Søren Kragh Andersen heeft de 2023-editie van Eschborn-Frankfurt op zijn naam geschreven. Na een zwaarbevochten wedstrijd met spannende finale toonde hij zich de beste van een selecte groep.
Met een zwaarder parcours hoopte koersorganisator Fabian Wegmann op een selectievere editie dan de afgelopen jaren, waarin Eschborn-Frankfurt steevast uitliep op een massasprint. Door een extra beklimming van de Feldberg, zo'n tien kilometer lang aan vijf procent, en twintig kilometer langer koers werd het alleszins iets meer een afmattingskoers.
Enkele dagen voor de start van de eerste grote ronde van het jaar, de Giro d'Italia, stonden er op Dag van de Arbeid alvast veel Duitse fans langs de kant in Duitsland. Voor de meeste oosterburen is dit een vrije dag, die ze optimaal gebruikten om in lekker weer naar de koers te gaan kijken.
Hoewel de deelnemerslijst nog steeds veel sprinters bevatte, kozen enkele jongens eieren voor hun geld. Max Walscheid (Cofidis) en Matteo Moschetti (Q36.5) werden vooraf gezien als outsiders, maar werden nu al vlot gesignaleerd in de vroege vlucht. Daar zaten ze met crosser Felipe Orts (Burgos-BH), Belgen Jens Reynders (Israel-Premier Tech), Ceriel Desal (Bingoal-WB) en Taiwanees Sergio Tu (Bahrain Victorious) aan hun zijde.
In het peloton namen twee ploegen de handschoen op. BORA-hansgrohe was als thuisfavoriet verplicht om een mannetje bij te zetten, wat het dan ook deed met Emanuel Buchmann. Ook Jason Osborne (Alpecin-Deceuninck) reed op kop, waardoor de voorsprong van de zes mannen voorin amper boven de drie minuten uitkwam. Toen het werk van Buchmann erop zat, kwam hij wel ten val. De Duitser moest daardoor opgeven, net als het Arkéa Samsic-duo Nacer Bouhanni en Alan Riou.
Op de tweede beklimming van de Feldberg ranselde Jayco AlUla het peloton uiteen in functie van Michael Matthews, die in Duitsland zijn rentree maakte richting de Giro na een val in de Ronde van Vlaanderen. Hierdoor werd de groep stevig gereduceerd, met ongeveer dertig overblijvende mannen voorin. Vanaf dat moment was het wel nog zo'n 85 kilometer koers en een pak minder hoogtemeters.
In de afzink pakte Jayco AlUla het heft in handen, waarmee ze andere sprinters als Jasper Philipsen en Arnaud De Lie op achterstand hielden. Ook Alexander Kristoff, zevenmaal podium in deze wedstrijd, en John Degenkolb waren op achtervolgen aangewezen. Op vijftig kilometer van het einde vond groep twee, met ook Bennett, de aansluiting. Martin Malcellusi (Bardiani) trachtte van een moment twijfel gebruik te maken door weg te rijden, waarmee hij één minuutje voorgift kon pakken.
Hirschi voert de forcing
Bij de laatste passage van de Mammolshain namen de compagnons van Matthews opnieuw het heft in handen, waarna Marc Hirschi de boel in brand stak met een versnelling. Hierdoor ontstond een groepje van tien punchers, met onder meer Lorenzo Rota, Patrick Konrad, Ben Hermans en Soren Kragh Andersen.
Matthews kon hier net niet mee mee, waardoor hij in een benarde positie kwam te zitten. Hoewel hij nog twee ploeggenoten had, wensten de andere mannen niet direct mee te rijden met de Aussie. Daardoor liep de kopgroep van tien, met ook nog Georg Zimmermann, Alessandro Fedeli, Stephen Williams en Georg Steinhauser (neefje van Jan Ullrich), verder uit.
In de achtergrond kwamen er vervolgens verschillende groepen bij elkaar, waardoor meerdere teams de handen ineen konden slaan. Daardoor kreeg koersdirecteur Wegmann wat hij wilde: spanning tot het bittere einde, met een voorgift van twintig seconden met nog drie kilometer voor de boeg.
Door het ontbreken van extra knechten stokte de samenwerking wat in de grote groep, waardoor de tien voorin om de zege mochten gaan strijden. Zimmermann probeerde het als eerste, maar werd gecounterd door Hirschi en Steinhauser. Vervolgens was het Rota die tractte weg te komen, maar hij werd op zijn beurt geremonteerd door Fedeli en Kragh Andersen. Uiteindelijk kwam het tot een spurt met tien, waarin Kragh Andersen vanaf de kop de beste bleek. Konrad en Hirschi mochten mee op het podium.
Uitslag Eschborn-Frankfurt 2023
Results powered by FirstCycling.com
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties