De zesde etappe van de Giro d'Italia leidt het peloton kortstondig over de Toscaanse gravelwegen, welbekend uit Strade Bianche. Meer dan zo'n elf kilometer is het niet, maar gaan de steentjes desondanks toch invloed hebben op het klassement? In de Leiderstrui verkende de laatste twee stroken die donderdag worden aangedaan en sprak met de grote ploegen over hun voorbereiding en ambities.
Check hieronder onze verkenning van de laatste twee gravelstroken in etappe 6 van de Giro!
Dat de zesde etappe van de Giro leeft in het peloton, werd al voor de race duidelijk. Bij BORA-hansgrohe verklapten ze in de persconferentie vooraf al dat ze de rit nauwkeurig hadden verkend. 'In dit soort ritten ligt het gevaar altijd op de loer, dus dan is het altijd handig om eens verkend te hebben. De finale is niet gemakkelijk en we verwachten wel wat spektakel, maar uiteindelijk hangt het er ook vanaf hoe de vlag er op dat moment in de Giro bijhangt voor iedereen', aldus ploegleider Enrico Gasparotto.
Volgens kopman Daniel Felipe MartÃnez wordt het 'nerveus'. 'De verkenning is heel belangrijk en heeft ons ook veel informatie opgeleverd. Zodoende kunnen we niet alleen de stroken zelf leren kennen, maar zeker ook de kilometers in aanloop naar de verschillende sectoren. Het wordt hoe dan ook een zware rit. Je hebt niet alleen goede benen nodig, maar zeker ook geluk. Een mechanisch defect op een slecht moment kan je zomaar ver terugwerpen in het algemeen klassement. Je kan de Giro hier niet winnen, maar zeker wel verliezen. Juist daarom ben ik blij dat we de stroken en de set-up van de fiets al hebben kunnen testen.'
Tractorsporen, grote stenen en vervelende uitloper
Wat maakt de finale dan zo zwaar? In de verkenning van deze website fietsten we vanuit Rosia naar de start van de tweede strook. Dit gravel start na een afslag naar links, nadat de biljartvlakke en vanuit Strade Bianche bekende Vidritta-strook is afgewerkt. De tweede strook (Bagnaia, waar de video start) wordt pas echt serieus en loopt vals plat omhoog vanuit de start. Dat zal voor de renners geen naam hebben, want omdat het vanuit Rosia en Vidritta veelal heuvelaf en vlak loopt, zal de snelheid enorm hoog liggen. Gelukkig zorgt een bocht naar links voor wat vermindering van tempo bij de start van Bagnaia. Positioneren, wringen en dringen... We hopen dat iedereen vervolgens overeind blijft in deze fase. Want er is op de strook geen ruimte voor vijf treintjes op een rij.
Na een rappe, rechte lijn vol kuilen en steentjes slaan we vlak na de golfbaan rechtsaf. Het uitzicht vanaf hier is fantastisch, maar de renners zullen vooral met de billen op elkaar focussen op de rappe afzink op gravel. Die ligt er niet heel lekker bij en de klim naar Grotti begint meteen na de afdaling. 2,5 kilometer aan 6,0 procent is op papier vervolgens geen heel lastige opgave, maar met stroken tot 9,0 procent wordt dat al een iets ander verhaal. Bovendien vallen ook hier de hobbelige tractorsporen en soms stevige stenen op het wegdek op.
Lucht uit de bandjes en gaan dus, met bovenop een heel klein stukje asfalt en vervolgens een vervelende uitloper, waar je met slechte benen echt kapot kan gaan. Als we Grotti binnen rijden, zit de strook erop en is het afdalen geblazen. Daarna gaat het op en af over kronkelende wegen in Toscane. No way dat het hier gaat stilvallen, ook niet als er beneden in de vallei even ademruimte is. Na wat nieuwe kuitenbijters komen we aan bij de strook richting Pievina, 2,4 kilometer lang. Deze herbergt geen grote beklimmingen, maar gaat op en af en heeft stukken waar flink wat los grind ligt. Richting het einde wordt 'ie smaller en gaat het in dalende lijn richting de asfaltweg.
Lees verder onder de video!
Pogacar rekent op Strade-ervaring, INEOS en Visma | Lease a Bike verkenden
De etappe op papier vertelt dus niet het hele verhaal. De gravelstroken zijn niet lang, maar kunnen een cruciale rol spelen in het etappeverloop. Ploegen die de moeite hebben genomen om te verkennen, zijn dan ook zwáár in het voordeel. INEOS Grenadiers trok er in maart rond de Strade Bianche op uit. 'We hebben 'm verkend met enkele renners, want het is een belangrijke etappe', aldus ploegleider Oliver Cookson. 'We zijn er klaar voor, we kennen de gravelstroken. We moeten Geraint Thomas erdoor loodsen, met renners die in geweldige vorm zijn. Of we net als afgelopen dagen dominant zullen zijn, moeten we afwachten. De Giro is nog lang, er komen nog meer etappes aan. We moeten vooral slim zijn, en misschien bel ik Tom Pidcock nog even voor advies.'
Klassementsleider Pogacar gaf geen informatie over wel of niet verkennen in de maanden voor de Giro. De Sloveen van UAE-Team Emirates rekent donderdag op zijn ervaringen uit Strade Bianche. Die wedstrijd won hij in maart nog, na een solo van tachtig kilometer. 'Het helpt dat ik sommige wegen al ken uit Strade Bianche, maar het wordt niet eenzelfde wedstrijd', zo zei hij bij de persconferentie na etappe 5. 'Het wordt een rit met valkuilen en daar moeten we als team goed op voorbereid zijn. We zijn vol gefocust.'
Bij Visma | Lease a Bike trok Cian Uijtdebroeks naar Toscane om de cruciale rit te verkennen. Alhoewel, cruciaal? Ploegleider Marc Reef nuanceert: 'Je moet uit de problemen blijven, maar ik denk niet dat het zwaar genoeg is om er verschillen te maken. Alhoewel, deze Giro hebben we al meer verrassingen gezien... Cian heeft 'm verkend en Maarten Wynants is er geweest. We kennen de stroken dus en hebben de beelden.' Dat beaamde ook Uijtdebroeks zelf: 'Ik heb Strade Bianche nooit gedaan, dus we moeten zien of ik het leuk ga vinden. We gaan ervoor!'
Bram van der Ploeg (Twitter: @BvdPloegg | e-mail: b.vanderploeg@indeleiderstrui.nl)
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties