...
Column: Met dropper post en Scope Atmoz wordt technologie wellicht belangrijkste in dopingvraagstuk Wielrennen
Wielrennen

Column: Met dropper post en Scope Atmoz wordt technologie wellicht belangrijkste in dopingvraagstuk

Column: Met dropper post en Scope Atmoz wordt technologie wellicht belangrijkste in dopingvraagstuk

Team DSM rijdt komende zondag in Parijs-Roubaix rond met een zogenoemde Scope Atmoz in hun fietsen. Een techniek waarmee de renners met een druk op de knop hun bandendruk kunnen aanpassen. Een beetje meer, een beetje minder: het kan je zo aardig wat voordeel opleveren. Een vernuftigheid, zo wordt het genoemd. Het werpt echter ook de vraag op tot waar de innovaties allemaal gaan leiden. Rijden renners straks met tientallen knopjes op hun stuur?

Eerst hadden we de dropper post, nu de Scope Atmoz. In het peloton en daarbuiten is veel aandacht voor innovatie. Je moet ook haast wel, want de sport wordt steeds meer een spel van de 'gains'. Waar kunnen we winst behalen? Hoe kunnen we de renner in een zo goed mogelijke vorm aan de start krijgen? Met het in de gaten houden van de cijfertjes en data kom je een heel eind bij het beantwoorden van die vragen. Behalve dan dat er geen sluitend antwoord is op de vraag waar innovatie stopt. Er valt altijd wel wát te verbeteren.

De enige partij die wel een antwoord kan formuleren is de UCI. De wereldwielerbond heeft het alleenrecht om te bepalen wat toegestaan is op een fiets en wat niet. De dropper post mocht dus, en ook de Scope Atmoz wordt getolereerd. Interessant om te constateren. Het betreft namelijk knopjes op je stuur waarmee je een ander mechanisme op de fiets mee in werking zet. Je zet je zadel omlaag of je haalt wat druk uit je banden. Superhandig natuurlijk allemaal.

De grenzen van de techniek

Het spreekt tot de verbeelding wat je nog meer allemaal moet kunnen verstellen of uitklappen met een druk op de knop. De breedte of de vorm van je stuur, een DRS-systeem als in de autosport of iets waarmee je je schoenen net wat strakker kunt doen richting de eindsprint. De echt handige toepassingen laat ik graag over aan de constructeurs, maar je zou jezelf kunnen voorstellen dat renners straks met een halve cockpit op hun stuur rondrijden. Alles om maar je fiets te bedienen en de wattages in de gaten te houden. We zitten volgens mij nog altijd maar in een vroeg stadium van al wat er mogelijk is.

Je kunt bij wijze van spreken bijna alles aan de fiets elektrisch verstelbaar maken. Je kunt het met gebruik van de juiste data zelfs automatisch laten gebeuren. Je kunt rondrijden op een hightech-apparaat dat uit zichzelf de beste afmetingen voor jou zoekt op ieder terrein, in iedere bocht of met welke weersomstandigheid dan ook. In feite is het enige dat dan níét automatisch gebeurt, het trappen. Wielrennen valt het anders amper meer te noemen.

De UCI heeft in de Classification Guide netjes opgenomen wat allemaal wel en niet toegestaan is in het peloton. Alles wat niet aan die regels voldoet, beschouwt de bond als 'technologische fraude'. De term mechanische doping, die we bijna allemaal wel kennen, komt in het document niet voor. In feite weten we dus eigenlijk alleen wat er op dit moment wel mag, maar van nieuwe ontwikkelingen nog niet wat er niet mag. Logisch, want niemand die precies kan voorspellen welke kant we opgaan met de techniek.

Mechanische doping als belangrijkste vraagstuk

Doping - zowel de chemische als mechanische variant dus - wordt door menigeen beschouwd als pure valsspelerij. Ik zie de atleten die het gebruiken echter liever als mensen die zochten naar manieren om juist ook buiten de koers middelen te vinden waarvan zij beter, harder of sneller konden wielrennen. Dat hierbij zeer gevaarlijke grenzen voor het lichaam overschreden zijn, maakt het dat het goed is dat dit uiteindelijk verboden is. Of in ieder geval aan banden gelegd is.

Het gebruik van chemische doping werd tijdenlang als een van de grootste bedreigingen voor de wielersport gezien. Echter, je kunt nog zoveel middelen inspuiten of pillen slikken: je bent en blijft bij deze vorm een persoon die door middel van een fiets van A naar B rijdt. De processen in je lichaam zijn uiteindelijk van nature veel meer gebonden aan grenzen. Met technologie kunnen we, zoals je zal begrijpen, echt nog veel en veel meer. Dat maakt het wellicht wel het belangrijkste vraagstuk van de komende periode voor de wielersport.

En daar moeten we over durven na te denken en kritische vragen te stellen. Juist ook wij als media.

Poll

Vind jij de goedkeuring van de Scope Atmoz een goed idee?

Jannick van der Hooft (E-mail: j.vanderhooft@indeleiderstrui.nl / Twitter: @jannick_der)

Plaats reactie

666

7 reacties

AlexPett201 +1

WIZARD JAMES RECOVERY IS AN EXPERT FOR BTC/ETH RECOVERY.
I lost every penny I had invested when my ETH wallet was compromised. I was upset and tried every trick in the book to try to recover my money until I was told about Wizard James Recovery. Initially, I was dubious, but I decided to give it a shot, and he showed his value by recovering $98,680 of the money I had lost. It wasn't all of the ETH, but I am still quite appreciative of the assistance they provided at a fair price. You can reach him at WIZARDJAMESRECOVERY@ USA .COM

19-12-2023 14:46

labi +0

Pour la nouvelle année bénéficier de notre service de prêt et de financement - investissement pour reprendre vos activités dans les bonnes conditions

PRÊT ET INVESTISSEMENT DE L'ARGENT POUR VOS PROJETS DE L’ANNÉE 2023 - 2024

Nous sommes des particuliers qui offrent de prêt entre Particuliers sérieux qui ont besoin pour les petites entreprises, investissements personnels pour seulement 3% d'intérêt selon la montante demande, avec des simples mutations qui nécessitent pas beaucoup de documents, mais suivi d'une reconnaissance de dette certifiée par votre notaire ou avocat. Juste et honnête et fiable. Contactez-nous dès aujourd'hui pour votre demande de financement ou d'investissement. Voulez le prêt rapide sans aucun souci de faux frais avec nous tous les documents sont enregistré par l'avocat de notre compagnie et tout est bien clair, pour la nouvelle année bénéficier de notre service financier pour reprendre vos activités dans les meilleures conditions avec les meilleures réalisations et les meilleurs vœux 2023.

PRÊT ET INVESTISSEMENT DE L'ARGENT POUR VOS PROJETS DE L’ANNÉE 2023 - 2024

Le financement De Prêts Crédits Particulier de 10.000 € à 10.000.000€ à un taux réduit

L'investissement De 10 millions d'euros à 30 Milliard d'euros tout sera signé face à face sur un rendez-vous

Nos clients sont servis dans les 48 heures suivant la réception de votre demande.

Pour plus renseignements, veillez visiter son site web ou prenez directement contact a son e-mail

https://www.larbi-finance.com/

https://sites.google.com/view/larbifinance/accueil

Larbi-finance@hotmail.com

25-11-2023 12:46

Novelty +0

Hallo; Heeft u dringend een lening nodig? Mijn naam is Emily's Gibbon, ik ben de financieel directeur van Novelty Finance. Het is mij ter ore gekomen dat individuen en bedrijven het zo moeilijk vinden om een lening te krijgen bij banken of andere financiële instellingen. Mijn bedrijf (Novelty Finance) is hier om u te voorzien en te helpen met de lening die u nodig heeft

Of u nu uw levensstijl een boost wilt geven of met onverwachte kosten te maken heeft, een lening van NOVELTY FINANCE is de kosteneffectieve manier om dit te realiseren.

NOVELTY FINANCE is flexibel: u kunt tot vijf miljoen euro (€ 5.000.000,00) lenen, met geschikte terugbetalingsperioden variërend van 6 maanden tot 30 jaar. Wij bieden een uitgebreid assortiment persoonlijke leningen, zakelijke leningen, woningkredieten en schuldconsolidatieleningen die kunnen worden aangepast aan uw veranderende behoeften en omstandigheden tegen een rentetarief van 3%.

Wat je krijgt:
 Directe toegang tot uw geld na goedkeuring
 Concurrerende rentetarieven
 Flexibele terugbetalingsvoorwaarden
 De mogelijkheid om uw lening sneller af te betalen (extra betalingen verminderen het kapitaalbedrag van de lening)
 Gemakkelijke goedkeuring als u extra geld nodig heeft
 Uw eerste aflossing van de lening begint binnen zes maanden na goedkeuring.

Hoe toe te passen:
Een lening aanvragen is snel en eenvoudig!
Bedrijven of individuen die geïnteresseerd zijn in het aanvragen van een lening bij Novelty Finance en meer informatie nodig hebben over het leningaanbod, kunnen een e-mail sturen naar: noveltyfinances@gmail.com

Algemene voorwaarden zijn van toepassing.

10-11-2023 12:59

Orakel +249

Ik ben zelf helemaal niet conservatief ingesteld, maar qua wielrennen denk ik dat conservatisme de juiste weg is. Lang geleden zag je de meest maffe fietsen meedingen voor het werelduurrecord en had het vrijwel niets meer te maken met fietsen. Dat is gelukkig ingezien en hersteld.
Technologisch voordeel is slechts een voordeel wanneer je het zelf gebruikt en een ander niet. Gevolg is dat je met ieder technologisch snufje mee moet gaan om de aansluiting niet te verliezen. Het kan best dat we over 10 jaar 200 technologische snufjes verder zijn en dat 99% van het peloton 'gedwongen' is om al die snufjes te implementeren om maar competitief te blijven. Geen enkele renner heeft dan nog een écht voordeel (immers maken ze allemaal gebruik van die 200 snufjes, er is geen voordeel onderling meer) maar we kijken dan wel naar een totaal andere sport. Wat mij betreft is de UCI dus heel conservatief in het goedkeuren van veranderingen. Wat wél goede verbeteringen zijn: veiligere helmen, kleding die beschermt bij valpartijen, wielen die je sneller vervangt, banden die bijna nooit lek gaan, zaken die de kans op valpartijen verminderen, etc.

15-04-2022 13:43

jopie79 +117

de jaren 90 vond ik juist fantastisch met die exotische modellen.

16-04-2022 10:18

jopie79 +117

wat een vreemd stuk, hoe kan iemand een probleem hebben met een innovatie die niets met de aandrijving te maken heeft? een motor die je wiel of trapas harder laat draaien is vals spelen maar wat kunje tegen de dingen hebben die de positie op de fiets of het rij comfort verbeteren waardoor renners meer uit hun eigen benen kunnen halen hebben? moeten we terug naar zware stalen frames, slechte velgremmen? lijkt mij niet er is al veel te veel verboden door de uci wat nergens over gaat (zitten op de buis, diamant frame en nu gezeur over de stuurtjes en positie remhendels)

14-04-2022 17:57

Sef199 +2

Ik vind het artikel nogal gekleurd, hoe kun je immers een dropper post (wat dood normaal is in de wielersport) vergelijken met doping wat het hele wielrennen en de renners kapot maakte? Nee, een dropper post of een Scope Atmoz is geen "mechanische" doping, een elektromotor daarentegen wel. Ik vind de actie van Mohoric met zijn dropper post geniaal en een heerlijke verfrissing. Ontwikkelingen als dit zijn mooi, maken de sport dynamisch en zijn logisch als schijfremmen en Di2.

14-04-2022 09:47

Saganlusterpapvan +26

'Mechanische doping', gaat toch specifiek om dingen die invloed hebben op dat trappen? Dat een motor valsspelerij is, dat ziet denk ik iedereen. Om dingen als een dropper post op diezelfde hoop te gooien, vind ik nogal ver gaan. Ik denk niet eens dat dit hetzelfde vraagstuk is.

Het is een vraagstuk, dat wel. Mijn mening is dat de wielersport leeft van verhalen. Campenaerts met zijn 58 voorblad en Mohoric met zijn dropper post zijn mooie verhalen, slimme pogingen om te winnen. Dat is toch geenszins te vergelijken met een 200W motortje in je trapas?

13-04-2022 14:18
Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws