Deceuninck koos er afgelopen winter als sponsor van de wielerploeg van Patrick Lefevere voor om over te stappen naar de ploeg van Alpecin-Fenix. Een gewaagde keuze? In ieder geval eentje waar de bazen van het bedrijf nog geen moment spijt van hebben gehad.
Deceuninck werd bij de ploeg van Mathieu van der Poel niet meteen naamsponsor, maar per 1 juli zal dat wel het geval zijn. Dan is het niet langer Alpecin-Fenix, maar Alpecin-Deceuninck in de Tour de France. Bruno Humblet, grote baas bij Deceuninck, legt in Het Nieuwsblad uit waarom er is veranderd van strategie. 'Wij zijn er altijd in blijven geloven dat wielrennen het beste instrument is om onze merkbekendheid te vergroten, ook na ons vertrek bij Quick-Step. Maar we wilden niet met om het even welke ploeg in zee gaan. Toen we nog bij Lefevere zaten, hielden we de broers Roodhooft al in de gaten. Die klik is de voorbije maanden alleen maar bevestigd.'
Volgens Humblet hebben Deceuninck en de gebroeders Roodhooft dezelfde mindset. Ze willen op alle fronten meedoen, in alle disicplines ook. 'Ze zijn heel aanwezig. Een serieuze troef. Dat zochten we.' Dat Lefevere de focus met Quick Step meer en meer legt op het winnen van een grote ronde, hielp mee bij de keuze om te vertrekken. Dat stelt marketingdirecteur Bart Peeters: 'Dat houdt een risico in. Als je kopman, op wie je alles inzet, om een of andere reden pech heeft of niet thuis geeft, valt heel je opzet weg. Plus: zo’n plan vraagt een andere ploeg met andere budgetten.'
Van der Poel 'cruciaal' voor Deceuninck
Deceuninck kon én wilde het financieel niet bolwerken bij The Wolfpack. Bij Alpecin-Fenix vond het een ploeg die vol op de aanval rijdt, met Van der Poel als hét uithangbord. 'We stappen nu in een verhaal dat nog volop geschreven wordt', zo wordt gezegd. 'Van der Poel is cruciaal. Dat moeten we niet wegsteken. Je hebt iconische figuren nodig, en zoveel heb je er niet in de koers. Pogacar, Van Aert, Evenepoel misschien… Je komt hooguit aan een handvol. Van der Poel geeft smoel aan een ploeg. Zeg straks Deceuninck en mensen zullen zeggen: Ah ja, de ploeg van Van der Poel. Dat is onbetaalbaar', aldus Humblet.
Peeters beaamt dat: 'Vandaag al zijn er WorldTour-ploegen die veel minder gezicht en karakter hebben dan Alpecin, dat niet eens in die WorldTour zit. Hoe komt dat? Door Mathieu. En vergeet het aantal volgers op Instagram niet. Bijna 900.000. Als Van der Poel iets van ons post, heeft dat onmiddellijk effect.”
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties