Harrison Wood voelt zich slachtoffer van het puntensysteem in de hoogste regionen van het wielrennen. De Britse renner vertolkte voor een groot deel van het seizoen de rol van helper bij Cofidis en hoewel hij dat met volle overgave uitvoerde, kost hem dat nu mogelijk de kop. In gesprek met Rouleur deelt Wood zijn verhaal.
Het huidige systeem dat de UCI hanteert is als volgt: om de drie jaar wordt een ranking opgemaakt. De ploegen die zich qua UCI-punten bij de beste achttien scharen hebben geluk en krijgen een WorldTour-licentie toegewezen, mits ze andere zaken, zoals financiële, ook op orde hebben. WorldTour-ploegen die zich na de periode van drie jaar buiten de top achttien zien, hebben een probleem en verliezen hun WorldTour-status en moeten verder als ProTeam. De eerste twee teams buiten de top achttien hebben echter mazzel, want ze behouden het recht om in alle koersen van de WorldTour starten. Het verschil met de WorldTour-teams is dat ze echter geen verplichting hebben.
Lees verder onder de UCI-ranking.
Results powered by FirstCycling.com
Laat Cofidis er op het moment nou niet zo goed voorstaan. De Franse ploeg bezet momenteel de twintigste positie, en zou als de situatie aan het eind van volgend jaar hetzelfde is de WorldTour-licentie moeten afstaan. Wood komt zodoende in de problemen. Door zijn rol als knecht heeft hij immers geen resultaten kunnen rijden en dus geen punten kunnen verzamelen. 'Het is vervelend. Ik voel mij in de steek gelaten, omdat ze aan het begin seizoen lieten merken dat ze mij willen houden.'
De situatie aan het eind van het seizoen biedt Wood echter minder hoop. 'De situatie omtrent de punten speelt nu en dat betekent dat ploegen renners met veel punten willen aantrekken', aldus Wood, die er ook wel begrip voor heeft. 'Ik kan het begrijpen, want als ze geen punten scoren zullen ze geen WorldTour zijn, maar het is niet mijn probleem als je tegen mij zegt dat ik moet knechten en zodoende geen punten scoor. Dan krijg je in augustus vervolgens te horen dat je weinig UCI-punten hebt, dat is een beetje raar.'
Wood wijst ook naar zijn programma. Zo werd hij veel opgesteld in WorldTour-koersen. Wood stond onder meer aan het vertrek van de Ronde van Catalonië, de Ronde van het Baskenland, de Giro d'Italia, de Ronde van Zwitserland en de Ronde van Polen. 'Ik klaag niet over het rijden van deze grote wedstrijden, maar het is erg moeilijk om een wedstrijd te winnen of punten te scoren als je het altijd moet opnemen tegen Pogacar of Vingegaard (Tadej en Jonas, red.). Ik heb het goed gedaan in deze wedstrijden, mijzelf verbeterd, maar ik weet niet zeker of ik genoeg verbeterd ben naar de mening van Cofidis en dat is jammer. Als ik de kans had gehad om voor mijn eigen resultaten te gaan in kleinere wedstrijden, dan weet ik zeker dat ik het vermogen en het niveau heb om dat te doen', aldus Wood.
Lees verder onder de foto.
Wood: 'We spelen met onze eigen carrière'
Inmiddels heeft Wood van ploegbaas Cédric Vasseur te horen gekregen dat er voor komend seizoen nog twee plekken over zijn bij Cofidis. 'Het ziet ernaar uit dat er geen plaats voor mij zal zijn. Als ik het in april had geweten, zou ik anders hebben geracet, mezelf op de eerste plaats hebben gezet, proberen resultaten te boeken voor mijzelf. Dus het is een beetje frustrerend dat ik aan het einde van het jaar goed werk heb geleverd, maar waarschijnlijk te horen krijg dat ik niet kan blijven' treurt Wood.
'Het heeft geen zin om er omheen te draaien: we spelen met onze eigen carrière als het gaat om de resultaten die we halen en ik heb alleen het werk gedaan dat van me gevraagd werd', ziet Wood zijn loyale onzelfzuchtigheid zich tegen hem keren. 'Tegelijkertijd wordt het werk dat je doet binnen een kleiner team niet zo nuttig ervaren of gezien als het werk dat wordt gedaan door knechten binnen Visma of UAE. Deze teams hebben de toppers die races winnen, dus als je vooraan rijdt en werk voor ze doet, zien mensen dat. Bij de kleinere teams zien minder mensen wat je doet.'
Lees verder onder de foto.
Wood heeft nog zicht op verlengen profcarrière
Het promotie-/degradatiesysteem heeft volgens Wood dus een verkeerde werking. 'Als we het systeem zouden afschaffen, zouden er veel rijders zijn van dezelfde leeftijd als ik die nog een jaar of twee de tijd zouden krijgen om zich te ontwikkelen en te verbeteren. Echter, omdat de teams zo gestrest en bezorgd zijn over de situatie, tekenen ze in plaats van een jongere rijder een 35- of 36-jarige aan het einde van hun carrière die hen kan redden met wat punten.'
Hoewel de kans op een verlengd verblijf bij Cofidis voor Wood lijkt vervlogen, heeft hij nog enkele aanknopingspunten op het voortzetten van zijn carriére als prof. 'Ik heb contact met een WorldTour- en een ProTour-team, maar we zullen zien. Omdat ik niet veel UCI-punten heb en maar een paar wedstrijden mijn eigen ding heb kunnen doen, kijken andere teams naar mij en denken: het zou goed zijn als je ons wat UCI-punten kunt tonen. Maar ik heb niet de kans gehad om dat te doen. Het is moeilijk, want ik weet dat ik het niveau heb om in de WorldTour te blijven.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties