We hebben ons goed vermaakt, maar van een fusie tussen Jumbo-Visma en Soudal-Quick Step gaat niets terecht komen. Beide partijen onderzochten afgelopen weken de mogelijkheid om samen te gaan, maar vanuit Sporza kwam vrijdag het verlossende antwoord: Geen fusie, beide teams gaan los van elkaar verder. Dat werd niet veel later bevestigd door Jumbo-Visma.
Volgens een anonieme bron van Sporza, vervolledigen Lefevere en Bakala hun project samen tot 2025. Bakala zou echter wel willen afbouwen, waardoor extra investeringen rondom de rondekern van Remco Evenepoel niet langer mogelijk zijn. Het is dus nog allemaal zeer de vraag hoe de jonge Belg zal reageren op de nieuwe situatie. Evenpoel zou nu Mikel Landa als meesterknecht krijgen, met mannen als Ilan Van Wilder en Jan Hirt die ook lang meekunnen bergop, al mag Van Wilder ook regelmatig voor eigen kans gaan.
Waar er enkele weken geleden nog gesproken werd over een potentiële wereldploeg met Jonas Vingegaard, Primoz Roglic en Evenepoel, heeft het er nu alle schijn van dat alle drie die toppers bij verschillende ploegen gaan rijden. Vingegaard en Evenepoel lijken te blijven waar ze nu rijden, terwijl Roglic eerder op vrijdag aangekondigd werd als renner bij BORA-hansgrohe vanaf 2024. Lefevere wilde in zijn zaterdagcolumn alvast niet reageren op de nieuwe wending in de fusiesoep.
Lees verder onder de foto
Jumbo-Visma bevestigt niet doorgaan fusie, ook Amazon zou afhaken
De Belg schreef een week geleden nog dat de gesprekken tussen Jumbo-Visma en zijn ploeg verregaand was. Er kwam echter nooit witte rook... 'Na de letter of intent is het allemaal te lang blijven aanslepen. Maar dit mag geen drie dagen meer blijven duren. Maandag zou er al veel meer duidelijkheid moeten zijn', schreef hij op 30 september. Die duidelijkheid is in de afgelopen week niet gekomen, waardoor het er nu op lijkt dat diverse partijen in het verhaal hun conclusies hebben getrokken.
Tegenover de NOS bevestigde Jumbo-Visma enkele uren na het nieuws van Sporza dat de fusie met Soudal-Quick Step niet doorgaat. 'Vanmiddag (vrijdag, red.) is het team ingelicht dat van een fusie geen sprake zal zijn. Het was één van onze opties die we onderzochten', aldus een woordvoerder van het Nederlandse WorldTour-team. Uiteindelijk bleek de fusie niet de 'beste optie' voor Jumbo-Visma. 'We willen ook na het tijdperk van Jumbo als naamgevende hoofdsponsor zowel organisatorisch, financieel als sportief toekomstbestendig zijn. Wat wel de beste optie is, zal later blijken.'
De beste optie lijkt alvast niet het instappen van e-commercebedrijf Amazon te zijn, een wereldspeler die recent plots in beeld kwam als extra sponsor. Volgens het AD is dat ook van de baan. Amazon zou afhaken, waarna het moederbedrijf van Cervélo in de bres zou springen. Ingewijden vertellen aan de Nederlandse krant dat het Nederlandse bedrijf PON, wereldwijd actief als fietsfabrikant maar ook als importeur van verschillende automerken, in zal stappen als nieuwe naamgevende sponsor. Onder PON valt bijvoorbeeld ook het fietsenmerk Cervélo, waarmee de Nederlandse ploeg rijdt. Visma heeft zich als hoofdsponsor voor onbepaalde tijd aan de Nederlandse wielerploeg verbonden.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties