Ben Hermans ziet coureurs veranderen in 'opgejaagd wild': 'Op leven en dood naar een bocht, zotter en zotter' Wielrennen
Wielrennen

Ben Hermans ziet coureurs veranderen in 'opgejaagd wild': 'Op leven en dood naar een bocht, zotter en zotter'

Ben Hermans ziet coureurs veranderen in 'opgejaagd wild': 'Op leven en dood naar een bocht, zotter en zotter'

Na zes seizoenen in dienst van het huidige Israel-Premier Tech gereden te hebben, is Ben Hermans onlangs begonnen aan zijn eerste wedstrijden in het tricot van Cofidis. Zo finishte de 37-jarige Belg in de door Michael Matthews gewonnen Ruta de la Cerámica als zestigste. Het Nieuwsblad sprak hem over zijn vroege start van het seizoen, maar ook over de veiligheid in het peloton. Want die is volgens de man uit Diepenbeek de afgelopen jaren niet bepaald toegenomen.

2022 en 2023 waren moeilijke jaren voor Hermans, die veel last ondervond van de gevolgen van long covid. 'Koersen is nu eenmaal beter dan almaar te moeten trainen', vertelt hij aan de Belgische dagkrant wanneer hem gevraagd wordt waarom hij al zo vroeg in het seizoen begint met racen. 'Voor mij móést trouwens niets. Ik reed die Spaanse eendagswedstrijden zonder stress en puur in dienst van onze sprinter Bryan Coquard. Toegegeven: ik was aangenaam verrast door de klimcapaciteiten van onze Franse spurter. Hij raakt veel makkelijker een berg over dan ik had gedacht', klinkt het lovend over de Franse pocketsprinter.

'Koersen op intuïtie of gevoel is er niet meer bij', aldus Hermans

Hermans heeft er twee Spaanse wedstrijden op zitten, waarna nu een periode van rust volgt. Op 30 januari staat hij aan het vertrek van de AlUla Tour (voorheen Saudi Tour). 'Rust die ik goed kan gebruiken, want in het peloton gaat het er meer hectisch aan toe dan ooit', klinkt het vervolgens stellig. 'De jongere renners lijken zotter en zotter te worden. Terwijl ik even voorzichtig blijf als de voorbije jaren. Nee, er wordt gewoon anders gekoerst dan vroeger. Koersen op intuïtie of gevoel is er niet meer bij.'

Kortom: stevige teksten van Hermans, die nog even doorgaat met zijn betoog. 'Vanuit alle ploegleiderswagens wordt ieder voorjaar steeds meer gehamerd op het belang van positioneren. Dus wordt er - mede door de combinatie van oortjes en gps-systemen op de fietscomputers - op leven en dood naar een bocht toegeleefd. Doordat we te horen en te zien krijgen wáár het cruciale punt zich exact bevindt, veranderen we in opgejaagd wild. Alsof voorbij die bocht een finishlijn getrokken ligt. Niemand grijpt nog naar zijn remmen. Een handelswijze die zich bovendien verschillende keren per dag voltrekt.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws