza vertelt laatstgenoemde dat hij van mening is dat het aantal crossen moet verminderen. 'Gewoon van september tot februari, opnieuw acht tot tien Wereldbekers en in elk land eentje, niet vier in België.' Dat kan collega Van Gucht op zijn beurt goed begrijpen. 'Maar waarom zou je niet mogen deelnemen aan een WK? Dat vormt een groot probleem. Je kan er gif op innemen dat Wout van Aert, Mathieu van der Poel en Tom Pidcock zelfs geen volledige ingekorte Wereldbekerversie gaan rijden voor een WK-ticket. Als je wil dat de groten wekelijks aan de start staan, moet je nadenken.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties