Ademhalingsfrequentie, hydrateren en bochten: wat moeten we van Pogacar in Montréal weten voor Zürich? Wielrennen
Wielrennen

Ademhalingsfrequentie, hydrateren en bochten: wat moeten we van Pogacar in Montréal weten voor Zürich?

Ademhalingsfrequentie, hydrateren en bochten: wat moeten we van Pogacar in Montréal weten voor Zürich?

Tadej Pogacar heeft dit najaar een groot doel gemaakt van het WK wielrennen in het Zwitserse Zürich. De Sloveen van UAE-Team Emirates werkte afgelopen zondag in Montréal met succes zijn generale repetitie af. Wat moeten we (en de concurrentie) uit Canada meenemen naar de mondiale titelstrijd, die volgende week zondag in Zwitserland gepland staat?

De Amerikaanse ex-prof Tom Danielson bekeek de koers van Pogacar in Canada nader en maakte er een thread van op X. In de voorlaatste ronde viel de Sloveen aan, waarna hij de concurrentie met enkele lendenrukken op afstand wist te rijden. Op die manier kon hij de slotronde rondom Mont Royal enigszins op reserve afwerken en zijn handen in de lucht steken.

'Pogacars tactiek om van ver aan te vallen blijft werken', stelt Danielson vast. 'Het is zeer moeilijk om te verwezenlijken, maar uiteindelijk is het gezien zijn kwaliteiten wel de beste keuze. Op de kortere beklimmingen is het moeilijker om echt weg te rijden van zijn concurrenten, ondanks het gegeven dat hij veel meer kracht levert dan de anderen.'

Danielson vol lof over aanpak UAE en Pogacar in GP Montréal

'UAE Team Emirates maakte de koers op een krachtige manier hard, door elk van de renners een voor een kopbeurten te laten doen', gaat de Amerikaan verder. 'En, belangrijker: op die manier zorgden ze er ook voor dat de andere teams geen mannen meer hadden om een achtervolging op poten te zetten. Toen Pogacar in de voorlaatste ronde wegreed, hadden de andere favorieten geen mannen meer om het gat klein te houden.'

'In plaats van dat er een achtervolging op werd gezet en er uiteindelijk nog overgestoken kon worden, begonnen de anderen elkaar aan te vallen. Na elke aanval valt zo'n groep vervolgens stil en loopt het gat naar Pogacar weer op, wat uiteraard in zijn voordeel is', luidt de conclusie.

'Als je naar Pogacar zijn buik kijkt en de ademhalingsfrequentie tijdens zijn aanval in de gaten houdt, kun je zien dat hij écht diep moest gaan om een gat te slaan', benoemt Danielson. 'Dat is al indrukwekkend, maar het is nog indrukwekkender dat hij nog zoveel glycogeen over had. Hieraan kun je zien dat zijn 'zones' nog een stuk hoger liggen dan bij de anderen.'

Lees verder onder de video!

Er vielen nog meer dingen op. 'Pogacar bleef duidelijk moeite doen om zichzelf te hydrateren en zijn temperatuur op peil te houden. Tijdens zijn solo-onderneming bleef hij flessen aanpakken en flink drinken. Aan die intensiteit, zo laat in de wedstrijd, is dat extreem moeilijk. Maar het was een zware koers, dat zag je ook aan de zoutuitslag op de lichamen.'

'Een andere zaak die Pogacar goed uitvoerde, was zoveel mogelijk trappen. Dit klinkt misschien logisch, maar doorgaans proberen renners voor en tijdens de bochten wat te rusten. Tadej trapte door in de meeste mochten door wijdere bochten te nemen en zo aan de binnenkant uit te komen. Op die manier hield hij de druk op de pedalen, wat nog niet zo makkelijk is.'

Tot slot had Danielson nog mooie woorden over voor de high fives die Pogacar gaf aan onder meer Michael Matthews. 'Dat was vrij uniek om te zien. Het is makkelijk om respect te hebben voor iemand die zo transparant en authentiek is als Pogacar. Deze generatie wielerkampioenen doet dat op een heel goede manier.'

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meer nieuws