Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2022 | Wie werden er allemaal op de bon geslingerd? Wielrennen
Wielrennen

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2022 | Wie werden er allemaal op de bon geslingerd?

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2022 | Wie werden er allemaal op de bon geslingerd?

In topsport zoekt iedereen de grenzen op en in een grote ronde in het wielrennen wil iemand daar nog weleens overheen gaan. Gelukkig is er dan een jury die de beelden bekijkt en na afloop oordeelt of iemand een straf verdient. In de Giro d'Italia van 2022 nam In de Leiderstrui dagelijks het juryrapport door, zodat je precies kon zien wie er op de bon werden geslingerd.

De regels waren inmiddels al een stukje duidelijker, maar voor de volledigheid gaan we hier nog een keer. Een boete van enkele honderden of zelfs duizenden Zwitserse frank kun je krijgen als eten of drinken weggooit op plekken waar dit niet is toegestaan, als je een verkeerde positie op je fiets aanneemt of als je bijvoorbeeld een duw hebt uitgedeeld of een plakbidon hebt aangenomen.

De jury kan naast boetes ook overgaan op tijdstraffen of mindering van punten op de UCI-ranking, als de overtreding daarvoor zwaar genoeg is. Als je twee keer je afval verkeerd weggooit, gaat de jury al over op tijdstraffen. Doe je het nog vaker, dan kun je zelfs uit koers worden gezet! Dat geldt ook voor de posities op de fiets. Wordt een renner liggend op de stang of met de ellebogen op het stuur betrapt, dan volgen al snel tijdstraffen. Ook hier geldt: drie keer de fout is, is diskwalificatie.

Boetes en tijdstraffen Giro d'Italia 2022

Etappe 21- zondag 29 mei 2022: Verona - Verona (17,4 km, tijdrit)

'Nothing to report', andermaal. Een mooi einde van een Giro d'Italia, waarin de jury niet eens al te vaak hoefde op te treden. De deklassering van Fernando Gaviria in etappe 6 is op papier nog de heftigste maatregel geweest. In het slotweekend van de Giro hoefden renners kennelijk niet meer te grijpen naar plakbidons of andere slimmigheidjes.

Etappe 20 - zaterdag 28 mei 2022: Belluno - Marmolada (168 km)

Lekker gewerkt, dames en heren! In de loodzware laatste bergetappe moesten veel renners op de limiet, of zelfs ver daarover. Het leidde niet tot vermaningen van de jury. 'Nothing to report', valt er alleen te lezen in het juryrapport van de dag.

Etappe 19- vrijdag 27 mei 2022: Marano Lagunare - Santuario di Castelmonte (178 km)

Pavel Sivakov werd tijdens de negentiende etappe op de bon geslingerd. De Fransman van INEOS Grenadiers gedroeg zich onderweg ongepast richting een commissaris. Dat leverde Sivakov een boete van 200 Zwitserse frank op. Ook worden er tien punten van zijn UCI Ranking afgehaald. Verder werd ook een ploegleider van INEOS bestraft. Oliver Cookson moet 500 Zwitserse frank betalen voor het niet respecteren van de instructies van de commissarissen. Ook werden 43 fietsen door de UCI getest op materiële fraude. Net zoals de gehele Giro leverde dat geen positief geval op.

Etappe 18- donderdag 26 mei 2022: Borgo Valsugana - Treviso (151 km)

Als eerste een rectificatie van de jury voor de boete van Hugh Carthy (EF Education-EasyPost) op woensdag 25 mei. De renner kreeg een boete van 500 Zwitserse frank voor het te vroeg terugrijden over de finish, terwijl andere renners nog binnen moesten komen. Achteraf had Carthy vanwege logistieke redenen toestemming gekregen en is de boete kwijtgescholden. Wel werd er aan de ploegleiders van EF Education-EasyPost en Bardiani-CSF-Faizanè een boete uitgedeeld. Matti Breschel en Alessandro Donati kregen een boete van 300 Zwitserse frank voor het niet respecteren van de instructies van de commissarissen.

Etappe 17 - woensdag 25 mei 2022: Ponte di Legno - Lavarone (168 km)

Op dag zeventien van de Giro d'Italia werden twee boetes uitgedeeld voor het weigeren van instructies van de organisatie. De eerste was voor een renner uit de kopgroep, die uiteindelijk als vierde eindigde. Dat was niemand minder dan Hugh Carthy (EF Education-EasyPost), die zo snel bij de finish was, dat hij ook weer eerder naar het hotel ging dan de rest.

Daarvoor reed de Brit terug over de finishlijn, waarmee hij de instructies van de organisatie niet opvolgde. Het kwam hem op een boete van 500 Zwitserse frank te staan. De andere boete was voor de ploegleider van Intermarché-Wanty-Gobert. Steven De Neef werd eveneens beboet met 500 Zwitserse frank voor het niet respecteren van de instructies van de commissarissen.

Etappe 16 - 24 mei 2022: Salò - Aprica (202 km)

In de zestiende etappe was het andermaal raak voor Addy Engels, de ploegleider van Jumbo-Visma. Hij respecteerde net als in de negende etappe niet de instructies van de commissarissen en kreeg daarvoor wederom een boete van 300 Zwitserse frank opgelegd.

Daarnaast was er in de zestiende etappe een boete weggelegd voor Vincenzo Nibali (Astana Qazaqstan Team). De Italiaan gooide zijn afval weg buiten de toegestane zones en werd daarvoor beboet met 500 Zwitserse frank en een vermindering van 25 punten in de UCI ranking. Tot slot kreeg ook Damien Howson (Team BikeExchange-Jayco) een boete van 200 Zwitserse frank opgelegd voor ongepast gedrag in het openbaar.

Etappe 15 - 22 mei: Rivarolo Canavese - Cogne (177 km)

De vijftiende rit kende weinig misdragingen. Enkel Drone Hopper-Androni Giocattoli ging over de schreef. Zowel een renner als een ploegleider gingen op de bon voor een plakbidon. De renner in kwestie was de Eritreeër Natnael Tesfatsion, die deel uitmaakte van de kopgroep. Hij werd uiteindelijk zevende. De ploegleider was ex-renner Alessandro Spezialetti. Beide mannen moeten wegens de plakbidon 200 Zwitserse frank betalen. Ook werden er weer fietsen getest op materiele doping door de UCI; de 31 fietsen in kwestie bleken volledig in lijn met de UCI-richtlijnen.

Etappe 14 - 21 mei: Santena - Turijn (147 km)

De veertiende etappe in de Giro d'Italia ontpopte zich tot een ware slijtageslag, doordat er de hele dag hard gekoerst werd. Logischerwijs werden er her en der wat grenzen opgezocht. Zo maakte Team BikeExchange-Jayco er een potje van met de frame-nummers, die niet volgens de regels waren in rit 14. Ritwinnaar Simon Yates en ploegmaats Christopher Juul-Jensen en Callum Scotson kregen een boete van 200 Zwitserse frank aangesmeerd. Sportief directeur Matt White kreeg zelfs 600 frank boete.

Bij Lotto Soudal werd sportief directeur Marc Wauters bestraft omdat een ploegwagen van het team zich niet aan de regels hebben gehouden tijdens de etappe. Naast een boete van 1000 frank moet Lotto Soudal in etappe 15 ook achteraan rijden met de volgwagen. Tot slot moest Enrico Gasparotto van BORA-hansgrohe eraan geloven. De sportief directeur zou de instructies van de organisatie niet hebben opgevolgd, goed voor een boete van 300 frank.

Etappe 13 - 20 mei: Sanremo - Cuneo (150km)

In de dertiende etappe zijn er aardig wat boetes uitgedeeld. In de zware sprintersrit van Sanremo naar Cuneo, kregen Tobias Ludvigsson (Groupama-FDJ) en Michael Schwartzmann (Lotto-Soudal) allebei een boete voor een gewijzigd framenummer. Evenals hun ploegleiders Sebastien Joly en Allan Davis. Het verdict: 200 Zwitserse frank betalen.

Giovanni Ellena, ploegleider bij Drone - Hopper, kreeg een boete van 300 Zwitserse frank vanwege het niet opvolgen van de instructies van de commissarissen. Tot slot kreeg ook Sylvain Moniquet (Lotto-Soudal) een boete. Hij moet 200 Zwitserse frank betalen vanwege het vertonen van ongepast gedrag in het openbaar.

Etappe 12 - 19 mei: Parma - Genua (204 km)

In de twaalfde etappe kregen vier renners een boete omdat ze ongepast gedrag vertoonden in het geneutraliseerde gedeelte binnen de stad. Onder wie Mathieu van der Poel (Alpecin-Fenix), die een boete van 200 Zwitserse frank kreeg opgelegd. Hetzelfde bedrag kregen Fabio Felline (Astana Qazaqstan Team), Matthias Brändle en Alex Dowsett (beiden Israel-Premier Tech) aan de broek.

Etappe 11 - 18 mei: Santarcangelo di Romagna - Reggio Emilia (196 km)

In de elfde etappe werden de nodige boetes uitgedeeld en dat kwam voor een groot deel door een 'ongeoorloofde bevoorrading in de laatste twintig kilometer'. Wie maakten zich hier schuldig aan? Namens Alpecin-Fenix waren dit renner Alexander Krieger en ploegleider Christophe Roodhooft. Zij krijgen hiervoor een boete van 200 (Krieger) en 1000 (Roodhooft) Zwitserse frank. Voor hetzelfde geval kreeg Oscar Celaya een boete van 1000 Zwitserse Frank opgelegd. De Spanjaard is ploegleider bij Israel-Premier Tech.

Daarnaast waren er nog boetes voor Alexander Cataford (Israel-Premier Tech) en Roberto Reverberi (Bardiani-CSF). Bij Cataford was dit wegens ongepast gedrag in het openbaar, waarvoor hij een boete van 200 Zwitserse frank kreeg opgelegd. Bij Reverberi ging het om het niet opvolgen van de instructies van de commissarissen, waarvoor hij werd beboet met 300 Zwitserse Frank.

Etappe 10 - 17 mei: Pescara - Jesi (196 km)

Daags na de rustdag vertrok het peloton uitgerust en wel voor de tiende etappe in deze Giro d'Italia. In deze etappe zijn twee boetes uitgedeeld. Allebei om dezelfde reden. Het niet respecteren van de instructies van commissarissen. De boetes gingen naar de ploegleiders Matteo Tosatto (INEOS Grenadiers) en Matthew White (Team BikeExchange). Beide heren kregen een boete van 300 Zwitserse frank. Daarnaast werden er door de UCI 36 fietsen gecontroleerd. Alle fietsen doorstonden opnieuw de test.

Etappe 9 - 15 mei: Isernia - Blockhaus (191 km)

In de negende etappe van de Giro werden twee boetes uitgeschreven. Eén ging naar ploegleider Addy Engels van Jumbo-Visma. Hij respecteerde niet de instructies van commissarissen; het resultaat: 300 Zwitserse frank boete. Verder werd Chris Hamilton van Team DSM beboet voor onbetamelijk gedrag in het openbaar. Dat leverde de Australiër een boete op van 200 Zwitserse frank. Ook werden door de UCI 37 fietsen gecontroleerd. Net zoals eerder in de rittenkoers doorstonden alle fietsen de test.

Etappe 8 - 14 mei: Napoli - Napoli (153 km)

De eerste drie dagen van de Giro waren we nog heel complimenteus voor de renners, die zich netjes gedroegen en de jury zodoende niet hoefde op te treden. Daarna werden de grenzen langzaam opgezocht. Matthew White, sportief directeur bij Team BikeExchange, werd op de bon geslingerd, omdat bij zijn ploeg de instructies van de organisatie niet werden opgevolgd. Een lid van het team zou met een step terug over de finishlijn zijn gereden en dat mag niet. BikeExchange moet daarvoor 300 Zwitserse frank betalen.

Sebastien Joly, sportief directeur van Groupama-FDJ, kreeg 500 Zwitserse frank boete op z'n naam. De bus van de ploeg zou in het centrum van Napels 'liquid' hebben verloren. Of het hier om water, olie of iets anders gaat, wordt niet genoemd. Gevaarlijk is het natuurlijk wel. Roze truidrager Juan Pedro López kreeg 200 Zwitserse frank boete en tien UCI-punten aftrek voor 'ongepast gedrag'.

Etappe 7 - 13 mei: Diamante - Potenza (196 km)

De zevende etappe leverde wat meer boetes op dan de voorgaande etappes. Zo gingen Alexander Krieger, Jonathan Caicedo, Oier Lazkano en Mikaël Cherel op de bon voor het weggooien van afval buiten de toegestane zones. Cherel ontpopt zich als de veelpleger van het peloton; het was alweer zijn derde boete. Ook verschillende ploegleiders hadden er een handje van; Matteo Tosatto (INEOS Grenadiers), Matthew White (BikeEchange-Jayco) en Didier Jannel (AG2R Citroën Team) werden voor dezelfe handeling beboet. Het bedrag voor zowel de renners als de ploegleiders was 500 Zwitserse frank. De renners kregen een extra straf. Er werden 25 punten van hun UCI-Ranking afgetrokken.

Tot slot was er nog ploegleider Davide Bramati van Quick Step-Alpha Vinyl. De kleurrijke Italiaanse ploegleider werd beboet voor het niet respecteren van de instructies van de koersleiding. Bramati moet een bedrag van 300 Zwitserse frank betalen.

Etappe 6 - 12 mei: Palmi - Scalea (192 km)

In de zesde etappe van de Giro d'Italia waren de ogen van de jury gericht op Fernando Gaviria. De Colombiaan van UAE Team Emirates werd gedeklasseerd, nadat hij Cees Bol met een rare actie bijna van de fiets reed in de massasprint. Gaviria kreeg tevens 500 Zwitserse frank boete aan z'n broek en een straf van dertien punten in het puntenklassement.

Etappe 5 - 11 mei: Catania - Messina (174 km)

Op de vijfde dag kregen twee renners een boete: Mikaël Cherel (AG2R Citroën Team) en Pascal Eenkhoorn (Jumbo-Visma). Beiden kregen een boete voor ongepast gedrag in het openbaar. Opmerkelijk genoeg kreeg Cherel hier woensdag ook al een boete voor van 200 Zwitserse frank, terwijl de Fransman dit keer 500 Zwitserse frank aan zijn broek kreeg. Voor Eenkhoorn was de straf nog wel 200 Zwitserse frank.

Etappe 4 - 10 mei: Avola - Etna (172 km)

Tijdens de vierde etappe kreeg Mikaël Cherel namens AG2R Citroën Team als eerste renner een boete toebedeeld. De 36-jarige Fransman werd met 200 Zwitserse frank beboet vanwege ongepast gedrag in het openbaar. De andere boete van de dag was voor de sportief directeur van Lotto Soudal. Allan Davis overtrad de regels met betrekking tot het maken van verkeerde bewegingen met de ploegleiderswagen. Daarvoor werd hij beboet met 1000 Zwitserse frank. Daarnaast moet hij verder van achter starten in het konvooi van ploegleiderswagens tijdens de vijfde etappe.

Etappe 3 - 8 mei: Kaposvár-Balatonfüred (201 km)

Tot op heden zijn de renners gevrijwaard gebleven van boetes of tijdstraffen. Ook op dag drie gedroeg het peloton zich voorbeeldig. Verder werden 37 fietsen gecontroleerd op mechanische doping; allemaal doorstonden ze de test met vlag en wimpel.

Etappe 2 - 7 mei: Boedapest - Boedapest (9,2 km, tijdrit)

Na de tweede etappe in de Giro werden de eerste boetes uitgedeeld. Stefano Zanatta - sportief directeur bij EOLO-Kometa - volgde in de individuele tijdrit de instructies van de commissarissen niet op en werd beboet met 500 Zwitserse frank. Ook werd er een fotograaf beboet, die er bovendien in etappe 3 voor één dag niet bij mag zijn.

Etappe 1 - 6 mei: Boedapest - Visegrád (195 km)

Op de eerste dag van de Giro d'Italia hebben de renners en ploegleiders in het peloton zich keurig gedragen. In het juryrapport van de dag werd er alleen nog even gewezen op het feit dat rugnummers op het tenue en framenummers op de fiets niet mogen worden aangepast qua grootte. Een waarschuwing, niets meer dan dat. Ook werden er 39 fietsen gecontroleerd op mechanische doping en alle tweewielers kregen groen licht.

2 claps
1 bezoekers

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws