Pierre Latour was enkele jaren geleden nog een Franse hoop voor een goed klassement in een rittenkoers en grote ronde, maar anno 2022 is de 28-jarige klimmer wat afgegleden. In gesprek met L'Equipe legt hij uit dat dat komt door de angst voor het dalen, veroorzaakt door een harde crash in 2019.
'In 2019 brak ik beide armen tijdens een training in Abu Dhabi, één dag voor de start van de UAE Tour. Er zat een gat in de weg, ik kon geen kant meer op. Toen ik drie maanden later weer begon met koersen in de Ronde van Zwitserland, herinner ik me dat ik verlamd was. Ik ging afdalingen als eerste in, maar kwam achter de auto's beneden', zo vertelt een kwetsbare Latour.
De angst voor het dalen begon vanaf dat moment een belangrijke rol te spelen. 'Het is heel vermoeiend. Als het regent, ben ik al aan het stressen als de klim nog niet eens begonnen is. Ik rijd regelmatig hard omhoog om vooraan te zitten in de koers, waarna ik ver terugval. Vervolgens moet ik vechten om terug te keren. Mijn ploeggenoten omsingelen mij als ze zien dat ik in de problemen ben en creëren zo een veilige zone om mij heen. Als er renners naast mij zitten die mij op volle snelheid inhalen, zorgt dat namelijk voor extra druk.'
Latour op zoek naar oplossing daalangst
Zo kon het gebeuren dat Latour na een geweldige eerste Tourweek in 2021 zesde stond in het algemeen klassement, totdat het begon te regenen en hij in de bergetappes rap veel tijd verloor. TotalEnergies wist wat ze in huis haalden, toen Latour in 2021 voor de ploeg tekende en vertrok bij AG2R. 'We wisten dat hij daalangst had. Hij praatte er alleen niet veel over, dus hebben we er bij hem op aangedrongen om dat wel te doen. Wij moesten hem ondersteunen en hij moest weten dat daalangst geen taboe is', zo vertelt performance manager Maxime Robin.
Latour had in zijn tijd bij AG2R al iets proberen te doen aan zijn angsten door middel van een psycholoog, maar het werd er niet veel beter van. 'Mensen wilden me leren dalen, maar er kwam te veel informatie op mij af. Ik raakte verdwaald in al die adviezen.' Met alleen een mental coach en Robin aan zijn zijde bij TotalEnergies, moeten er nu dan toch stappen gemaakt worden. Na de Tour de la Provence gaat hij bewust technische afdalingen opzoeken. 'We proberen terug te gaan naar de reden van mijn angst. Gaat het om de afdalingen of is het iets anders? Het is duidelijk dat ik minder hard ga, in de angst om te vallen. Na de Provence ga ik technische afdalingen doen, met één iemand boven en één iemand beneden om mij te beveiligen. Ze waarschuwen door de telefoon als er een auto aan komt, zodat ik bochten kan herhalen.'
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties