Van der Breggen ziet Zwift als sponsor Tour de France: 'Groot moment voor het vrouwenwielrennen' Vrouwenwielrennen
Vrouwenwielrennen

Van der Breggen ziet Zwift als sponsor Tour de France: 'Groot moment voor het vrouwenwielrennen'

Van der Breggen ziet Zwift als sponsor Tour de France: 'Groot moment voor het vrouwenwielrennen'

De Tour de France voor vrouwen (Le Tour de France Femmes avec Zwift) begint steeds meer vorm te krijgen. De achtdaagse wedstrijd die voor het eerst in 2022 wordt gehouden, krijgt met Zwift een grote sponsor die het vrouwenwielrennen vooruit wil helpen en zich voor vier jaar aan het evenement heeft verbonden. Volgens Anna van der Breggen een hele goede zaak: 'Zo'n mediaplatform zal ons helpen.'

Er zijn nog wat speculaties over hoe het parcours er precies uit gaat zien, want officieel wordt op 14 oktober pas het officiële schema bekendgemaakt, gelijktijdig met de presentatie van het parcours van de mannen. Wat al wel duidelijk is, is het feit dat het startschot voor de eerste etappe wordt gegeven op 24 juli 2022, om vervolgens acht dagen te koersen. Met het aantrekken van Zwift probeert de ASO het vrouwenwielrennen een boost te geven en daar helpt Zwift maar al te graag bij, zo geeft het op haar site aan. 'De vierjarige samenwerking zal het speerpunt zijn van onze brede strategie om het vrouwenwielrennen te laten groeien en om hiervoor een solide basis te leggen, omdat de wedstrijd het hoogtepunt van de UCI Women's World Tour-kalender moet worden.'

Het streven van Zwift en de ASO is om de Tour de France Femmes avec Zwift naar een hoger niveau te tillen, waardoor teams en renners een grotere kans krijgen om hun talent op een groter podium te laten zien. Daar sluit de algemeen directeur van de ASO (Yann le Moënner) zich bij aan. 'We zijn bijzonder verheugd om deze nieuwe wedstrijd te lanceren met een partner als Zwift, die dankzij hun verbonden platform het wielrennen over de hele wereld aanzienlijk heeft ontwikkeld. We hebben vorig jaar samen een virtuele Tour de France gemaakt, wat een enorm succes bleek te zijn.' Enric Min, medeoprichter van Zwift, kan zich goed vinden in de woorden van de ASO. 'Dit is heel belangrijk, omdat we willen blijven investeren in het vrouwenwielrennen en de sport echt willen helpen doorgroeien en ontwikkelen.'

Van der Breggen ziet Zwift als sponsor Tour de France: 'Groot moment voor het vrouwenwielrennen'

'Lange tijd een droom geweest om aan zo'n wedstrijd mee te doen'

Anna van der Breggen

Wie in 2022 niet meer in het vrouwenpeloton rondrijdt, is Anna van der Breggen. De Nederlandse van SD Worx is op dit moment nog altijd één van de beste rensters in het peloton, maar zal hooguit als ploegleidster van de partij zijn wanneer de Tour de France voor vrouwen van start gaat. Desondanks noemt ze het een heugelijk feit dat een sponsor als Zwift zich aan het evenement heeft verbonden. 'Dit is een groot moment voor het professioneel vrouwenwielrennen. De Tour de France is de bekendste wedstrijd in het wielrennen en het is lange tijd een droom van ons geweest om aan zo'n wedstrijd deel te nemen. Ik heb goede hoop dat de Tour de France Femmes avec Zwift onze sport helpt te groeien door een mediaplatform te bieden die een nieuw publiek bereikt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws