'SafeR' moet profwielrennen veiliger maken: project wordt bij Tourstart in Bilbao gepresenteerd Wielrennen
Wielrennen

'SafeR' moet profwielrennen veiliger maken: project wordt bij Tourstart in Bilbao gepresenteerd

'SafeR' moet profwielrennen veiliger maken: project wordt bij Tourstart in Bilbao gepresenteerd

'Veiligheid in koers' was de afgelopen jaren regelmatig onderwerp van gesprek binnen de wielerwereld en dat is na het overlijden van Gino Mäder niet veranderd. In tegendeel: het thema is nog nadrukkelijker op de agenda komen te staan en dat heeft geleid tot 'concrete acties', daar er bij de Tourstart in Bilbao een onafhankelijke instantie wordt gepresenteerd aan de buitenwereld. Deze instelling, met de werknaam SafeR, moet het professionele wielrennen veiliger maken, zo meldt onder meer het Algemeen Dagblad.

BEAT Cycling Club-renner c.q. AD-columnist Thijs Zonneveld opent zijn artikel met een sneer in de richting van de UCI, organisatoren van koersen én wielerploegen. 'Waar andere sporten als Formule 1 decennia geleden al serieus aan de slag gingen om races veiliger te maken, leek het wielrennen te accepteren dat doden en gewonden er simpelweg bij horen. Het onderwerp veiligheid had nooit prioriteit, de UCI blonk uit in afwezigheid, voor de meeste organisatoren was het geen issue en de renners en ploegen kregen het niet voor elkaar om gezamenlijk een vuist te maken', luidt één van de scherpe quotes van Zonneveld.

Ronde van Polen-crash van Fabio Jakobsen zou totstandkoming van SafeR hebben gestimuleerd

Zonneveld geeft ook tekst en uitleg omtrent de totstandkoming van SafeR, dat staat voor Safe Road Cycling. 'Het project is van de grond getrokken op initiatief van een aantal ploegen, in de nasleep van de bijna fatale crash van Fabio Jakobsen in de Ronde van Polen van 2020. De verontwaardiging over de veiligheidssituatie ter plekke werd onder impulsen van Jumbo-Visma, Soudal Quick-Step, Team DSM en INEOS Grenadiers omgezet in daadkracht.'

Uit verscheidene analyses zou gebleken zijn dat wielerongelukken zijn op te delen in twee gelijke helften. 'De ene helft wordt veroorzaakt door het parcours, de andere door het gedrag van renners, ploegleiderswagens en motards', vertelt Zonneveld, die daarbij direct een aantal potentiële maatregelen oppert. 'Gevaarlijke acties in koers moeten veel strakker, rechtlijniger en consequenter worden bestraft, mede met behulp van een VAR die vanuit Zwitserland meekijkt naar de beelden. Parcoursen moeten in de toekomst ruim van tevoren worden gecontroleerd door professionals in dienst van SafeR, niet alleen door part time UCI-commissarissen die zich op het laatste moment een rondje over het parcours laten rijden.' Menig wielerfan zal zich in dat kader waarschijnlijk ook afvragen hoe een instantie als SafeR wordt gefinancierd. 'De kosten van SafeR zullen worden gedragen door bijdrages van de ploegen, de UCI en de organisatoren van wedstrijden.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws