Bondscoach Moerenhout over Afrikaanse kansen (en keuzes) Van der Poel, vrij bizarre EK-planning 2025 en meer Wielrennen
Wielrennen

Bondscoach Moerenhout over Afrikaanse kansen (en keuzes) Van der Poel, vrij bizarre EK-planning 2025 en meer

Bondscoach Moerenhout over Afrikaanse kansen (en keuzes) Van der Poel, vrij bizarre EK-planning 2025 en meer

2024 wordt 2025 en dat is traditioneel de periode van het terug- en vooruitblikken. In het land van inmiddels bijna 18 miljoen voetbalbondscoaches zoekt In de Leiderstrui het vooral bij wielerkeuzeheer Koos Moerenhout, die begin december alvast naar Rwanda trok voor zijn eerste WK-verkenning voor komend jaar.

Moerenhout sloot 2024 af met twee medailles: Olav Kooij pakte zilver op het EK in Belgisch-Limburg en Mathieu van der Poel zorgde als wereldkampioen van 2023 met een bronzen plak voor eremetaal op het WK in het Zwitserse Zürich. De Nederlander had ook een groot doel gemaakt van de olympische wegrit in Parijs, maar daar werd hij door de Belgen in de tang gezet en zo buiten de medailles gehouden.

‘Natuurlijk zijn we tevreden, maar dat wil niet zeggen dat we niet altijd voor het hoogste gaan. Dat is namelijk het doel. Maar je moet ook realistisch genoeg zijn. Je hebt met zoveel concurrentie te maken op dit hoge niveau’, geeft Moerenhout zijn visie op de resultaten van het wieleroranje in 2024. ‘We hebben mooie resultaten geboekt, maar we kunnen niet op onze lauweren rusten.’

Lees verder onder de foto!

mathieu van der poel

Nederlandse bondscoach blikt terug op kampioenschappen 2024

‘Mooiste moment? Daar verras je me mee, met die vraag… de bronzen plak van Mathieu op het WK op de weg was écht wel mooi, op dat parcours. We botsten daar op een geweldige Tadej Pogacar’, aldus de Nederlandse bondscoach. ‘An sich zijn de Olympische Spelen geweldig om mee te maken. Op dat moment zelf besef je dat niet, maar met al dat volk en die beleving op de Montmartre zie je daar achteraf wel geweldige beelden.’

‘EK kwamen we goed voor de dag, maar in de finale kwamen we misschien net wat tekort voor Olav Kooij. Dat was jammer, maar toch chapeau voor Olav dat hij daar nog tweede werd’, haalt hij ook dat kampioenschap aan. ‘Op het EK tijdrijden is Daan Hoole vierde geworden en Thymen Arensman vijfde, dus dat gaf ook wel voldoening.’

‘Daan zit al langer in het tijdrittraject en je ziet hem nog steeds ontwikkelen in die discipline. Dat zie je aan de uitslagen die hij rijdt, maar anderzijds ook aan de manier waarop. Dat is niet voor iedereen zichtbaar, maar hij wordt steeds stabieler en technisch steeds evenwichtiger. Voor mij als coach, maar zeker voor hem, is dat ook goed om te zien’ vervolgt hij.

‘Thymen twijfelde om mee te doen, maar je weet ook dat hij in potentie een heel goede tijdrijder is. Hij was nog niet mee geweest naar een kampioenschap, wat toch wel anders is dan een grote ronde. Met een vijfde plek op een parcours wat niet op zijn lijf is geschreven, heb je het toch over een goed resultaat. En dat helpt ook om keuzes te maken in de toekomst’, stelt de bondscoach.

Lees verder onder de foto!

tim merlier olav kooij madis mihkels

Moerenhout trok al naar Rwanda voor WK-verkenning

Moerenhout is één van de coaches die al naar Afrika toetrok om de omloop in Rwanda van dicht bij te zien. Begin december vloog hij met Anna van der Breggen (volgend jaar terug als renster bij SD Worx-Protime) en Wilbert Broekhuizen, technisch directeur van de KNWU, naar het land in het oosten van Afrika.

‘Ik was positief verrast door Rwanda’, klinkt het tevreden bij de ex-renner van Rabobank. ‘Aan de voorkant zie je vooral de hindernissen die erbij komen kijken: de inentingen, een lange reis, de weersomstandigheden, de hotels, de wegen en zo verder. Maar het was eigenlijk allemaal goed, dus daar waren we echt wel blij mee.’

‘Ze fietsen daar heel veel, maar vooral als transportmiddel. Ze binden van alles achterop die fietsen’, lacht Moerenhout, die dus heel wat meemaakte tijdens de trip. ‘Rwanda wordt het land van de duizend heuvels genoemd, en ik snap wel waarom. Er is echt geen meter vlak. Het wordt een heel mooi WK, daar ben ik niet bang voor. Ik verwacht geen organisatorische problemen.’

Lees verder onder de foto!

anna van der breggen muur kigali

Aanwezigheid Pogacar kan verlammend werken richting WK, maar ook een WK moet altijd nog verreden worden

Wat mogen we dan precies verwachten van die omloop bij de mannen? ‘De wegen zijn goed. Het is een compact WK, maar wel op een lastige ronde. Er zit een lastige klim van achthonderd bij, die vanaf een golfbaan vertrekt. Dan is er nog een klim over kasseien. In dat gedeelte zit geen klim in waarvan je zegt dat een klassieke renner het niet kan overleven, maar het is vooral de combinatie en de snelle opvolging van beklimmingen.'

‘Er is dan ook een uitbreidingslus, met een serieus lastige klim van zes kilometer. Daar zit ook de Muur van Kigali in, wat fantastische beelden gaat opleveren op die kasseien’ , gaat hij verder. Toch mist er voor ons in Europa wellicht nog wat referentiekader, en dat kan ook Moerenhout ons niet geven. ‘Een vergelijking maken vind ik lastig, zeker niet met die zware klim die in het parcours zit. Dat geeft de koers wel een heel ander karakter, omdat een peloton daar uit elkaar kan gereden worden.

‘Uiteindelijk kom je dan op meer dan vijfduizend hoogtemeters uit en dat gaat altijd doorwegen. Dat zijn er duizend meer dan in Zürich, maar uiteindelijk maken de renners de koers. Al zijn de klimmers natuurlijk in het voordeel’, weet Moerenhout. ‘‘Ik kan me voorstellen dat het bij sommige renners verlammend werkt als Pogacar meedoet, maar de wedstrijd moet altijd nog verreden worden. Het afgelopen jaar veranderde alles wat hij aanraakte in goud, maar dat kan ook een keer net wat anders zijn. Op zo’n type parcours als in Rwanda is hij de topfavoriet, dat sowieso.’

Lees verder onder de foto!

Bondscoach Moerenhout over Afrikaanse kansen (en keuzes) Van der Poel, vrij bizarre EK-planning 2025 en meer

Enter Mathieu van der Poel? ‘Het is niet onmogelijk voor een goede klassieke renner, maar het belangrijkste is dat hij het zelf ziet zitten. In combinatie met alle andere dingen die hij in één jaar doet. Als hij voor Rwanda wil gaan, dan zal hij een aantal keuzes moeten maken. Het is een parcours waarop hij niet de topfavoriet zal zijn, maar waarop het balletje de goede kant op moet vallen.’

Moerenhout verwacht sowieso wel animo van de Nederlandse renners. ‘Ik denk dat er wel interesse gaat zijn. Het is het eerste WK in Afrika en de kalender helpt misschien niet helemaal mee, maar het gaat wel een unieke beleving worden. Het voordeel is dat er geen tijdverschil is en het klimaat wel meevalt, maar je zit ook met vaccinaties en de hoogte.’

En, het kost geld. Veel geld. ‘Het wordt een dure trip, dat mag duidelijk zijn. Alles moet daar naartoe worden gevlogen, dus dat is anders dan dat het binnen Europa is. Met het materiaal en alles erbij tikt het wel aan.’ En dat heeft mogelijk gevolgen voor de jongere deelnemers bij de beloften en junioren. ‘Richting het WK van volgend jaar is het zonde dat diverse landen moeten kijken of ze met een volledige groep kunnen gaan. Als dat ten koste gaat van de junioren en beloften, dan is dat geen goede zaak. Dat is niet uitsluitend een Nederlands probleem, want elk land zal hier zijn uitdagingen hebben.'

Lees verder onder de foto!

Moerenhout nog tot en met 2028 aan boord bij KNWU

Direct na het Wereldkampioenschap staat opdracht twee van 2025 al op de rol. ‘Het is een vrij bizarre planning’, schudt Moerenhout zijn hoofd. ‘28 september is de wegwedstrijd bij de mannen op het WK, en dan is op 1 oktober al de tijdrit op het EK. Dat is lastig, maar vooral bijzonder. Zeker met die vliegreis er nog bij. Dat vereist een strakke planning, dus het is een lastige combinatie.’

‘Ik ben nog niet op de locatie van het EK geweest, maar ik heb er al wel wat informatie over. Officieel is er nog niet heel veel bekend, maar ook dat lijkt wel een zware wedstrijd te worden. Niet zo zwaar als het WK, maar volgens de informatie die ik heb wordt dat ook geen makkelijke wedstrijd’, geeft hij ons een tipje van de sluier over wat we in Frankrijk moeten verwachten.

Moerenhout gaat het in 2025 allemaal weer meemaken, maar ook in 2026, 2027 en 2028. Dit jaar tekende hij namelijk een nieuwe verbintenis bij de KNWU. ‘Ik heb daar niet heel lang over na moeten denken. Vooral de combinatie met wat ik bij Hagens Berman Jayco doe, met de opleiding van renners bezig zijn, bevalt me heel goed. Dat is prima te doen en het vult mekaar aan, dus dat werkt heel prettig. Ik vind het aan de ene kant prachtig om met jonge renners te werken, maar aan de andere kant zijn die topevenementen met de generatie renners die we hebben ook fantastisch om te doen’, sluit de gemotiveerde bondscoach af.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws